#1
|
|||
|
|||
Andere luchtfilter...kan da, mag da?
Hallo mensen,
Is het mogelijk om de hele luchtfilter te vervangen door een open luchtfilter? Je weet wel, zo'n filter die gelijk op de carburateur gaat. Wat zijn de voor- en nadelen hiervan? Ik zou het graag willen weten. Groet, Martin. |
#2
|
||||
|
||||
nadelen :
je kan vaak je carter ontluchting slang nergens meer op aansluiten. Ook vooral bij koud weer... krijgt de carbs teveel koude lucht en bevriest ie! (dus geen warmlucht slang) verder mag alles *verder zal ik me niet teveel met luchtgekoelde verhicles bemoeien *
__________________
Quote:
|
#3
|
||||
|
||||
Je kan K&N luchtfilters op je carbs plaatsen en een carteronluchting ook voorzien van een filtertje.
Je moet dan wel je carbs opnieuw afstellen. Nadeel vind ik, dat ie nog meer herrie gaat maken. grtzz Martin |
#4
|
|||
|
|||
Ok...zijn er ook nog voordelen?
|
#5
|
||||
|
||||
Quote:
dat ie nog meer herrie gaat maken.
__________________
If some is good and more is better, then too much should be just about right! O/NN #125 www.fast-air.skynetblogs.be |
#6
|
||||
|
||||
Voor sommigen is het zicht een voordeel, aangezien het verhaaltje van vermogenswinst een beetje een fabeltje is.
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
Het behaalde resultaat is wel minimaal.
Het is natuurlijk wel zo dat; hoe beter je blok ademt, hoe beter hij loopt" Maar dan is het wel een combinatie van lucht en peut. Te veel lucht en te weinig peut kan weer leiden tot o.a. koppakkingproblemen. Je mengsel is dan te arm waardoor de kop te heet wordt. En daar houden aircooled blokken niet zo van. Open airfilters zijn er van verschillende merken (K&N, PIPECROSS enz.) Mijn voorkeur gaat uit naar een K&N omdat deze beter van kwaliteit zijn, je garantie hebt en makkelijk en vriendelijk in onderhoud zijn. Pipecrossfilters zijn vaak van foam/schuim en gaan gauw dichtzitten. Voor de carterontluchting kan je gewoon een klein K&N filter aanschaffen die je rechtstreeks op de ontluchting kan zetten. Dit heeft weer het nadeel dat je last "kan" krijgen van luchtjes die eigenlijk uit je uitlaat horen te komen, maar die uiteindelijk via de kachel naar binnenkomen. Voordeel is wel dat al die vervuilde oliedampen niet meer vermengt worden in je carb. Dat is natuurlijk wel weer ten voordele van het vermogen, maar dat is zo minimaal dat je daar niets tot weinig van merkt. |
#8
|
|||
|
|||
Ok, bedankt voor de reacties.
Ik denk niet dat ik het ooit ga doen, want ik had gedacht dat er meer voordelen zouden zijn (o.a. meer vermogen ) Groet, Martin |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
LOL
__________________
hoog (bn.) 1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag |
#10
|
|||
|
|||
uhhhhhhhhhhhhhh Martin je kan er geen koppakking problemen door krijgen hoor.
Er zit nl geen koppakking in. sssssssssssssssssssssst |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Duh
__________________
hoog (bn.) 1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Dat zou wel heel makkelijk zijn, voor weinig geld
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Heb ik weer. Ik heb honderden blokken uit elkaar gehad behalve die van een vw (op golfjes na dan) Zeg ik ook iets, blijkt er weer geen koppakking in te zitten. Aaaaaarrhhgggggg Ik zal het niet meer doen |
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Het was ook te mooi om waar te zijn |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
En ook te waar om mooi te zijn
__________________
hoog (bn.) 1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag |
#16
|
||||
|
||||
Je behaald er pas resultaat mee als je de inlaat, uitlaat en mengsel aanpas.
Dus het enige wat er eigenlijk overblijft is meer herrie |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
Precies, en ik vindt het persoonlijk niet eens mooi in een oude auto, past nie echt bij elkaar.
__________________
Grt Frederic. Quote:
|
#18
|
||||
|
||||
Ik heb altijd met een GREEN TWISTER gereden en nooit geen problemen mee gehad. In sommige gevallen waar ze lpg of lpi in stoppen kunnen ze niet verder om een open luchtfilter te steken omdat ze anders te weinig plaats hebben. Daar zullen onze golfjes wel geen last van hebben want motorruimte zat. In de winter heb ik ook nooit geen problemen gehad en van die herrie je bent ervoor of je bent ertegen daar heeft ook ieder zijn mening over.
__________________
Don't cry burn your tyres and get high VW Golf MK2 GTD '90 te koop Subaru Impreza GTT MY97 |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Maargoed, het zou hier om een filter gaan wat gewoon los op de carb word gezet en dus overal zijn lucht vandaan haalt. Beetje het idee wat je bij al die amerikaanse V8 blokken ziet. Ik zei het al overal zijn lucht vandaan haalt. De aangezogen lucht komt dus uit de motorruimte en niet echt van buiten. De motor warmt goed op, de lucht in de motorruimte dus ook. Warme lucht bevat per kubieke meter minder zuurstof, het zet immers uit. Als je dus een ander luchtfilter plaats zoals jij wilt zul je dus evenveel liters/kubieke meters lucht aanzuigen die minder zuurstof deeltjes aanzuigen. Je zult dus verlies hebben. Zorg er dus voor dat je goede koude luchtaanvoer hebt! |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Ben ik niet helemaal met je eens. Het principe van de luchtkoeling van een luchtgekoelde vw motor is zo bedacht dat deze altijd "koude" lucht van buiten de motorruimte aanzuigt en de opgewarmde lucht via de onderzijde van de beplating weer weg laat. Helaas denken veel mensen er slim aan te doen hun motorbeplating rubber weg te laten en/of hun klep tijdens het rijden open te zetten waadoor het "vaccum"wegvalt. Uiteraard wordt bij bijvoorbeeld file rijden de motorruimte ook warm. |