#1
|
||||
|
||||
TDI hoe en wat?
Aangezien ik te veel kilometers maak wil ik overstappen naar diesel.
Bij voorkeur een Vento of Golf Variant. - Zijn die 75pk versies ook te chippen? - Iemand ervaring met plantaardige olie? werkt dat nog icm chippen? - Hoe zit het met motorcodes? Welke zijn minder beter of juist slechter? - Andere dingen die absoluut het vermelden waard zijn?
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective.... But I can't get my head that far up my ass! |
#2
|
||||
|
||||
Vriendinnetje van me rijd met een 1.9 TDI 90 PK Ibiza en die rijd op bio diesel, ik kan je vertellen dat het iets meer stinkt als normaal als je er achter rijdt.
Verder weet ik dat het hele fijne motoren zijn TDItjes. De 75 PK die ik ken is de 3 cilinder polo motor, en ja die is te chippen naar bijna 100 pk. Als je wilt weten waar is misschien chipmeister in Leusden wel iets (vroegere Wetterauwer)
__________________
Dodge RAM 1500 |
#3
|
||||
|
||||
Mijn moeder heeft een 3cil TDI 75pk, en dat rijd als de brandweer. Ongeveer even vlot als mijn oude Caddy met 90pk, en die willen al flink vooruit door de kortere bak.
Chippen heeft toch niks te maken met de brandstof die je gebruikt? dus lijkt me dat geen punt.
__________________
T4 1.9TD(i) Arosa 1.4MPI |
#4
|
||||
|
||||
Heeft wel te maken met de brandstof PPO heeft wel een andere samenstelling en verbrandingswaarde enz. Maar volgens mij moet dat wel kunnen. Enige wat ik weet is dat je in de loop van tijd aanslag in je blok krijgt van PPO. En dat die zeer slecht te verwijderen/reinigen is. Dá-brt heeft dat zelf ervaren.
|
#5
|
|||
|
|||
ik heb een golf 3 variant gt tdi met origineel 110pk
die gaat wel lekker ja is wel aan te raden hoor. |
#6
|
||||
|
||||
Als je voor een TDI gaat zou ik de eerste TDI's links laten liggen dan voornamelijk de 1.9 1Z 90pk. Deze is aardig wat minder dan de 1.9 AHU 90pk of AFN 110pk.
De 75pk golf is geen TDI maar een TD en daar zit geen electronica op. Ik raad plantaardig af. Heb er zelf ongeveer 2 ton op gereden met 2 verschillende motoren. Beide overleden. En ook een x-aantal branstofpompen en verstuivers. Door de toch te lage brandstoftemperatuur ontstaat er bij de verbranding gum. Deze gum lost niet op met reinigings middelen. Ik heb het geprobeerd met ATF, Dieselclean, industriele reinigings middelen. Zelfs in mijn ultrasoon reinigings bad met thinner ging het maar moeizaam. En ik had mijn brandstof altijd boven de 70 graden door een verwarmde tank en eigenbouw verwarmde brandstoffilter. Temperatuur meter voor de pomp ingang en die stond meestal op een 80 / 85 graden. Starten en stoppen altijd op diesel. Ik reed trouwens op PPO of tewel zonnebloem olie. Heb het ook een poos gedaan op afgewerkte olie van de viszaak, maar dat koste me teveel tijd aan tanken met 1250km per week.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#7
|
||||
|
||||
Een van de laatste golfjes 3 tdi zijn heerlijke auto's. Of de nieuwere golfjes 4 vanaf 2000. Het is maar ent wat je uit te geven hebt.
|
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Wat is 'slecht' aan de 1Z blokken dan? De mijne heeft al 315,000 km gelopen en gaat nog steeds als de brandweer bij normaal onderhoud... |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
En vanaf wanneer zijn die 1Z blokken uit de schappen verbannen?
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective.... But I can't get my head that far up my ass! |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Daar ben ik ook wel ff benieuwd naar. Mijne heeft nu ook 320.000+ gelopen maar weinig last van motorische problemen.
__________________
:: Meeting Gallery '07 / '08 / '09 ::
Flickr Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers! |
#11
|
||||
|
||||
Onze 1Z staat inmiddels op ruim 345.000, en loopt beter/ lekkerder/ rapper dan de AHU van mijn broer
__________________
Alain Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
Volgens mij is de 1Z een prima TDI maar is de AAZ TD en TDI de motor waarmee je moet uitkijken. Van deze motoren loopt de kukas poelie er nog wel eens af om dat de bout afknapt waardoor je distributie er af loopt. Op zich verder probleemloos. Ik heb nu een 1Z met 270.000km waarvan de laatste 140.000 "bekend" zijn. Probleemloze motor
__________________
Prius3 Superb Combi 1.6TDI Hartog optimized Z3 M-Coupe S54 Phoenix Gelb nr. 27/269 Boxster S 987 48dkm Ducati 916, 748SP, 999S Suzuki GSXR750 ‘87, ‘91, ‘91 |
#13
|
|||
|
|||
Als je voor een AFN gaat heb je ook kans dat de krukaspoelie eraf loopt, en bij de mijne heb ik "last"van een peipende multi-riem (de std gates) wil nog wel eens voor deze problemen zorgen, dit kun je oplossen door een Conti erop te (laten) leggen
Ik heb in het afgelopen jaar het volgende moeten vervangen - Waterpomp (std onderhoud) - Span element multi riem - Multi riem - Krukaspoelie - Distributieriem (std onderhoud) Is bij elkaar wel veel, maar verder (nog) geen ander groot onderhoud. hij staat momenteel op 285000 km
__________________
Ik mag graag werken alleen gaat er zoveel vrije tijd in zitten |
#14
|
||||
|
||||
ff vraagje is de 110 altijd een AFN?
|
#15
|
|||
|
|||
Quote:
klopt helemaal (als je het over een Golf III hebt natuurlijk )
__________________
Ik mag graag werken alleen gaat er zoveel vrije tijd in zitten |
#16
|
||||
|
||||
Voor het probleem van de krukaspoelie bij de AAZ motoren en de koppakking daarvan is het algemeen bekend dat VW daar modificaties heeft doorgevoerd.
Ik meen vanaf bouwjaar `94. Dat wil zeggen dat men toen afgestapt is van de papieren/kurk (!!) koppakking. En dat er een andere bout op de krukaspoelie is gekomen. Deze is te herkennen aan de ''knobbel'' op de bout. De orginele is namelijk vlak. Ook moest deze bout (indien nog oude type) bij elke distributieriem wissel standaard vervangen worden bij VW. En plantaardige olie in een AAZ gaat prima hoor! Wel even een voorverwarmer inbouwen voor de brandstof.
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96 2010- ????; Berlingo HDi '02 Project: Golf I Cabrio '86 |