Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #321  
Old 30-10-2024, 21:06
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Lekker vage sneakpeek.


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #322  
Old 30-10-2024, 21:35
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,055
Default

Toch verwarming aan het inbouwen? :P
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #323  
Old 04-11-2024, 19:10
nielsfeenstra nielsfeenstra is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 20
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
Lekker vage sneakpeek.




Centrale verwarming aan het inbouwen? Haha, ik dacht dat we alleen verwarming nodig hadden in de campers
__________________
je kunt dit project ook volgen via youtube. https://www.youtube.com/@Olie_en_Onzin

rust is lighter than carbon fibre
Reply With Quote
  #324  
Old 05-11-2024, 17:06
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Toch verwarming aan het inbouwen? :P


Quote:
Originally Posted by nielsfeenstra
Centrale verwarming aan het inbouwen? Haha, ik dacht dat we alleen verwarming nodig hadden in de campers


Leuk, 2 keer hetzelfde grapje.

Vandaag de motorkap wat lichter gemaakt. 3,7 kg om precies te zijn.


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #325  
Old 09-11-2024, 16:29
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Vanmiddag ben ik weer naar Assen geweest. Niet met de Seat, want die is stuk volgens mijn dochter, dus met de Golf.

Het weerbericht was goed, dus heb ik de wielen van de Seat overgezet.




Er waren zoals altijd weer allerlei soorten auto's, maar de prijs voor cool-factor gaat toch wel naar deze Kever. Die niet alleen de baan op ging, maar ook nog best wel snel was.




De Golf loopt echt als een trein, maar op een circuit komen altijd de zwakheden van een auto naar voren. Zo helt de Golf behoorlijk over, wat ervoor zorgt dat de bochtensnelheid wat tegen valt. Door het overhellen spin je het binnenste wiel snel door, wat de auto naar buiten drukt. Ook gingen de remblokken verglazen, waardoor mijn remweg steeds langer werd. Uiteindelijk nog een 2.17 gereden, wat totaal niet uitmaakt, maar ik hou dat gewoon graag bij.


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #326  
Old 12-11-2024, 15:12
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Ik heb de motorkap nog weer wat lichter gemaakt (en weer wat toegevoegd )







De bovenkant zit op het moment in de plamuur, en moet dus nog netjes gemaakt worden.

Het idee van deze vent is om de druk achter het koelpakket te verlagen, en dus een hogere delta-p te creëren, wat ervoor zorgt dat de lucht makkelijker door het koelpakket heen flowt. Daarnaast heeft dit nog een aerodynamisch voordeel, de lucht die nu via deze vent over de auto gaat, wordt weggesnoept van de onderkant, dus in theorie iets minder lift.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #327  
Old 15-11-2024, 19:47
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Nog een paar coole foto's van Vrijrijden afgelopen keer.








__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #328  
Old 20-11-2024, 12:49
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Omdat er een druppeltje koelvloeistof onder de radiateur hing, leek dit mij een goed moment om een nieuwe radiateur te monteren. Origineel zit er een Valeo op, dus heb ik bij Autodoc ook specifiek een Valeo besteld. Deze was helaas compleet anders. Niet qua pasvorm, maar de koelkanalen en vinnen waren echt anders.

Origineel:




Valeo van Autodoc:




Zoals te zien, zijn de kanalen van de nieuwe veel dikker, zitten deze verder uit elkaar, en dus zijn er minder van. Hierdoor dus minder contactoppervlak tussen koelwater en buitenlucht. De vinnen zijn echter wel veel en veel dichter op elkaar geplaatst. Wat dan weer het contactoppervlak vergroot tussen de buitenlucht en de radiateur.
Ik kan echter niet inschatten of de één efficiënter is dan de ander, en omdat ik het complete koelpakket aanpak, wil ik niet alles optimaliseren, met het risico dat ik er een minder efficiënte radiateur in zet.
Dus ik heb de radiateur retour gestuurd naar Autodoc, en meteen vervangen voor een vol aluminium versie (waar ik in eerste instantie zowieso al tussen twijfelde, deze of de Valeo).




