#1
|
||||
|
||||
Iemand verstand van VR6? -EDIT: fixed!-
Ik heb een probleem met de VR6.
Probleem was al toen ik 'm kocht: zo nu en dan bokt de motor geweldig bij het optrekken in 1, 2 of 3. Altijd tussen de 1500 en 2500 toeren, daarboven geen centje pijn. Het is dan net alsof de ontsteking stopt, en dat steeds voor een halve seconde met een halve seconde interval. Als ik dan de koppeling intrap en volgas geeft lijkt het precies alsof de motor van de begrenzer staat te springen, dat effect...maar dus op veel lagere toerentallen. De vorige eigenaar zei dat hij uitgelezen was bij de VW dealer en het aan de krukassensor lag (pulsgever). Die heb ik inmiddels vervangen (nieuw en origineel), alleen was helaas door een of andere prutser de originele stekker van de motorkabelboom geknipt Ik heb dus de bedrading van de nieuwe sensor aan de kabelboom moeten solderen (wel alles geisoleerd natuurlijk). Nu heb ik zowiezo een vraagteken: ik weet niet 100% zeker dat de bedrading correct is aangesloten. De stekker zit nog wel aan de sensor, maar uit de motorbedrading komen 3 losse draden met de kleuren rood, groen en zwart. Kan iemand spieken of in een schema opzoeken wat de juiste pinvolgorde is? Of is dit bokken toevallig een bekend probleem voor iemand? Heeft iemand misschien een bobine en computer te leen, zodat ik wat kan trouble-shooten?
__________________
Quote:
|
#2
|
||||
|
||||
Ik heb alle originele stroom schema's van de golf 3
Als je ze wil hebben dan laat maar weten |
#3
|
||||
|
||||
graag! Ook motorbedrading VR6?
__________________
Quote:
|
#4
|
||||
|
||||
ik heb al gevonden wat je moet hebben..
bedoel je een kabelboom van een vr6? dat heb ik helaas niet, maar ik weet al wel welke pinnetjes van je computer waarop moeten bij de krukas-sensor.. pb anders je mailadres ff dan mail ik de schema's, kan je zo vertellen waar je moet kijken.. |
#5
|
||||
|
||||
heb je de computer al gereset? als de foutcode er nog in staat kan hij nog steeds gek doen
(al zou hij dan wel gewoon rond moeten lopen, alleen in noodloop bedenk ik me..) heb je de kabels nog doorgemeten? krukaspositiesensor is toch niet meer dan een oog op een poelie met 35 (36-1) gaten? Lijkt mij dan gewoon voeding/massa/puls Last edited by Marcski : 02-08-2007 at 21:07. |
#6
|
||||
|
||||
Schema kan naar stijn_konings@planet.nl, thanks!
@ Marc: ik ga morgen de bedrading doormeten, misschien dat er ergens in de boom een probleem zit.
__________________
Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
mailtje is onderweg
|
#8
|
||||
|
||||
Anders, vraag het Ron21/Valo
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies 2013 Renault Megane Estate GT Line TCe 2011 Ford Ka |
#9
|
||||
|
||||
De hallgever van de onsteking wil ook wel eens stuk gaan, en bij de vr van een vriend van mij waren de draden naar de gasklepschakelaar verrot .
Draden ingekort en nieuwe stekkers er aan en het probleem was over. |
#10
|
||||
|
||||
Stroomloopschema's van de motor (AAA, 1992) heb ik wel liggen, op papier. Als je daar nog iets van wilt weten zou ik vanavond kunnen kijken.
__________________
1990 Golf mkII GTI 3.0 VR6 Proud owner, since '97 |
#11
|
|||
|
|||
Zonder Hallgever loopt een VR6 ook, zal alleen lastiger starten enzo omdat de motor eerst een volledige slag moet maken om zijn positie te herkennen (en noodloop) Lijkt me eerder een ontstekingsprobleem of idd een draadprobleem. Een VR6 heeft een 60-2 wiel en de sensor heeft een puls draad en 2xmassa waarvan er 1 een shield is om de kabel. Je kan ook kijken of de as vanaf de nokkenas naar de rotor er nog goed op zit, zag er laatst 1 waarbij die gebroken was! Je kan ook even proberen om zonder lambda sensor te rijden om te kijken of die nog wel ok is.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#12
|
||||
|
||||
Hij loopt inderdaad zonder aangesloten hallgever stekker...weer wat geleerd.
