Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 29-11-2007, 20:23
menmulder menmulder is offline
Forum Newbee

Default Help! hoe vervangen kogel schakelpook

Omdat er te veel speeling in de kogel zat onder de schakelpook even een revisie zetje besteld. Dach ik net even te monteren maar dit lukte niet. Ik heb alles losgedraaid onder de auto de plaat waar het hele schakelmechanisme in zit. Bovenin de 2 boutjes die het bakje op zijn plaats houden maar hoe krijg ik het nu uit elkaar?????? Ik heb hem al zover dat ik de kogel uit het bakje kan trekken maar dan moet natuurlijk het bakje er nog uit en de kogel er nog af. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit geheel uit elkaar krijg?????
Reply With Quote
Old 29-11-2007, 20:36
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict

Reply With Quote
Old 29-11-2007, 21:02
menmulder menmulder is offline
Forum Newbee

dank dank
Reply With Quote
Old 30-11-2007, 08:46
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to Erik

Quote:
Originally Posted by Martinus83 van vwforum.nl

Pookkogelrevisie Golf 2, Golf 1 sommige modellen

Golf 1
Golf 2: Voor alle handgeschakelde bakken 1050, 1300, 1600, 1800 cc

Nodig:

* Pookkogelrevisieset, VW nr: 191 798 116 A , +/- € 16,- (alle types)
* Pakking schakelbak, VW nr: 357 713 075, +/- €3,- (alle types)
* Rubber, VW nr: 191 711 190 B , +/- €10,- (alle types)
* Kogellager vet

Om een pookkogelrevisie uit te voeren moet je de pookogelbak er vanaf de onderkant uithalen, hij zit van onderaf tegen de bodem geschroefd dus de uitlaat moet er onderuit.

De pookkogel moet met stang en al uit het bakje.
Als je schakelstang en bakje etc eronderuit hebt schroef je het plaatje los die de kogel op zn plek houd (2x m5 moer)
Dan moet je proberen de pookstang met kogel eruit te halen en de schakelstang uit het bakje te schuiven, dit gaat net, erg lastig maar het kan.
Als je alles eruit hebt vervang je het kunststof bakje waar je kogel in draait, je verwijderd de oude kogel en het klemplaatje, je zet het nieuwe klemplaatje en de nieuwe kogel en veer op de pookstang.

Je doet er ook verstandig aan het rubber in het bakje te vervangen waar je schakelstang doorheen gaat! deze moet je los bestellen.
Beetje vet in het kunststof kogelbakje doen en in het rubber tegen uitdrogen en dat het wat beter glijd, niet teveel vet maar wel genoeg.

Dan de boel weer monteren, vernieuw het afdichtrubber (357 713 075) op de pookkogelbak (zie 2e foto) en vervang zo nodig ook de rubbertjes vooraan, deze zijn ook vaak versleten en veroorzaken speling op je pook.

Succes!
Martinus

1050cc / 1300 cc:

1600cc / 1800 cc:

Ik heb dit topic gemaakt omdat ik vragen over deze revisie kreeg dus heb helaas niet veel foto's.
Als iemand deze revisie uitvoerd en wat fotos kan maken van elke stap pb me dan even, dan kan ik deze Howto aanpassen.
Even gequote voor de mensen die niet geregistreerd zijn op het betreffende forum.
Info kan altijd nuttig zijn.

(Zou een mod misschien de foto's even kunnen inkorten, weet niet hoe je dat doet.)
Old 30-11-2007, 15:59
Arne's Avatar
Arne Arne is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to Arne

Hmm hier moet ik ook maar eens aan gaan geloven. Heeft iemand dit al eens gedaan? Lastig?
Reply With Quote
Old 30-11-2007, 16:20
Golf_1_gts's Avatar
Golf_1_gts Golf_1_gts is offline
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by Arne
Hmm hier moet ik ook maar eens aan gaan geloven. Heeft iemand dit al eens gedaan? Lastig?

Die van mij sprong vanzelf een keertje uit elkaar . En zonder tekening weer netjes in elkaar gezet...ziet er allemaal logisch uit als je het in je handen hebt.
Reply With Quote
Old 30-11-2007, 17:29
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...

Quote:
Originally Posted by Arne

Lijkt lastig maar als je het 1X gedaan hebt is het simpel
Heb het ook gedaan ,maar eerst geoefend op 1 van een sloper
Heb er overigens nog 1 liggen die goed is
Reply With Quote
Old 01-12-2007, 11:38
-spyrock-'s Avatar
-spyrock- -spyrock- is offline
VW Addict

Denk ook dat je dit best op een brug of put doet voor de gemakkelijkheid, aangezien je de uitlaat enzo er moet afhalen en de demontage van het schakeldoosje niet simpel is als je geen plaats hebt onder de auto.
Reply With Quote
Old 27-12-2007, 16:41
devrieshh devrieshh is offline
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by menmulder
Omdat er te veel speeling in de kogel zat onder de schakelpook even een revisie zetje besteld. Dach ik net even te monteren maar dit lukte niet. Ik heb alles losgedraaid onder de auto de plaat waar het hele schakelmechanisme in zit. Bovenin de 2 boutjes die het bakje op zijn plaats houden maar hoe krijg ik het nu uit elkaar?????? Ik heb hem al zover dat ik de kogel uit het bakje kan trekken maar dan moet natuurlijk het bakje er nog uit en de kogel er nog af. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit geheel uit elkaar krijg?????

onder de auto zitten toch ook 4 boutjes aan vierkant bakje? Die moeten ook los,dan uitlaat losmaken zodat bakje etc.er onderlangs uit kan...
Reply With Quote
Reply

Posting Rules