Dan heb ik gisteravond gelijk de ophanging gemaakt voor de Spal fan:




Mocht deze te klein blijken, dan kan er eenvoudig een zelfde type naast. Ik ga eerst testen met alleen deze, omdat ik verwacht/hoop dat de motorkap vent en ducting voor het koelpakket ervoor zorgt dat ik geen 2e nodig ben. De Spal fan weegt 1 kg, het originele fan pakket weegt 5 kg, dus hiermee bespaar ik 4 kg.

Aangezien de ophanging van de radiateur standaard aan de intercooler zit, moest hier iets nieuws voor komen. Ik zie heel veel upgrade intercoolers, waar ze de standaard intercooler gewoon hebben laten zitten. Dit gaat voor mij niet op. Onnodig gewicht, en de zware upgrade intercooler komt hierdoor verder naar voren.

Dus zelf een ophanging gemaakt voor de radiateur, die tevens dienst doet als afdichting om alle lucht door de koelers te laten gaan, en er niet omheen:




Deze zal ik ongetwijfeld nog wat moeten aanpassen om de nieuwe aluminium radiateur te laten passen.

En daarna met wat modificeren, valt de nieuwe intercooler mooi in het voorfront:




Ik had al een sneakpeek laten zien van mijn nieuwe binnenbumper. Deze heb ik ondertussen af en gespoten (nog niet op de foto). Hiermee bespaar ik zon 3,5 kg aan gewicht.










Met een nieuwe plek voor het sleepoog. Dit is met name handig als de auto met de lier de aanhanger op moet.




Onder en boven is het koelpakket al goed af fabriek afgesloten. Links en rechts heb ik hier ducting voor gemaakt.







Voor de oliekoeler heb ik lang nagedacht over de beste positie. Ik had deze kunnen plaatsen in de bumper voor het linkerwiel. Hier heb ik niet voor gekozen omdat de oliekoeler ten eerste daar een zwaar leven heeft, met alles wat van de banden af vliegt. En als eventueel gevolg daarvan, zou een olielekkage recht voor mijn linkerwiel zijn, met alle eventuele gevolgen van dien. Dus gekozen voor de bekende plek, voor de radiateur, boven de intercooler. Qua warmteuitwisseling iets minder efficiënt, maar voor mijn gemoedsrust een stuk beter.

Deze heel simpel opgehangen aan het voorfront:




Tot slot wil ik nog even Celtemp Performance een warme douche geven. Ik had bij hun een aanvraag gedaan voor een intercooler buis adapter (zodat je van het kliksysteem af kan, en siliconden slangen kan gebruikten). Hun reactie was dat die niet meer leverbaar was, maar wellicht konden ze iets fabriceren?
Dat vond ik eigenlijk een veel mooiere optie, en na wat contact over hoe het moest worden, heb ik op maandag mijn turbobuis opgestuurd, waarna zij die de volgende dag hebben aangepast, en terug gestuurd. Ik had deze woensdag dus al weer thuis. Dat voor 45 Euro, inclusief de retour verzendkosten.


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #329  
Old 20-11-2024, 13:00
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Dan ben ik nog bezig met het strak maken van de motorkap. Man man man, dat mensen dit voor hun werk doen, wat een grafwerk. De hele, maar echt hele garage is gewoon wit.




De motorkap wordt er gelukkig wel al wat strakker van. Dit is nog lang niet af, en zal ook echt geen show auto (of zelfs gewoon straat auto ) waardige afwerking krijgen.




En hier is hopelijk een beetje te zien wat het effect moet zijn. De lucht/rijwind komt tegen de auto aan, wordt turbulent boven de motorkap, gaat hier onderdruk creëren, en hierdoor gaat die rijwind door het koelpakket heen zuigen. Door de ducting voor het koelpakket, kan de rijwind nergens anders heen, en wordt daar wat druk opgebouwd. Dus een hogere druk voor, en een lagere druk na het koelpakket, dus een hogere delta p. Dus meer luchtverplaatsing, en meer warmteuitwisseling. Tenminste, dat is de theorie.