Het mysterie gaat voort rouwens.... Vandaag om te beginnen de pingelsensor en de lambdasonde losgekoppeld. Ook twee draden getrokken rechtstreeks van pulsgever naar computer, dus de complete kabelboom omzeilend. Testrit: niet meer dat enorme gebok,dat is weg, maar wel een gemis aan vermogen. Hij wil niet doortrekken in toeren en de vermogensafgifte is niet uniform. Gestopt, pingelsensor weer aangesloten. Testrit: nogsteeds is het enorme gebok verdwenen, maar mist nogsteeds vermogen en wil geen toeren maken. Gestopt, pingelsensor en lambdasensor aangesloten. Testrit: nogsteeds is het gebok verdwenen. Maar mist nogsteeds vermogen, wil geen toeren maken. Gestopt, pingelsensor en lambdasensor aangesloten, en pulsgever weer aangesloten met originele bedrading. Testrit: het gebok is nogsteeds weg (!) maar mist nogsteeds vermogen. Loopt mooi hoor, maar wil niet echt vooruit en wil geen toeren maken. Na een beetje afmatten (gewoon weigeren te schakelen voor de 6000tpm) schiet ie ineens vooruit en is het volle vermogen terug. Gaat overigens samen met een zwarte wolk uit de uitlaat. Hierna bedrading van de pulsgever opnieuw en nog netter gesoldeerd. Gebok is nogsteeds weg, maar het volle vermogen wil er nog altijd niet uitkomen. Houdt subtiel in en wil geen toeren maken. Ook is hij erg happerig op het gas, de overgang van geen gas naar een beetje is erg bruut. Soms is het echter ineens over en gaat hij super. Iemand nog ideeen? Lambdasensor misschien? gasklepsensor?
__________________
Quote:
Last edited by Stijn : 03-08-2007 at 21:19. |
#13
|
|||
|
|||
Gasklepsensor kan ook, of watertempsensor. Heb je het idee dat ie naar rijk slaat als het gebeurt? En dat hij dus daarom gewoon even het mengsel niet kan ontbranden? Ik heb hier een technisch handboek van een VR6 van VW, staat vol met schema's en hoe de motor werkt aan de hand van zijn sensoren en actuatoren. Mag je gerust even lenen.
__________________
1991 Golf GTI 20v 4x4 677pk 1989 Golf 20v turbo 4motion 1990 Golf GTI G60 1990 Golf GTI 16vG60 1991 Golf GTI G60 1991 Golf GTI Edition one G60 1983 Golf GTI 16vG60 1983 Golf GTI G60 2000 Audi S3 |
#14
|
||||
|
||||
Graag.
En ik ga een OBD setje + VAG-COM regelen, ben er klaar mee...wil zelf uit kunnen lezen
__________________
Quote:
|
#15
|
||||
|
||||
moderne troep
__________________
Welcome to the internet: Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents. |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Bij mijn passat vr6 had ik een soortgelijk probleem ,daar was de Blauwe koelwatertemperatuursensor (wat een woord..... ) stuk . Die heb ik toen vervangen ,en toen liep de auto weer als vanouds ! Schijnt wel vaker voor te komen bij dit type vr6'en . Kost een kleine 40 euro (nieuw)
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#17
|
||||
|
||||
Dat kan ook nog. Man wat zitten er veel sensors op zo'n ding!
Vandaag de lambdasonde vervangen (die die eropzat was toch nog uit 1992, kon zowiezo geen kwaad), maar helaas: probleem blijft. Desalniettemin 360 km mee gereden vandaag - blijft lopen, enorme bokken is nogsteeds weg maar niet doortrekken en slecht vermogen problemen zijn er nogsteeds. Ik ga morgen nog eens prutsen, zal de temp sensor eens doorverbinden, kijken of het effect heeft. Mel: zoals je voorspelde blijft de motor inderdaad lopen zonder aangesloten hallgever. Moet de motor echter hierdoor beinvloed worden? Of ik de stekker nou aan de hallgever koppel of niet, het heeft totaal geen effect op dit moment.
__________________
Quote:
|
#18
|
||||
|
||||
Neem anders even contact op met Michel.
http://www.zeypveld-autosport.nl/ Hij zit ook op Corrado-forum.nl en op VWF (Golf2R32).
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#19
|
||||
|
||||
Vandaag luchtmassameter gereinigd en hallgever doorgemeten -> = o.k.
Probleem blijft. Wil m'n VAG-COM, nu!!
__________________
Quote:
|
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Dennis@polo86c.nl eens vragen?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
|