Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 18-12-2006, 00:29
Jayy's Avatar
Jayy Jayy is offline
Forum Newbee

Default Koude start

Hay, ik heb 2 vraagjes, over m'n Jetta uit 1991, 1.6 benzine met carb:

Als ik mn auto start klinkt ie een seconde wat vreemt, de motor tikt een beetje, een soort ratel. Een vriend zei dat het misschien kwam omdat er even geen smering is door te dikke olie. En dat dunnere olie bij de koude start sneller voor smering zorgt. Er zit nu 15W40 in. Het geluid duurt maar een seconde, en komt bijna niet voor. Ik start hem ook vaak koud zonder bijgeluiden.

Ook zijn de ruiten altijd beslagen en zelfs helemaal nat vanbinnen bij de start. Ik heb anticondens spul erop gespoten, maar dat helpt slechts een paar dagen. Er staat trouwens ook een vochtvreter in mn auto. Best irritant als je elke keer bij de start moet vegen met je sponsje. En er zit echt veel water op de ramen aan de binnenkant, de achterruitverwarming krijgt het ook niet weg. Na een stuk rijden is het uiteraard redelijk weg.

tnx voor de replies!
Reply With Quote
Old 18-12-2006, 09:23
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to Erik

dat geluid kan zijn dat je blok nog olie is aant persen richting je kleppen. door stilstand is de olie waar naar beneden gelopen en hebben ze dan geen smering en hoor je dus een beetje tikken, dit is normaal.
en bij dit koude weer hebben de oudere beestjes altijd wat meer moeite met starten en fatsoenlijk lopen .
Condens probleempje vind ik toch wel raar, zet je je blazer wel eens een standje hoger. stand 2 is meestal toch wel voldoende om snel je condens op je ruiten te laten verdwijnen. Ramen eens goed schoonmaken en eens niets erop smeren.
Old 18-12-2006, 11:36
Berserker's Avatar
Berserker Berserker is offline
Married to PC

Over die condens, paar minuten voordat je op je bestemming aankomt de verwarming op koud zetten, of even een raampje open zodat de tempereatuur ongeveer hetzelfde als buiten is, warme lucht trekt veel vocht aan....
Richard is net een duitser... alles zum hause im keller
Reply With Quote
Old 18-12-2006, 13:02
FGizmoS's Avatar
FGizmoS FGizmoS is offline
VW Addict

Send a message via MSN to FGizmoS

dat condens temperatuur heb ik nu ook maar van mij is het omdat de kachelradiator stuk is en de darmen liggen nu gewoon aan elkaar gekoppelt nu heb ik wel geen warme lucht dus word het een dikkere jas en een sjaal
en het tikken bij koude start is meestal zoals eric edition #1 dat de olie nog naar boven geperst word dat kan voor een groot deel verholpen worden door olie met een lagere viscositeit te gebruiken zoals half of full synthetische olie maar dan is de kans dat je olieverbruik hebt ook wel groter...
Reply With Quote
Old 18-12-2006, 13:28
Wahnsinn's Avatar
Wahnsinn Wahnsinn is offline
VW Guru

Quote:
Originally Posted by Berserker
Over die condens, paar minuten voordat je op je bestemming aankomt de verwarming op koud zetten, of even een raampje open zodat de tempereatuur ongeveer hetzelfde als buiten is, warme lucht trekt veel vocht aan....

Dat doe ik ook altijd, werkt heel goed

Old Car:
Golf 2 GTI 1984
Golf 3 TDI 140pk 1997 (Chipped)
Audi A4 Avant Pro Line TDI 2005
Reply With Quote
Old 18-12-2006, 23:47
Jayy's Avatar
Jayy Jayy is offline
Forum Newbee

Hey, relaxt, ik zal het eens proberen. Het is overigens héél erg vochtig buiten hier. Echt dikke mist. Dat helpt natuurlijk ook niet maargoed. Dalijk kerstvakantie, tijd om lekker te klussen aan de Jetta.
Reply With Quote
Old 19-12-2006, 00:01
Jayy's Avatar
Jayy Jayy is offline
Forum Newbee

Kan ik trouwens foto's uploaden naar volksforum.com? Ik zie vaak bij plaatjes URL's als www.volksforum.com/albums/....
Of moet ik ze ergens anders op zetten en dan een link hier plaatsen (kost meer tijd, omslachtig)?

grtzz
Reply With Quote
Old 19-12-2006, 09:40
Erik's Avatar
Erik Erik is offline
Volksforum Aandeelhouder

Send a message via MSN to Erik

Old 20-12-2006, 04:23
vwgoco vwgoco is offline
Forum Newbee

Quote:
Originally Posted by FGizmoS
dat condens temperatuur heb ik nu ook maar van mij is het omdat de kachelradiator stuk is en de darmen liggen nu gewoon aan elkaar gekoppelt nu heb ik wel geen warme lucht dus word het een dikkere jas en een sjaal
en het tikken bij koude start is meestal zoals eric edition #1 dat de olie nog naar boven geperst word dat kan voor een groot deel verholpen worden door olie met een lagere viscositeit te gebruiken zoals half of full synthetische olie maar dan is de kans dat je olieverbruik hebt ook wel groter...

Je defecte kachel valt onder een stille garantie bij de volkswagen dealer! Had het ook met de mijne, dik rookgordijn binnen in de auto als ik de verwarming aan zette....werdt binnen een dag verholpen onder een stilzwijgende garantie van de VAG
Old 20-12-2006, 12:49
FGizmoS's Avatar
FGizmoS FGizmoS is offline
VW Addict

Send a message via MSN to FGizmoS

Quote:
Originally Posted by vwgoco
Je defecte kachel valt onder een stille garantie bij de volkswagen dealer! Had het ook met de mijne, dik rookgordijn binnen in de auto als ik de verwarming aan zette....werdt binnen een dag verholpen onder een stilzwijgende garantie van de VAG

ik ging eigenlijk vandaag achter een andere kachelradiator gaan de kostprijs is maximum 25 euro maar ik zal me nu toch eerst eens informeren bij een vw dealer
alvast bedankt voor de raad
Reply With Quote
Old 20-12-2006, 18:08
Fred Fred is offline
Postwhore

Tikken bij de koude start is heel normaal bij een motor met hydraulische klepstoters...die moeten eerst vullen met olie om de juiste speling te verkrijgen...totdat ze gevuld zijn zullen ze dus iets *tikken*..

Kan géén kwaad mits het niet aanhoudt dat tikken
Reply With Quote
Reply

Posting Rules