Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-12-2005, 12:11
Ronny Ronny is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 11
Default Rotor in de stroomverdeler draait niet

Hallo,

Mijn T2b bus uit 1976 start niet meer. Ik heb onderstussen al van alles gecontroleerd mij hij wil niet meer starten. Er is geen vonk op de bougies, ook niet op 1 van de bougie kabels. Er komt wel een vonk van de bobine in de verdelerkap. Als ik de verdeler kap los haal en de poelie draai dan draait de onderbrekeras in de stroomverdeler niet meer. Als ik stevig op de onderbrekersas druk en dan de poelie rond draai draait de as wel mee. Maar zodra ik de as los laat stopt deze met draaien.

Ik kan de onderbrekeras wel met de hand draaien en dat lijkt me niet goed. Volgens mij hoort dat niet.

Ik heb de rotor in een bepaalde stand gezet, verdelerkap er weer op gezet en de motor gestart. De poelie draait wat rond. Daarna heb ik de stand van de rotor weer gecontroleerd. Maar die stond nog steeds op de door mij ingestelde positie. Lijkt me niet goed dus.

Is mijn stroomverdeler kapot? Valt dit nog te repareren?

Zo ja is het eenvoudig om zelf een nieuwe stroomverdeler te plaatsen en waar koop ik zo'n ding met een beschrijving hoe deze erin te zetten.

Of heb ik nog iets over het hoofd gezien?

Grt,
Ronny
Reply With Quote
  #2  
Old 30-12-2005, 16:26
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Zit je hele onsteking niet gewoon los en is tie iets naar boven geschoven ??
Ik zou de ontsteking maar eens loshalen (m8 boutje rechtsonder op de klem) en de ontsteking goed in het carter drukken..........
Is dat het niet, dan de onsteking er even helemaal uithalen en checken of de as niet gebroken is.
Je kan dan gelijk zien of het gedeelte in het blok onder de ontsteking wel draait als je de boulie draait
Suc6
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #3  
Old 31-12-2005, 15:00
Ronny Ronny is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 11
Default

Ai, dat was het dus. Nu draait de rotor weer als ik de motor start. Bedankt!! Maar de motor start nog steeds niet. De bougies vonken wel. Ik denk dat de stroomverdeler nu van tijd is. Ik heb al ergens een beschrijving gelezen hoe ik de stroomverdeler weer op tijd kan zetten. Alleen daar moet ik beginnen bij de eerste cylinder. Euh, hoe weet ik welke cylinder de eerste is? Is dat de cylinder links voor?
Reply With Quote
  #4  
Old 31-12-2005, 15:54
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Staat er niet ergens een merk streepje ofzo?
(flat-four-no-no)

Bij een 'lijn' motor kan je het BDP opzoeken van cylinder 1 (merkje op de poelie) en als je de rotor richt op een streepje in 't huis, dan staat alles precies op 0 graden. Vervolgens moet je m dan ietsje vervroegen (graad of 6). Meen me te herinneren dat er bij een keef zelfs een complete gradenboog op de poelie staat? een minimum is toch wel een kerfje
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #5  
Old 31-12-2005, 18:15
Ronny Ronny is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 11
Default

Het merkteken heb ik gevonden. Er staat geen gradenboog. Maar als de poelie op de juiste stand staat dan moet de rotor naar het contactpunt van cylinder 1 wijzen. Maar wat is nu de eerste cylinder? Welke van de 4?
Reply With Quote
  #6  
Old 31-12-2005, 19:11
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

staat als het goed is ook een kerfje in de ontstekingsrand (op de rand daar waar de verdeler op klikt). Daar de rotor op laten wijzen, en ehmz shit ja, waarschijnlijk kan je de ontsteking compleet los halen en er verdaait weer in drukken bij een keef blok he?
ehmz.. 1e cylinder .. hmm

Geen idee Links voor? RechtsAchter? No Clue.
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #7  
Old 31-12-2005, 19:13
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

1.28 Firing order:
The firing order is 1-4-3-2. Looking at the engine from the rear it's:

firewall
3 1
4 2
muffler

The numbers are writing on the tin of the Type 4 engine but your tin is probably so rusty you can see the numbers by the spark plug holes. The firing order is also written on the tin above the coil, and on the Type I engine it's stamped on the generator stand. Look for the word Zundfolge which is German for "firing order".
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #8  
Old 31-12-2005, 19:16
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Dus 'cilinder dichts bij passagierstoel' (hahaha) is nummer 1

Dan 'cilinder verst van bestuurder' (nummer 2)

Dan 'cilinder dichts bij bestuurder' (nummer 3)

Dan 'cilinder verst van passagier' (nummer 4)

