Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 2 (bus '49-'67) (bus '68->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 03-07-2005, 09:06
M.I.V.W's Avatar
M.I.V.W M.I.V.W is offline
Forum junkie

Default Stuur speling T1 bus ,wat is normaal??????

Het gaat hier om de bus van mijn vader,Hij heeft op Budel een gloednieuw stuurhuis gekocht bij BBT,heel mooi maar de speling die daar in zit is precies hetzelfde als op het oude stuurhuis.
Mischien zijn we met al die luxe auto's een beetje verwend maar zit er altijd wat speling in ???
De rest van de stuur onderdelen zijn allemaal al vervangen door nieuw,ook alle bussen en kogels.

Iemand enig idee????
Reply With Quote
Old 03-07-2005, 09:24
Dienjo's Avatar
Dienjo Dienjo is offline
VW Enthousiast

stuurspeling?
Bedoel je niet gewoon dat het stuur wat later reageert?
Dit is normaal bij de busjes omdat ze geen stuurstabilorsator hebben.
Bij een stevige wind slinger je dan ook echt alle kanten op.

Houd je wel wakker!
Old 03-07-2005, 12:49
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by Dienjo
stuurspeling?
Bedoel je niet gewoon dat het stuur wat later reageert?
Dit is normaal bij de busjes omdat ze geen stuurstabilorsator hebben.
Bij een stevige wind slinger je dan ook echt alle kanten op.

Houd je wel wakker!

Bussen hebben wel degelijk een stuurdemper.De speling moet af te stellen zijn,ik heb een werkplaatshandboek waar het in beschreven staat.Ik heb helaas de aankomende week geen tijd om het uit te zoeken.
Reply With Quote
Old 03-07-2005, 13:30
M.I.V.W's Avatar
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
Bussen hebben wel degelijk een stuurdemper.De speling moet af te stellen zijn,ik heb een werkplaatshandboek waar het in beschreven staat.Ik heb helaas de aankomende week geen tijd om het uit te zoeken.

We hebben al eens wat gesteld maar daardoor stuurt hij alleen maar zwaarder,de vrije slag blijft dan,dat verhaal van zwabberen met zijwind klopt wel ,op de snelweg zit je de hele tijd te corigeren,daar wordt je best moe van.
In een rechte lijn rijden zonder te corigeren is onmogelijk,naar worthersee had die ouwe ook armen zoals Popeye
Reply With Quote
Old 03-07-2005, 13:47
Volkswouter's Avatar
Volkswouter Volkswouter is offline
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by M.I.V.W
We hebben al eens wat gesteld maar daardoor stuurt hij alleen maar zwaarder,de vrije slag blijft dan,dat verhaal van zwabberen met zijwind klopt wel ,op de snelweg zit je de hele tijd te corigeren,daar wordt je best moe van.
In een rechte lijn rijden zonder te corigeren is onmogelijk,naar worthersee had die ouwe ook armen zoals Popeye

Met wat voor banden rijden jullie rond dan? ,want ik heb er helemaal geen last van.Ik heb wel iets speling,maar dat zit mij in de centrale stuurarm die in het midden van het stuurhuis zit.

Deze stuurarm is gelagerd door bronzen busjes die nog wel eens uit willen slijten,vooral als een bus stevig verlaagt is krijgen deze busjes veel te voorduren.
Reply With Quote
Old 03-07-2005, 18:57
M.I.V.W's Avatar
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by VolksWoute®
Met wat voor banden rijden jullie rond dan? ,want ik heb er helemaal geen last van.Ik heb wel iets speling,maar dat zit mij in de centrale stuurarm die in het midden van het stuurhuis zit.

Deze stuurarm is gelagerd door bronzen busjes die nog wel eens uit willen slijten,vooral als een bus stevig verlaagt is krijgen deze busjes veel te voorduren.

Je kan bij ons het stuur naar links en naar rechts bewegen zonder dat de wielen bewegen,het nieuwe en het oude stuurhuis doen beide het zelfde,
Reply With Quote
Old 04-07-2005, 17:00
M.I.V.W's Avatar
Forum junkie

De ingaande hoofdas(waar je stuur op zit) draait ,en de uitgaange arm staat stil,het is een nieuw stuurhuis ,dat hoort toch niet?????
De banden maat weet ik niet ,maar daar kan het niet aan liggen ,we hebben vanonder gekeken en dan staan de spoorstangen gewoon stil en je kan het stuur bewegen.
Reply With Quote
Old 05-07-2005, 06:42
krukab krukab is offline
No personal life

Zoals we maandagavond al hebben besproken, staan je (naar buiten verbrede) velgen ook te ver naar buiten.
De hartlijn van je velg ligt ruim buiten de "draaipuntlijn" van je fusseepennen, waardoor de velg/band niet meer
draait, maar meer een boog beschrijft ...

moeilijk duidelijk te maken, maar Wouter constateerde na een proefritje dat hij inderdaad erg zwaar stuurt.
zeer waarschijnlijk ben je er straks met de andere wielen vanaf, en stuurt hij zoals een bus hoort te sturen !!
Reply With Quote
Old 05-07-2005, 12:19
M.I.V.W's Avatar
Forum junkie

Quote:
Originally Posted by kruk@b
Zoals we maandagavond al hebben besproken, staan je (naar buiten verbrede) velgen ook te ver naar buiten.
De hartlijn van je velg ligt ruim buiten de "draaipuntlijn" van je fusseepennen, waardoor de velg/band niet meer
draait, maar meer een boog beschrijft ...

moeilijk duidelijk te maken, maar Wouter constateerde na een proefritje dat hij inderdaad erg zwaar stuurt.
zeer waarschijnlijk ben je er straks met de andere wielen vanaf, en stuurt hij zoals een bus hoort te sturen !!

Thanks en we komen zeker nog een keertje bij je langs,de velgen zullen straks super staan op het busje.
Reply With Quote
Old 05-07-2005, 12:43
Beetlefreak's Avatar
Beetlefreak Beetlefreak is offline
6k and counting...

Send a message via MSN to Beetlefreak

Quote:
Originally Posted by M.I.V.W
...de velgen zullen straks super staan op het busje.

Laat me raden, Fuchsen met steek 5*110??
waren zomaar ineens verkocht maandag

Ben benieuwd naar wat er onder komt en hoe het staat! Bus heeft iig mooie kleur.

Flickr

Fryske Âlde Skoalle Loftkuolle Gêrs Jarre Memmebatsers!
Reply With Quote
Reply

Posting Rules