#1
|
||||
|
||||
van rot naar hot 73er kever
op een regenachtige avond in april was ik samen met een maatje van mij aan het touren puur uit verveling,reden we een ''verkeerde'' straat in zagen we daar een schitterende kever 1300 staan die wij in de stromende regen maar is gingen bekijken.
hij kwam ons ergens bekend voor en met die gedachten gingen we weer naar huis, onderweg naar huis schoot hij mij te binnen ik had hem op 2dehands.nl gezien wij als een gek naar huis en ja hoor daar stond ie te koop voor 500euro we wisten niet wat we zaggen we wouden de beste man meteen bellen maar geen telefoon nummer wel een voor en achternaam gelukkig is er een telefoongids.nl en opgezocht en de man meteen gebeld we konden de volgende dag meteen langskomen maar we moesten niet teveel verwachten want hij stond al 2 jaar stil. wij erheen de kever had last van kroepoek ( roest) maar daar keken we zo verliefd als we waren doorheen, toen kwam het we wouden hem starten ... je raad het al accu leeg, geen probleem afgesproken dat we morgen met een volle accu em wat gereedschap langs zouden komen. volgende dag gedaan meteen verse bougies en contactpuntjes meegenomen en aan de sleutel, en ja hij deed starten slecht maar toch betaald en naar huis. eenmaal thuis aangekomen kregen we de ontstekking maar niet goed we snapte er niks van totdat ik naar de busbrothers ging en die zag het meteen 1ste en 2de bougiekabel waren verkeerd, verwisseld nieuwe olie erin weer nieuwe bougies en hij reed echt super paar foto's gemaakt aardig wat km gereden in 1,5week tijd. maar ik vond dat het tjd was voor apk en nieuwe remmen, zogezegd zo gedaan nieuwe remmen erop laten zetten, en toen werd ik gebeld: hoeveel geld wil je nog in dat HOK stoppen zei de beste man. Ik wist niet wat ik hoorde wattan zei ik, ding is kats verrot ik schrok en ging er meteen heen en wou het zien alleen de man had geen zin om hem weer op de brug te zetten .... contact opgenomen met martijn van aircooled.nl en die zei kom maar langs en dan kijken we wel ff... naar deventer gereden en de schrik van me leven gehad de kroepoek die je bij de chinees kreeg was sterker dan het chassis van me geliefde kevertje rijp voor de sloop zei martijn, maar daar kon ik niet overin en hij moest en zal gemaakt worden. na erg lang overleggen ( toch zeker een uurtje of 2) besloten dat we dan maar een body off resto gaan doen. martijn had nog een goed chassis voor mij en die ben ik hellemaal tot het metaal toe kaal gaan maken en in de primer en textil gaan zetten, dit was nog een aardig klusje.. de volgende dag was het tijd om de carrosorie van de bodem te halen begonnen met de spatborden en de wielen eraf te halen daarna de bouten losgedraaid, had verwacht dat ze vast gerot zouden zitten dit viel goed mee ze waren allen erg goed vast gekit, wat een rot spul is dat onderweg kwam ik nog wat plekjes tegen kokerbalk rechts krikpunt zat hier dus ook niet meer vast bandenbak rechts carrosorie ophanging rechts voor toen we alle bouten los hadden wouden we hem er dus aftillen, maar dat ging niet en waarom, er was een plaatje ergens overheen gelast. toen die los was kwam dit naar voren en dit toen kon de carrosorie van de bodemplaat af toen ben ik de carrosorie er af gaan tillen naar... en niet te vergeten... en dit is geen modder maar verot metaal dus ook nog maar een nieuwe vooras gekocht en toebehoren en meteen een die ook verstelbaar is.. de carrosorie was in zo slechte staat prikte op heel veel plekken veel gaten erin en heb toen besloten om een nieuwe carrosorie er op te zetten. na 2 belletjes een goed stevige basis gevonden. Martijn wist er nog wel 1 te staan maar hij wist alleen niet in welke staat deze was, de eigenaar opgebeld en kon meteen langskomen en wat was ik blij het was niet in friesland of limburg maar lekker dicht bij huis in epe Bij de beste man aangekomen kreeg ik