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #330  
Old 20-11-2024, 13:35
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,055
Default

Die spal is alleen nodig voor als je stilstaat. Tijdens het rijden doet ie toch al niks, want als hij draait, remt hij de lucht af . Dus op hete dagen gewoon genoeg tijd nemen om de auto te koelen. Zeker met je oliekoeler erbij zou hij niet overmatig heet moeten worden.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #331  
Old 20-11-2024, 13:49
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Die spal is alleen nodig voor als je stilstaat. Tijdens het rijden doet ie toch al niks, want als hij draait, remt hij de lucht af . Dus op hete dagen gewoon genoeg tijd nemen om de auto te koelen. Zeker met je oliekoeler erbij zou hij niet overmatig heet moeten worden.


Ik zet de auto normaliter pas uit als de koelfan weer afslaat.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #332  
Old 20-11-2024, 14:16
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,055
Default

Dan heb je meer aan een turbo timer, als dat nog bestaat.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #333  
Old 20-11-2024, 14:20
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Quote:
Originally Posted by daNpy
Dan heb je meer aan een turbo timer, als dat nog bestaat.


Dat is mijn turbotimer, motorkap omhoog, en afzetten als de fan stopt.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #334  
Old 20-11-2024, 14:35
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 1,055
Default

Ja maar het is de olie die (erg) heet is in de turbo niet de kvs. Dan kan je beter blijven rijden :P
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #335  
Old 30-11-2024, 16:58
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Met project 'koelpakket' zit ik ondertussen wel in de afrondende fase. De motorkap is gespoten. Het resultaat is iets minder netjes dan ik had gehoopt, maar ja, because racecar. De vent is wel mooi geworden, en ziet er aardig functioneel uit voor zover ik dat kan inschatten.




Verder is het meeste fabriceerwerk wel zo'n beetje gedaan:




Het volgende is geplaatst/gefabriceerd:
  • Vol aluminium radiateur
  • Spal ventilator
  • Bartek 13 rij oliekoeler
  • Universele 600x300x100 bar/plate intercooler
  • Eigenbouw bumperbalk met centraal sleepoog
  • Aluminium ducting
  • Lichter gemaakte motorkap met aerocatch sluitingen en functionele vent







Het volgende moet nog gebeuren:
  • Intercooler buizen
  • Slangen oliekoeler
  • Installatie Revotec EFC met bedrading
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #336  
Old 01-12-2024, 09:44
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,554
Default

lekker hoor! mooie update zo
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #337  
Old 03-12-2024, 16:18
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Quote:
Originally Posted by vdWal.
lekker hoor! mooie update zo


Thanks

Weer een klein beetje opgeschoten. Aanvraag gedaan voor de intercooler buizen, ik heb de technische tekening doorgegeven.




Ik heb de slangen voor de oliekoeler gemaakt.




En de Revotec EFC ingebouwd. Deze moet ik elektrisch nog aansluiten, en ik heb een 60 graden bochtje besteld voor de aansluiting verderop.


__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #338  
Old 04-12-2024, 11:25
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,344
Default

Ziet er weer goed uit.
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #339  
Old 07-12-2024, 15:33
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Nou, ik heb de oorzaak van het brandstof druk probleem wel gevonden denk ik. Eerst de cam follower maar eens inspecteren. Deze was ten eerste behoorlijk gesleten, maar ook een ongebruikelijk slijtpatroon.




Toen eens de nokkenas bekeken, die ziet er voor zover ik kan zien nog wel goed uit. De behuizing echt niet.




Dit hoort gewoon mooi rond te zijn, maar hier zijn hele stukken weg gesleten of gehapt? Hierdoor heeft de cam follower geen mooie cilinder om mooi op en neer te bewegen.

Dus op zoek naar een nieuw kettinghuis, en de olie ook gelijk maar weer wisselen.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #340  
Old 11-12-2024, 18:01
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 929
Default

Hoe even een simpele nokvolger wisselen snel uit de hand kan lopen zie je hier onder.

Eerst even terug in de tijd.
Toen ik de auto net had, heb ik gelijk de nokvolger gewisseld. Wat eruit kwam had minimale slijtage.




Dit was juli 2022.

