Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 28-11-2007, 19:48
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Kop gevlakt ja? Hmm eigenlijk is dat inderdaad niet de bedoeling bij deze dieselkoppen.

Kun je de waterpomp wel uitgebouwd krijgen dan met de dieselpomp op z'n plaats? Ik dacht dat dynamobeugel dan in de weg zat (welke vastgebout zit achter de dieselpomp). Maar het is je dus gelukt, bravo

Diesel op tijd zetten, weet je daar al alles van? Staat anders een handige tutorial op de site hier.
Aanhaalmomente ook duidelijk? Alles op de juiste Nm's en daarna 180 graden erbij . Warm lopen, nog 90 graden erbij Heel leuk allemaal.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
Old 29-11-2007, 00:26
kvcuijck's Avatar
kvcuijck kvcuijck is offline
Volksforum Aandeelhouder

Inderdaad toch gevlakt ja. Ik was er ook op tegen maar mijn (zeer ervaren) "hulpmonteur" en een medewerker van de revisie afdeling (30 jaar ervaring met revisie!) zeiden dat het toch wel verstandig was. Er schijnt ook maar 0,05mm vanaf te zijn gevlakt.

Wie ben ik dan met mijn boekjes om te zeggen dat het niet kan

Ik heb de waterpomp uitgebouwd in ingebouwd met de dieselpomp op z'n plek. Vraag me niet hoe, maar met twee verschillende sleutels kon ik door ze om en om te gebruiken die ene lastige bout los en weer vast krijgen. De linker bout ging makkelijk met een tool waar ik de naam niet van weet haha.. (Lange dunne staaf met kniegewricht en dopje 12 of 13 weet ik niet meer precies.)

Heb die tutorial gezien, very useful. Het op tijd zetten komt wel goed denk ik (ervaring loopt in de buurt). En de momenten heb ik ook in de boeken staan incl. juiste volgorde.

Het lastigste van dit soort klussen tot nu toe is: Hoe krijg ik die verdomde bout los!

Hoop dat het straks allemaal weer goed gaat lopen als het in elkaar zit...

Keep you informed.

Groet,

Koen
Gone:
Golf II 1.6TD 44kw 315.000km
Reply With Quote
Old 29-11-2007, 00:54
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn

Roger!

Over het algemeen gaat de turbo wel van het spruitstuk, maar om te beginnen heb je daar multipunts dop 12 voor nodig, vrij apart. Met de turbo eraf is het (de)monteren van in- en uitlaatspruitstukken toch wel een heel stuk makkelijker.

Succes! Als je nog probs hebt hoor ik het graag. Mijn diesel vreet koppen, ben er aardig los op!
Reply With Quote
Old 29-11-2007, 09:46
kvcuijck's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Stijn,

Mmmm, mijn kop was na 280.000km nog onaangeroerd. Dan mag ik aannemen dat je ook andermans "hoofden" reviseert?

Nou, die turbo ging echt niet van het spruitstuk. Ben speciaal voor die veeltand maatje 12 met één bout (die wel los ging) naar zo'n technische handelsmaatschappij gegaan voor zo'n exacte dop 12 (stahlwille volgens mij) maar zelfs dan draaiden we de boel in de soep.... Het probleem is eigenlijk dat de kop van die bout niet hoog genoeg is. Maargoed, we hebben een werkaround bedacht en zijn afgeweken van de QRH..

Zo, nu moet ik weer eens aan het werk!

Groet,

Koen
Gone:
Reply With Quote
Old 29-11-2007, 11:07
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to Erik

Quote:
Originally Posted by kvcuijck
Nou, die turbo ging echt niet van het spruitstuk. Ben speciaal voor die veeltand maatje 12 met één bout (die wel los ging) naar zo'n technische handelsmaatschappij gegaan voor zo'n exacte dop 12 (stahlwille volgens mij) maar zelfs dan draaiden we de boel in de soep....
Belangrijk als je met die 'veeltand'dop gaat werken is dat de bouten echt heel goed schoon zijn. Zit de dop ook maar een beetje onfatsoenlijk in de bout draai je hem zo door en ben je verder van huis.
Dat hij niet erin gaat zal aan de roest/rotzooi liggen die in de kop van de bout zit?

Zou de boel eerst goed schoonmaken (staalborstel), daarna eens proberen te smeren waar nodig (wd40, kruipolie) en eventueel de boel laten schrikken door met een hamer erop te tikken.

Zou toch proberen om het nu allemaal fatsoenlijk in en uitelkaar te draaien. Als je straks het boeltje gemonteerd hebt en je moet dan toevallig de turbo demonteren zit je met nog veel meer werk opgescheept waar je dan ook nog eens niet goed bij komt.
Old 29-11-2007, 11:33
kvcuijck's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

De kop van de bout was brandschoon. Probleem is alleen dat die bout zelf redelijk laag is en maar ongeveer de helft van de diepte van de dop gebruikt. Dat scheelt heel wat kracht..
Verder zijn de bouten helemaal "roestig" ivm de extreme hitte in de buurt van de turbo. Uiteraard hebben we er een halve fles WD40 aan gespendeerd en ook wat tikken van de hamer... Ging niet los. (Eén bout kregen we redelijk gemakkelijk los.)

Het enige dat we niet hebben geprobeerd is het verhitten van de turbo/bout.

Er is verder ook geen reden meer de boel daar los te maken. De turbo doet het prima voor zover ik weet...

Groet,

Koen
Gone:
Reply With Quote
Old 29-11-2007, 12:14
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by kvcuijck
De turbo doet het prima voor zover ik weet...