Don't kill me: Just Gooogled it!
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #9  
Old 31-12-2005, 19:17
-Jens!-'s Avatar
-Jens!- -Jens!- is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,754
Default

staat in je carter gestanst, kijk maar eens goed!

edit; dat kun je nie zien als er koelbeplating overheen zit natuurlijk, domme sammie <--ik
__________________
Current;
'67 T1 Splitbus, '96 Polo, '95 Polo 6n
Past;
'91 Jetta, '92 Corrado, '93 Polo Coupe, '89 Steilheck, '74 Bug, '58 Bug ragtop, '79 Golf ragtop


***Slam & Weld***
Scraping Volkswagen Nostalgica

www.facebook.com/slamandweld

Last edited by -Jens!- : 31-12-2005 at 19:22.
Reply With Quote
  #10  
Old 02-01-2006, 12:41
Ronny Ronny is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 11
Default

Hmm, probleem wordt alleen maar groter. Op de rand van de stroomverdeler staat inderdaad een inkerving. Alleen tijdens het instellen kwam ik erachter dat de rotor nog steeds los kan draaien zonder dat de krukas draait.

Ik heb de stroomverdeler helemaal losgehaald. Aan de onderkant zitten 2 nokjes die een klein beetje zijn afgesleten. Ik vermoed dat de nokjes niet goed in de ring (dat ding wat in de schacht zit met de openingen voor de nokjes) steken en dat daardoor de rotor bij de minste weerstand stil blijft staan. Ik heb de lengte van de schacht opgemeten en het blijkt inderdaad dat de nokjes van de stroomverdeler nooit in de openingen in de ring zitten.

Wat nu? Kan het zijn dat de ring gezakt is? Dat er in het carter ergens een ring is losgeschoten. En hoe zou je dat dan kunnen uitzoeken en weer vastmaken?

Grt,
Ronny
Reply With Quote
  #11  
Old 02-01-2006, 13:37
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Sorry Ronny,.
Zoveel verstand heb ik niet van kaifers.. dus hierbij houd mijn hulp helaas op
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #12  
Old 02-01-2006, 13:46
bugdaddy's Avatar
bugdaddy bugdaddy is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 510
Default

Quote:
Originally Posted by Ronny
Hmm, probleem wordt alleen maar groter. Op de rand van de stroomverdeler staat inderdaad een inkerving. Alleen tijdens het instellen kwam ik erachter dat de rotor nog steeds los kan draaien zonder dat de krukas draait.

Ik heb de stroomverdeler helemaal losgehaald. Aan de onderkant zitten 2 nokjes die een klein beetje zijn afgesleten. Ik vermoed dat de nokjes niet goed in de ring (dat ding wat in de schacht zit met de openingen voor de nokjes) steken en dat daardoor de rotor bij de minste weerstand stil blijft staan. Ik heb de lengte van de schacht opgemeten en het blijkt inderdaad dat de nokjes van de stroomverdeler nooit in de openingen in de ring zitten.

Wat nu? Kan het zijn dat de ring gezakt is? Dat er in het carter ergens een ring is losgeschoten. En hoe zou je dat dan kunnen uitzoeken en weer vastmaken?

Grt,
Ronny


Er zitten in de rand van de verdeler als het goed is 2 inkepingen. De brede is bedoeld om de verdelerkap in de goede positie er op te kunnen klikken. De smallere is om de eerste cilinder aan te duiden.

De eerste cilinder is idd vanaf de (poulie gezien) degene rechtsachter, de cilindernummers kun je ook in de cilinderbeplating zien bij je bougiegaten.

De nokjes onderaan je verdeleras zitten niet in het midden..... de makkelijkste manier om je verdeler er goed in te krijgen is de rotor te draaien als je je hele ontsteking in het blok duwt. Op deze manier merk je vanzelf dat de verdeler wel in de onderliggende as valt en je hem niet meer kunt verdraaien.
Uiteraard is de ontsteking helemaal ontregeld en zul je dus 1. de puntjes af moeten stellen en 2. de ontstekingshoek. (1. met voelermaatje, afstand 0,4mm en 2. de hoekafstand ligt aan wat voor blok je hebt, ff opzoeken dus).

Mocht je de rotor nog steeds kunnen draaien dan is het binnenwerk van deze rotor misschien kapot, er hoort een stalen plaatje in te zitten die in de verdeleras valt. dit kun je beter als eerste controleren door de as aan de onderkant vast te houden en aan de rotor te draaien en dat kan natuurlijk alleen als de ontsteking niet in het blok zit.

Succes!
__________________
red alert; GET DOWN!!!
Reply With Quote
  #13  
Old 02-01-2006, 14:26
Ronny Ronny is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 11
Default

Quote:
De nokjes onderaan je verdeleras zitten niet in het midden..... de makkelijkste manier om je verdeler er goed in te krijgen is de rotor te draaien als je je hele ontsteking in het blok duwt. Op deze manier merk je vanzelf dat de verdeler wel in de onderliggende as valt en je hem niet meer kunt verdraaien.