Na de eerste trackday had ik oliedruk problemen waardoor het carter eraf moest. Hier kwam ik een stuk nokvolger tegen. Je ziet 1 van de 4 gaatjes nog.




Dus deze auto heeft naast dat die ooit gestolen is, in de motor ook wel wat meegemaakt in het verleden.
Ik heb toen enkel de nokvolger vervangen. Op de testbank bij JD kwam naar voren dat de gevraagde brandstofdruk niet gehaald werd. Dus de motor werd terug getuned totdat de brandstofdruk wel werd gehaald. Dit geeft natuurlijk een hoop potentie op het moment dat de brandstofdruk wel goed is, en de auto weer de bank op gaat.
Enkele circuitdagen daarna vond ik de auto niet heel snel op Zandvoort en Zolder. Ik dacht toen dat het kwam door het warme weer, dat de motor terug geregeld werd. Tot de laatste circuitdag op Assen, waar ik totaal geen vermogen had, en dit kon zien in de trending van vcds.

Dus na de aanpassingen aan de voorkant, uiteindelijk eens begonnen om de oorzaak te achterhalen, zie laatste post.

Sindsdien het ketting deksel verwijderd, waar van de binnenkant ook goed de schade is te zien:




Hier heb ik een nieuwe (imitatie) voor besteld. Via VW zijn deze niet meer leverbaar.

Zonder dit deksel kon ik ook mooi bij de nokken van de nokkenas. Hierop kon ik voelen dat er boven op de nokken een soort van kamelenrug voelbaar was, wat terug te zien is in de slijtage van de nokvolger. Dus de nokkenas is ingelopen, en zal dus in hoog tempo de volgende nokvolger ook opvreten. Dus er moet een nieuwe nokkenas in. Wel positief is dat de ketting en spanner wel nieuw zijn, dus hier hoef ik niks aan te doen.




Dan maar dieper de motor in, en na wat gespeur op internet ontdek ik dat de inlaat nokkenas is te vervangen zonder de nokkenasversteller en distributieriem te demonteren. De nokkenasversteller zit vast met een bout die nog wel eens rond wil draaien, en daar ben je een nokkenasblokkeer tool voor nodig die origineel bij VW bijna 300 Euro kost. De distributieriem opnieuw doen, doe ik liever ook niet als het niet nodig is.

Dus de uitlaat nokkenas op de plek gehouden met tywraps. Wel eerst de ketting en tandwielen gemarkeerd voor de timing.




En de motordelen beginnen mooi te stapelen op de werkbank.




Maar nu het volgende, want waar ik natuurlijk al bang voor was, is dat wanneer ik het lagerblok verwijder, dat ik daar allerlei slijtage ga zien, waardoor het niet stopt bij een inlaatnokkenas, maar je ineens naar een nieuwe cilinderkop uit kan gaan kijken.

Dus hier graag even een mening van degenen die al vaker hiermee te maken hebben gehad.
Bij de inlaat nokkenas ziet alles er best netjes uit, dus daar kan ik wat mij betreft gewoon een andere nokkenas in zetten. Bij de uitlaat kant zie ik echter wel wat krassen. Zie de foto's.













Mijn vraag is als volgt:
Ten eerste, hoe erg is dit?
Kan ik hier mee doorrijden (in ieder geval voorlopig)?
Wat gebeurt er als ik ermee door rij (niet oneindig, maar zeg max 5000 km)? De uitlaatnokkenas blijft dan zitten, en het is op zich op elkaar ingesleten volgens mij, dus ik verwacht hooguit wat minimaal metaal slijpsel tov de cilinderkop vervangen?

De beste oplossing is natuurlijk de cilinderkop compleet vervangen, maar ik zit met een maandelijks budget, waardoor ik niet altijd de beste keuze kan kiezen. En ik heb niet de ervaring om in te schatten hoe ernstig deze slijtage/krasjes zijn. Op zich valt het mij ook nog wel mee gezien het verleden van deze auto, en de kilometerstand van 2,5 ton. Graag even jullie mening.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903

Last edited by Scully : 11-12-2024 at 18:06.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum