#21
|
||||
|
||||
In deze link van TDIClub.com staat aardig wat info over waarom wel of niet.
Helaas zijn de meeste pessimistisch: http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=99195
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#22
|
||||
|
||||
Tekening zegt meer dan 1000 woorden:
De huidige INlaat positie op het inlaatspruitstuk zou natuurlijk gebruikt kunnen worden als UITlaat voor de afblaasklep... De huidige inlaat zit daar met een kort bochtje net onder / langs de pomp en druk-injector-leidingen: Niet echt veel plek dus.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel m*jn kant op!
|
#23
|
||||
|
||||
Kijk een beetje resource gedaan
Zitten jouw in en uitlaat wel beide aan de achterzijde? Of zoals bij andere small-blocks voor en achter? Dus je moet een andere aansluiting maken voor de inlaat op het inlaat spruitstuk? Ik zou zelf eerst namelijk gaan proberen om het te doen zonder een blow-of op de inlaat. Ik verwacht dat de druk bij stationair geen probleem gaat zijn. Hoe wil je de turbo vast gaan schroeven? Is een uitlaat spruitstuk van een 1.4TDI pas? (Audi A2?) Of is dat een 3-cilinder? Brandstofpomp welk merk is dat? Als het een bosch is wil ik hem wel voor je ombouwen. Vind dit project namelijk ook erg interessant en ik kan er alleen maar meer van leren voor mijn eigen project.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#24
|
|||
|
|||
Quote:
Turbo @Jaap: Je hoeft niet het hele G40 gasklephuis te monteren. Alleen het bovenste deksel, dat moet wel een plekje kunnen krijgen aan de onderkant van het inlaatspruitstuk. G-lader vindt het idd niet leuk om plotsklaps belast te worden.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |
#25
|
|||
|
|||
Bert, 1,2l en 1.4l zijn 3 pitter Pompverstuivertjes
__________________
Of course I'm out of my mind. It's dark and scary in there...... |
#26
|
||||
|
||||
Turbo.... .ach ja......Ik was ff in de warrels..
Aha ok, dan heb je niet veel aan die spruitstukken.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#27
|
||||
|
||||
Quote:
Alle Polo blokken zijn crossflow: inlaat aan de achterzijde, uitlaat aan de voorzijde. De voorzijde wordt gewoon gelijk aan de Polo G40: motorsteun, G-lader, uitlaatspruitstuk, downpipe: past er allemaal 1-2-3-4 op (als je alles compleet hebt, en een adapterplaat voor de motorsteun plaatst) Quote:
Tja: omdat jij waarschijnlijk uitgaat van een Turbo, die nog op moet spoelen,. geeft dat geen problemen. Bij een door de krukas aangedreven G-lader is er stationair reeds sprake van drukopbouw.. Maar ook bij gas-los, terugschakelen, afremmen op de motor, etc etc etc.. BOV-off bij meer dan een bepaalde (liefst instelbare) druk ter bescherming van de G-lader lijkt me 1 van de minimum vereisten,.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel m*jn kant op!
|
#28
|
||||
|
||||
BTW: die TDIclub linkjes: Leesvoer voldoende! Thanks for all the input!
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel m*jn kant op!
|
#29
|
||||
|
||||
Quote:
Als jij even goed gelezen had had je gezien waar ik zelf mee bezig ben en dat ik me even tijdelijk afvroeg wat voor uitlaat spruitstuk je zou gaan gebruiken voor een turbo. Dus al mijn tips en dergelijke zijn voor een compressor aangedreven diesel. Mijn tips en truuks baseer ik op jaren lang sleutelen en modificeren van VAG diesel.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#30
|
||||
|
||||
Kleine toevoeging. Het is inderdaad verstandig om een boost beveiliging te maken.