een zaklamp een schroevendraaier en een hamer in de hand en hij zei zoek jij maar is een rot plekje en je hoeft niet voorzichtig te zijn. en daar heb ik me ook niet aangehouden de carrosorie was knetterhard en bovendien al hellemaal kaal er zat echt niks meer op geen tapijt geen lijm hellemaal niks scheelt weer een hoop werk. de koets ga ik vanavond ophalen en naar martijn brengen om het neusje er op nieuw op te lassen met orgineel nos plaatwerk wat al 4 jaar naast de kever ligt te w8 de bodemplaat die nog over is en de koets... wanneer ik de koets heb maak ik meer foto's en de foto's die ontbreken bij de demontage voeg ik er ook bij. update.......................... de koets is vorige week opgehaald en zoals je ziet zat er geen bandebak meer op en ook geen achterkant. meteen door gebracht naar martijn en de bandenbak, achterkant en nog een paar kleine plekjes laten lassen hier zat een klein gaatje in de kokerbalk maar deze is dicht gebakken en hem zo mee naar huis genomen en vandaag zijn nieuwe onderkomen gemaakt om hem te schuren. updateupdate het nieuwe hart van de kever is klaar het is een 1641cc met dubbele solex carberateurs en empi spruitstukken een electronische ontsteking en snelle nokjes etc meer specs volgen morgen als ik heb opgehaald heb het nieuwe onderstel en de geschuurde body volgende update komt morgen weer update een hele mooie dit is hem dan de 1641cc met dubbele empi carb. (solex) empi sport gt snelle nokken 009 ontstekking empi kleppendeksel afgedraaid vliegwiel nieuwe koppeling + drukgroep en lager, carterontluchting electrische benzinepomp en nog veel meer dingen die ik vergeten ben ben als een kind zo blij hiermee blokje was vanochtend nog niet klaar toen ik bij martijn aan komt, en heb hem dus nog ff kunnen horen en wat een geluid kwam er uit dat blokje... hoop dat alles snel in elkaar kan eind van de maand moet hij wel zon klein beetje klaar wezen hoop ik zoals de bodem er nu bij staat, het is alleen nog even wachten op een paar onderdeeltjes zoals de beugel die het stuurhuis vast houdt van die kleine dingetjes kan ik als het goed is vandaag ophalen en kan ik overmorgen weer verder gaan met bouwen. hellaas gaf de camera niet op tijd aan dat de batterijen op waren en dus heb ik maar 3 foto's kunnen maken. dit is de bodem zoals hij er nu bij staat nieuwe kabels, hoofdremcillinder, pedalen, schakelgedeelte en niet op de foto zichtbaar zijn de nieuwe remleidingen en brandstof slangen. oja dit was wel grappig de kever had veel c kwaliteit onderdelen maar dit sloeg echt alles ze hebben met alluminium folie de schakelpook op gedoft moet niet gekker worden de volgende update komt er weer snel aan... duurt ff maar dan is de volgende update er ook weer... veel werk verricht woensdag de complete vooras is klaar op 2 schroefjes die waren nog niet binnen, erg vervelend is dat altijd de schakelpook handrem en verwarming is klaar om aangesloten te worden alles heeft nieuwe kabels. de gaskabel haal ik morgen op met de rest van de kleine spulletjes en hoop dinsdag de voorkant op zijn tijdelijke wieltjes te kunnen zetten. en toen kwam het vervelende werk de versnellingsbak heeft nieuwe pakkingen en keeringen maar toen kwam het.. jullie mogen raden wat het probleem is inderdaad een bak met een 3punts bevestiging en een 2 punts chassis, ik had hier niet echt op gerekend en moest een nieuw neusje voor de bak hebben, en gevonden dit hele spulletje haal ik morgen op en ga ik dinsdag er meteen onder zetten en hopen dat de bak eronder kan. volgende updat staat op de volgende pagina.... Last edited by bas. : 02-08-2007 at 21:22. |
#2
|
||||
|
||||
Foto's kun je het beste even uploaden hier in het foto album, linken mag denk ik niet van de site waar ze opstaan.
|
#3
|
||||
|
||||
jah was ik eigenlijks net van plan maar doe ik vanaaf meteen wanneer ik terug ben
|
#4
|
|||
|
|||
Update?
