|
||||
|
||||
Project: Go Go Diesel!
Dat laatst m'n dieseltje plofte vond ik wel een mooi moment om de boel eens beter aan te gaan pakken!
Inmiddels zit er alweer een ander blok in (weer 1.6TD, 1V ecodiesel), maar dat eco is van korte duur... Even wat onderdeeltjes gescoord, Go Go Diesel!! -Sprintercooler. -Alu Sprintercooler buizenset, met Samco verbindingen. -Dampfrad set; traploze boost versteller. -T3 turbo (ipv de speelgoed K14 die er nu op zit). -Brandstofpomp by Bert (10mm plunjers, gereviseerd en gemodificeerd). -Extreme LDA kegel. -3 meter 63mm uitlaatpijp + 6 63mm lasbochten (=uitlaat vanaf turbo, niet op de foto). -63mm RVS S-Rohr -Stri EGT, Oiltemp en Boostmeter (ook niet op foto). Dit wordt leuk
|
||||
|
||||
Dit gaat knallen . Deze moet ik even bijhouden. Leerzaam voor de toekomst van mijn eco-tje
|
||||
|
||||
Ga je de complete uitlaat zelf in elkaar prutsen?
|
|
|||
|
|||
Succes
|
||||
|
||||
Yep, zo'n uitlaat heb ik in het verleden voor mijn Golf 1 TD ook al gemaakt: een eind 63mm uitlaatpijp, wat haakse bochten, een verstekzaag, lasapparaat en een paar uurtjes tijd = hele effectieve uitlaat.
Deze EGT meter heb ik besteld: Om te voorkomen dat de zuigers er weer zo uit gaan zien:
|
||||
|
||||
63 mm. uitlaat, maakt dat nog veel verschil met een 60??
|
||||
|
||||
Quote:
3mm |
|
||||
|
||||
Ja idd, dat kon je zelf toch wel bedenken
Tof plan stijn ben erg benieuwd hoe het gaat lopen en ook hoelang
|
||||
|
||||
Tjakka !!
Wat is een EGT metert ? |
|
||||
|
||||
Exhaust gas temperature
|
|
|||
|
|||
Ik ben zeer benieuwd, wat zou dit ongeveer moeten gaan opleveren?
|
||||
|
||||
Quote:
Naisss.. prijzig geweest of redelijk betaalbaar? |
|
||||
|
||||
dikke staaltjes en dikke pluimen zwarte rook zo uit de uitlaat
|
|||
|
|||
Mooi project, mooie auto en mooie kleur ook. Is dat "gewoon" matzwart of zo? Zelf gerold/gespoten?
|
||||
|
||||
Quote:
Aha Als die te hoog is wat kan je er dan aan doen op dat moment ? Gas los ? |
|
||||
|
||||
diesel for life!
Erg benieuwd naar het totaalplaatje+vermogen. |
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
Ik heb de Stri DSD EGT meter redelijk betaalbaar, een oude vriend van me heeft een tuningshop en die heeft ze in het assortiment
Yep, als je EGT to hoog wordt ga je van het gas (maar het is meer bedoeld om je afstelling goed te kunnen controleren). Met pittige TD's is het namelijk erg eenvoudig om complete melt-downs te veroorzaken. Kleur van de auto: ooit door Marco al gedaan (van t forum hier), is Big Boss Barbecue Lak Verwachting: ergens tussen de 100 en 130 pk met aardig wat Nm's Hangt af van hoe het blok het houdt....
|
||||
|
||||
Weet je al hoe dicht je die EGT meter bij je blok moet gaan plaatsen? Wat is eigenlijk de uitlaatgas-temperatuur als het net de cilinder uit komt? Maximaal gebruik maken van de schaal natuurlijk
En voor de twijfelaars, ik ben al overtuigd dat die intercooler gaat passen
|
||||
|
||||
@Sander: Je moet de sensor in het gedeelte plaatsen van het uitlaatspruitstuk waarde 4 cilinder kanalen bij elkaar komen. Dan heb je een gemiddelde waarde. Daarnaast kan je ook een afterturbo EGT nemen, maar die verteld minder over de verbranding en meer over de turbo
een acceptabele (pre turbo) EGT waarde is ong 650 graden. Daarboven krijgen de zuigers en turbo het zwaar te verduren. Ik ben zelf bezig met EGT meters via een Vliegtuig onderdelen leverancier. Daar worden ze veel meer toegepast en zijn ze binnen 2% nauwkeurig. Het is gebleken dat auto EGT meters (beun meters) soms tot 100 graden afwijken! Daarnaast zijn ze onnodig duur (dat allemaal voor een fancy uiterlijk) Verhouding tussen een auto EGT en luchtvaart EGT is bijna 50% prijsverschil!