Het kan soms heel snel gaan. Is maar een advies.
Nu heb je alles los liggen en kom je er nog makkelijk aan. Straks moet je wat gaan klooien als je onverhoeds de turbo moet gaan wisselen.

Kan me het spruitstuk niet zo 1,2,3 voor ogen halen, maar heb wel eens aan grotere dieselmotoren gewerkt maar daar zat schroefdraad in het spruitstuk getapt waar de bouten ingedraait zijn.
Uitboren zou een optie kunnen zijn waarna je een setje niet roestige bouten erin kunt draaien.

Succes ermee.
Old 29-11-2007, 12:40
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Nou, mijn diesel piekt af en toe tegen de 900 graden c EGT! Daarom gaat het wel eens hard met de onderdelen

Erik, bij een VW zitten de bouten door het spruitstuk heen en zit de schroefdraad juist in de flens van de turbo. Uitboren valt niet mee, het zijn stalen bouten.
Reply With Quote
Old 29-11-2007, 13:41
kvcuijck's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Wow.. 900 EGT is zeker redline

Ik neem aan dat mijn ECO turbo het toch wat rustiger aan doet nietwaar?

Las laatst in een theorieboek dat een turbo zonder intercooler vrij nutteloos is. Blijkbaar is dat toch niet helemaal het geval aangezien ze de 1V motor hebben ontwikkeld...

Ik laat mijn turbo lekker zitten voorlopig!

Groet,

Koen
Gone:
Reply With Quote
Old 29-11-2007, 21:27
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Sterker nog, vrijwel alle 1.6TD's waren intercoolerloos, op sommige GTD-ers na! Is zeker niet nutteloos dus, veel lucht is veel lucht
Reply With Quote
Old 30-11-2007, 00:08
kvcuijck's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Haha, lucht is lucht inderdaad. Maare, ik zou vermoeden dat zoiets in Afrika rond de evenaar toch problemen zou moeten geven. Dan staat je turbo letterlijk roodgloeiend de hele dag. Warme lucht samenpersen naar nog warmere lucht

Maargoed, ik ben dan gelukkig ook geen engineer geworden haha.

Groet,

Koen
Gone:
Reply With Quote
Old 04-12-2007, 21:50
kvcuijck's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Mmmm. Vandaag motor gestart na vervangen koppakking. Dat was effe schrikken zo'n eerste start. De halve garage stond even in de rook maar na een minuutje ofzo begon de motor weer "normaal" te pruttelen.

Er is alleen één probleem: De riem loopt niet netjes centraal over de tandwielen van nokkenaswiel, brandstofpompwiel, oliepompwiel en krukaswiel. Kwam er achter dat de in Duitsland bestelde spanrol een mm of 2 breder was dan de oude spanrol dus die heb ik inmiddels vervangen. Daarnaast is de poelie met trillingsdemper die aan de krukas zit nogal versleten! (Helaas geen foto.)

Het is moeilijk uit te leggen, maar de kant van de poelie waar de riem langs loopt is ongeveer een halve mm ingesleten door de voorgaande distributieriemen. (Je ziet zelfs de exact vorm van de riem in de poelie.)
Bij VW vonden ze het ook bijzonder en het zou absoluut niet horen op deze manier.. Probleem is alleen dat een nieuwe > 100 euro kost

Iemand een soortgelijke ervaring / oplossing?

Ben benieuwd!

Groet,

Koen
Gone:
Reply With Quote
Old 06-12-2007, 01:08
kvcuijck's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Zo, vandaag de eerste 50km gemaakt na vervanging koppakking. (Probleem met poelie heb ik opgelost door deze te laten vlakken (1mm)). Riem loopt nu netjes over de tandwielen en motortje loopt ook als vanouds.

Had graag de brandstofpomp goed afgesteld, maar de tools en mijn meetklok passen niet lekker op elkaar Heb het idee dat ie wat meer rookt dan voorheen maargoed, kan ook met "nieuwigheid" te maken hebben misschien.

Deze ochtend even checken of er geen water / olie verdwenen is....

Dus onder voorbehoud van complicaties tot nu toe geslaagd haha.

Iedereen in ieder geval bedankt voor de tips en adviezen!

Groet,

Koen
Gone:
Reply With Quote
Old 06-12-2007, 08:18
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder

Goed nieuws! Hopelijk veel veilige dieselkilometers gewenst.

Regelmatig alles even controleren kan je een hoop ellende besparen.
Old 06-12-2007, 09:34
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003

Mooi!
Reply With Quote
Old 06-12-2007, 20:46
kvcuijck's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Thanks! Haha, ik controleer over het algemeen vaker 2x per week dan eens per twee weken

Vandaag even bezig geweest aan een 1.9 TDI (90pk, in een Audi 80 gebouwd) en die krukas poelie had in mindere mate hetzelfde probleem als mijn diesel. Het aluminium aan de binnenkant (waar riem langs loopt) was ook al goed aangevreten. (170.000km op de klok)

Zal eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden!

Groet,

Koen
Gone:
Reply With Quote
Old 07-12-2007, 16:17
kvcuijck's Avatar
Volksforum Aandeelhouder

Hier wat pics van demonteren en de gevlakte kop:

Dit was de eerste keer dat de kop er bij deze motor af is geweest. Zo kan het er dus uitzien na 280.000km. (Bij mij lekte de koppakking water naar buiten aan de voorzijde van cylinder 4.)

Groet,

Koen
Gone:
Reply With Quote
Reply

Posting Rules