|
#5
|
||||
|
||||
jah zeker
de koets is gelast en al en ben licht begonnen met het opschuren van de koets, foto's volgen zometeen |
#6
|
|||
|
|||
soms kun je beter in je broek schijten.......wat een boel werk maar succes enne we houden het topic in de gaten,,
__________________
quintus.....de grote race |
#7
|
||||
|
||||
Wat ga je met de oude koets doen? Zo slecht is ie niet (echt niet )
__________________
Quote:
|
#8
|
||||
|
||||
viel egt heel erg tegen hoor,
de napoleon was doormidden en zat vast met 1 puntlas, kokerbalk was geen koker meer zeg maar, kriksteunen voor waren er al niet meer en achter was hellemaal 3 keer niks. etc ik zal is foto posten hoe die was . maar eerst werken vandaag |
#9
|
||||
|
||||
Koets is op zich wel slecht, maar op een gegeven moment maakt het niet meer uit of je een gat van 10cm hebt, of van 50cm. Je moet dan toch de hele kokerbalk vervangen (tenzij je van oplappen houdt )
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#10
|
||||
|
||||
dat is ook wel zo maar waren niet alleen de kkerbalken, en ik houd niet van plaatje daar plaatje daar etc.... er gaat veel geld in en dan wil ik geen bij elkaar galast kevertje hebben.
moet wel eerlijk toegeven dat de koets die ik nu had gekocht 2 plekjes had die ik niet gezien had een klein plekje in het achter raam (afwateringsgat) en iets voor de kokerbalk. dit kwam wel door mijn eigen lompheid ben alleen nog niet over de kleur uit, atlaswit of een grijs tint (geen metalic) maar meer groen grijs iemand ideeen? |
#11
|
||||
|
||||
en de kleur wat atlaswit, orgineel (op het kenteken :P)
en hij word een week eerder gespoten dan gepland dus volgende week volgas schuren en dan naar de spuiter |
#12
|
||||
|
||||
kever is hellemaal geschuurd en al wat een werkje is dat zeg niet normaal
spatborden, bandenbak,en achterpaneel hellemaal kaal net als de deuren worden deze in de epoxy primer gezet en de rest in de normale primer. de tapijtlijm resten er ook afgehaald dit heeft de meeste tijd in beslag genomen. Maandag word hij naaar de spuiter gebracht en van binnen en buiten gespoten, omdat ik niet weet welke motorklep ik ga gebruiken laat ik ze allebei spuiten en dan merk ik vanzelf welke het mooist tot zn recht komt de fotos hoe die er nu bij staat upload ik vanavond |
#13
|
||||
|
||||
heb weer een paar updates vandaag,
ik heb een nieuwe 1641 motorblok gekocht bij martijn met dubbele solex carberateurtjes en de body staat in de primer bij de spuiter morgen post ik nog wat betere en meer foto's van het blok en de auto |
#14
|
||||
|
||||
Echt heel goed bezig
Iedere kever verdient een baas met zoveel liefde voor de auto als jij Keep up the good work!! |
#15
|
||||
|
||||
Je hebt lekker het tempo erin zitten!
Mooi brommertje!
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#16
|
||||
|
||||
heel eerlijk gezegt gaat het niet in de vaart die ik wil, de spuiter is 4 weken op vakantie dus duurt 3 weken langer dan ik had gehoopt
|
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Oke, maar dat heb je zelf niet in de hand.
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#18
|
||||
|
||||
nee helaas niet maar het is aan de andere kant ook wel weer goed
de carroserie staat nu ook niet in de weg en kan dus ook niet beschadigen etc Grote voordeel is dat ik nu rustig het onder gedeelte kan maken, heb er toch ook maar voor gekozen om nieuwe schokdempers etc er bij te nemen was eigenlijk het enige wat ik niet nieuw had gekocht dus kon er ook nog wel bij. hopelijk is de volgende update woensdag, heb schoolvakantie dus kan er lekker ff wat meer tijd aan besteden |
#19
|
||||
|
||||
Ben je al weer iets verder?
|
#20
|
||||
|
||||
jah een heel stuk ben net van plan om de foto's op mijn mac te zetten en dan te uploaden op het forum.
ik ben begonnen met het opbouwen van de bodem de vooras zit er op alleen zit nog op de draagarmen te wachten en dan is die klaar, de remcillinder en de pendalen en bij behorende kabels zitten er ook weer in en op. de torsieplaat achter zit er ook op en vanavond in deventer mijn versnellingsbak pakkingen ophalen en dan van het weekend de bak er op zetten en hopelijk de motor. het ligt er alleen aan wanneer mijn koets terug is,als deze nog een paar weken duurt laat ik het blok nog lekker in de woonkamer staan. ik ga de foto's ff uploaden en dan zien jullie ze weer van zelf |