zou voor een wastegate gaan maar die kan je niet combineren met het gedeelte voor het stationair zonder boost. Ik zou op de inlaat van de inlaatspruitstuk een klep maken zoals hierboven besproken van een G40 of G60. hier een BOV of wastegate op maken zodat hij bij stationair de druk weg laat lopen. (al denk ik niet dat het nodig is gezien mijn ervaringen met de druk van VNT turbo's bij stationair +/-0.4bar) En dan op het inlaat spruitstuk zelf een Wastegate maken zodra de druk boven 0.8 bar komt dat hij hem af gaat blazen. Nog iets wat me net te binnen schiet. De 1.4 heeft geen zuigerbodem koeling. (had ook wel eens gekeken naar een turbo op een 1.4 te monteren) Dat heeft als nadelige gevolgen dat je niet te ver kunt gaan en dat je moet zorgen dat de EGT waarden laag blijven. Voor je project is dan ook een EGT meter geen overbodige luxe.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#31
|
|||
|
|||
als ik het allemaal goed begrijp.. wil je dus 1 blow-off voor druk weg te laten bij stationair (en die op een of andere manier koppelen aan je gaspedaalstand?) en een blow-off voor de drukken bij hogere toeren, zodat die maximaal bijv. die 0,8 of 1 bar zijn?
interessant topic dit... @Da-BRT: wat is die EGT precies? uitlaatgastemp? |
#32
|
||||
|
||||
Als jullie dat met die gaspedaalstand constructie voor elkaar krijgen dan zou ik dat wel graag willen weten. Heb nog een idee in mijn hoofd over een dubbel circuit in mijn uitlaat. 1 met dempert en de ander zonder. Bij optrekking veel kabaal en op cruise snelheid alles goed gedempt
|
#33
|
|||
|
|||
@Rubend: behoorlijk offtopic... maar dat kan je mss wel maken met een vlinderklep in je uitlaat.. en die direct verbinden met je gaspedaal... bij gaspedaal half ingedrukt dus nog via dempend systeem en bij compleet gas ingedrukt via ongedempt... (ik moet zeggen, vind het een beetje klets... als je geen herrie wil moet je gewoon je originele uitlaat behouden..)
|
#34
|
||||
|
||||
@Mellyville: EGT is Exhaust Gas Temperature. Dat is om de afstelling van de motor in de gaten te houden. Bij verkeerde afstelling kan je hele blok kapot draaien door te hoge temperaturen. Als je dan geen olie koeling op de zuigers hebt is de kans op het doorbranden van de zuigerkop groot. Daarom geen overbodige luxe.
Het mechaniekje van de gasklep van de G60 aanpassen is niet zo'n probleem. Heb er gisteravond even naar gekeken en dat is te doen met kabel bediening. (met een aandrijving van de gashendel op de brandstofpomp)
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#35
|
||||
|
||||
Jups: afblaas/retour-klep in gasklephuis van een G40 is aan te passen zodat ie (via de gashendel) geleidelijk sluit bij de minste gaspedaal beweging. Bij een diesel (zoals de mijne) zit er tevens een nul-last schakelaar op de pomp: eventueel elektrisch aansturen is dus ook een optie: met een langzaam sluitende klep.
@Da-Brt: Ik dacht als : de tips komen over alsof je d'r wel enigzins verstand van hebt Maar goed: het gaat dus om de 1.4 1W motor, 4 cilinder. Voor zover ik weet heeft deze WEL zuigerbodemkoeling (sproeiers) te opzichte van de 1.3 (MN) 4 cilinder... Hoe dat bij de 1.2 en 1.4 3 pitters zit weet ik niet. Voor de small block polo motoren zijn geen turbo-uitlaatspruitstukken te koop die plug en play passen in een Polo 2. Rothe motorsport heeft ze, en zelf bakken is een optie, maar G-lader vindt ik gewoon leuker/uitdagender. Mocht het allemaal in de soep lopen, kan ik er altijd nog een turbo op knopen.. Volkswagen heeft in de jaren 80 ge-freubelt met een 2 pitter Direct injectie diesel... met G-lader (on-demand..) öko-polo...
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009
Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel m*jn kant op!
|
#36
|
||||
|
||||
Quote:
Heb jij die link nog van die amerikaan met zijn öko-polo?
__________________
Derby S 1.3 '77 Polo 1.6 16V steilheck '87 Polo 1.3 steilheck GT '91 het polo 86(c) register |
#37
|
||||
|
||||
Quote:
Die had er het blok toch niet meer bij?
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective.... But I can't get my head that far up my ass! |
#39
|
|||
|
|||
Quote:
1.4 Diesel (1W) heeft volgens mij zuigerbodemsproeiers idd.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 Last edited by sjampoo : 31-01-2007 at 07:57. |
#40
|
|||
|
|||
hier staat trouwens nog het volgende:
Quote:
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann... 1975 Audi 50 GL 1976 Audi 50 GL 1988 Polo G40 |