Ik heb het precies op deze manier geprobeerd. Dan lijkt het of de nokjes op de juiste plaats zitten en kan de rotor niet meer verdraaien. Alleen als ik de rotor los laat dan schiet deze weer los. Het helpt ook niet als ik de rotor stevig aandruk en dan de klem vast draai dan schiet hij even later toch weer los. Het lijkt erop dat de nokjes net niet in de onderliggende as vallen. Kan het zijn dat die onderliggende as iets naar beneden geschoten is?

Trouwens bedankt voor alle antwoorden, anders had de bus allang bij de garage gestaan maar dat was nou net niet de sport van zo'n bus.
Reply With Quote
  #14  
Old 02-01-2006, 15:15
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

This Thread Is Worthless Without Pics (zou ik zo zeggen).
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #15  
Old 02-01-2006, 15:16
corrado-usa corrado-usa is offline
6k and counting...
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 6,561
Default

__________________
Reply With Quote
  #16  
Old 02-01-2006, 18:28
volksaddiction's Avatar
volksaddiction volksaddiction is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,546
Default

Quote:
Originally Posted by Ronny
Kan het zijn dat die onderliggende as iets naar beneden geschoten is?

Nope......
Die zit onder in het carter op een vaste plek, en word aangedreven via de krukas, dus die kan niet verder naar beneden......
enige wat je kan proberen is de gehele klemring van het blok af te halen en dan de ontsteking nog eens in het blok te duwen.
Als dit wel werkt zou Het kunnen dat deze klemring wat omhoog verbogen is, waardoor je de ontsteking niet ver genoeg het carter in krijgt.
JE kan dan wel de ontsteking vastdraaien op de ring, alleen als de ring omhoog staat zit ook de ontsteking nog steeds de hoog.....
(ring zit vant met een M8 achter de ontsteking op het carter.)
Suc6
__________________
www.volksaddiction.nl


'52 split (my girl's slammed daily)
'55 oval (almost done)
'72 VW 181 (resto)
'91 golf I cabrio
'00 new beetle highline
Reply With Quote
  #17  
Old 02-01-2006, 21:39
primer-look's Avatar
primer-look primer-look is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 270
Default

Quote:
Nope......Die zit onder in het carter op een vaste plek, en word aangedreven via de krukas, dus die kan niet verder naar beneden......



Mits het onderste lager niet afgebroken is!


Reply With Quote
  #18  
Old 03-01-2006, 08:37
Ronny Ronny is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 11
Default

Quote:
Mits het onderste lager niet afgebroken is!


Kan ik dat op de een of andere manier controleren. Want hier ben ik wel een beetje bang voor. De klemring op het blok lijkt in orde en niet verbogen. De stroomverdeler kan niet verder het carter in.

(P.S. Ik heb wel een foto van de stroomverdeler gemaakt speciaal voor Sjampoo maar ik kan niet vinden hoe ik die geupload krijg mop de website.)
Reply With Quote
  #19  
Old 03-01-2006, 11:24
VWrijder's Avatar
VWrijder VWrijder is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 671
Send a message via MSN to VWrijder
Lightbulb

Quote:
Originally Posted by Ronny
(P.S. Ik heb wel een foto van de stroomverdeler gemaakt speciaal voor Sjampoo maar ik kan niet vinden hoe ik die geupload krijg mop de website.)

Klik op Gallery -> Upload Picture selecteer afbeelding met Browse..., vul omschrijving in, selcteer de juiste categorie en klik op Submit. kopieer vervolgens het gedeelte in het veld BB Image Code: en plak dat in een post
Tadaaaaaaaa
__________________
hoog (bn.)
1 reikend tot of zich bevindend op een punt dat naar verhouding ver boven het referentiepunt ligt <=> laag

Last edited by VWrijder : 03-01-2006 at 11:26.
Reply With Quote
  #20  
Old 03-01-2006, 11:35
bugdaddy's Avatar
bugdaddy bugdaddy is offline
VW Addict
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 510
Default

Quote:
Originally Posted by primer-look
Mits het onderste lager niet afgebroken is!




Oei!!
gelukkig is dit geen veel voorkomende schade, de kans dat jij dit ook hebt is dan ook niet heel groot.........
Maakt je blok erg nare geluiden als je hem probeert te starten??, ik kan me niet voorstellen dat een dergelijke schade qua geluid niet door merg en been gaat! er ligt dan toch wel wat ijzer los in je carter.

probeer even je foto's hier neer te zetten, ook een van de beugel?!

wat voor blok heb je en welk type ontsteking? (typenummer)
__________________
red alert; GET DOWN!!!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum