#101
|
|||
|
|||
Langzaam weer een beetje verder knutselen.
Eerst moesten de Golf en de Audi een beurtje hebben. Ik doe dit altijd tegelijk, want dan kan ik 10 liter olie in 1 keer kopen, ik doe op beide Shell 0W30, gewoon omdat het voorgeschreven is door de dealer. Verder heeft de Golf nieuwe bougies gekregen, en een nieuwe multieriem, en beide auto's nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter, en interieurfilter. Door een beetje te googlen voor de olie, en een beetje op korting te letten bij Autodoc, kon ik deze 2 beurtjes voor slechts 216 Euro uitvoeren. Ik lach mij dan ook altijd dood als ik hoor wat mensen betalen voor een beurt bij de dealer ofzo. Toen verder aan de Seat. De bak moest er af, en ik probeer altijd alle boutjes enzo netjes te ordenen in bekertjes. En de bak moest eraf, zodat dit er allemaal weer in kan: Eerst oude koppeling/vliegwiel eraf, en alles natuurlijk gewogen. Deze massa gaat van 18,2 kg naar 14,1 kg. Waarbij de vliegwielen zelf 11,7 kg en 7,2 kg wegen. De nieuwe koppeling/drukgroep is dus iets zwaarder uitgevoerd dan origineel, misschien ook wel logisch gezien die meer koppel aan kan. Ondertussen vliegwiel/koppeling weer geïnstalleerd: |
#102
|
||||
|
||||
Toch geen Gripper sper?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#103
|
|||
|
|||
Quote:
Prijsverschil was me even te groot. |
#104
|
||||
|
||||
Quote:
Check, zoiets dacht ik al
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#105
|
|||
|
|||
Tussentijdse update, aangezien ik van elke stap een foto maak, en dan wordt dit gelijk een kleine how-to.
Eerst de bak even schoon gemaakt met wat bussen remreiniger, en Dasty: Toen de werkbank eens goed schoon gemaakt, en de gereedschap muur weer wat uitgebreid: Een hele verbetering. Toen de schakelvork eruit getrokken, en de bak gesplitst. Differentieel eruit gepakt, en de popnagels? uitgeboord: Beide differentiëlen gewogen, en helaas, maar wel verwacht, is de Quaife 1,7 kg zwaarder. Volgens de instructies, moet je eerst 2 boutjes erin persen, en dan het kroonwiel erop centreren: Die eerst een poosje in de oven gehad, en toen viel die er zo op. Alle bouten er netjes in geperst, en automatisch het kroonwiel nog een zetje na gegeven: Voor de lagers had ik zo geen geschikte bus voor handen om ze erop te drukken, dus ook even in de oven gehad, en die vielen ook gelijk mooi, en toen was het diffje klaar: De lagerhuizen in de bak zelf moeten ook vervangen worden, dus deze eruit getrokken: Aan koppelingkant ging dit prima, aan bakkant moest ik die er toch echt uit tikken omdat het 'randje' zo goed als niet aanwezig was, en de binnentrekker er dus geen grip op kreeg. Omdat juist deze er nog weer uit moet nadat de voorspanning is bepaald, heb ik hier 2 minimale inkepingen in het huis gevijld, zie foto, het nieuwe lagerhuis zit er al in (die er dus nog weer uit moet, maar meer daarover de volgende keer): |
#106
|
||||
|
||||
Top Mooi om te zien en te lezen!!
__________________
'88 Golf II VR6 '91 Golf II G60 '86 Golf II 16V New Project |
#107
|
||||
|
||||
Ziet er goed uit. Ben benieuwd hoe het rijd met het sperdiff!
Wel mooi dat je het zelf kan en de juiste gereedschappen hebt!
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#108
|
|||
|
|||
Netjes
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#109
|
|||
|
|||
Dat ziet er goed uit.
En knap dat je dit zelf kan, versnellingsbak met al die ringen...
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily Bmw 335i coupe=>>sold Golf gti 1600 82' =>>sold Audi RS Q3 2021 Golf gti 1800 82´ |
#110
|
|||
|
|||
Dank voor de reactie's en de interesse, dat wordt ook gewaardeerd.
Het andere lagerhuis zit er ook in, het was even wachten op de speciale washer die er achter zit. De originele had ik vervormd bij het eruit trekken namelijk. Toen kon het differentieel geplaatst worden, en de bak weer dicht: Daarna moet de speling gemeten worden tussen het differentieel, en de versnellingsbak zelf: Deze is bij mij 0,5mm: Daar tel je dan 0,25 mm bij op, dus moet ik een vulring van 0,75 mm bestellen voor de juiste voorspanning. Nu kan de bak weer uit elkaar, dan moet ik het lagerhuis aan bakkant er weer uit halen, daar komt die vulring dan achter, en dan heb ik de juiste voorspanning op de lagers. Daarna kan de bak definitief in elkaar, en weer onder de auto. |
#111
|
|||
|
|||
Nog wat info over bovenstaande.
Hier staat beschreven hoe je de dikte van de vulring bepaald: Hier staan de beschikbare vulringen: En het gaat dan om nummer 2 in het plaatje: |
#112
|
||||
|
||||
Goed bezig, altijd een wat spannend klusje als de bak open moet maar daarom ook wel weer erg leuk.
Ben heel benieuwd wat je er straks van vind |
#113
|
|||
|
|||
Quote:
Ja ik ook. Toch weer een behoorlijk verbouwing geweest. Als eerste een grotere turbo met katloze downpipe en freeflow uitlaat. Kilootje of 20, misschien 30 weer lichter, andere koppeling met enkelmassa vliegwiel, en een Quaife sperdifferentieel. |
#114
|
||||
|
||||
serieus klusje man! gaaf om te zien.
__________________
Actieve topics: ------------------------- vdWal's Wagenpark Jetta Mk2 Coupe Verkocht: Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl Golf Mk3 Milestone Variantje Golf Mk2 Edition One 16vG60 Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline |
#115
|
|||
|
|||
Nou, de bak hangt weer aan de motor, en het geheel hangt aan de motorsteunen.
Dit ging niet vanzelf, want vond de bak toch best wel zwaar, dus eerst maar eens gewogen, en gewoon bijna 50 kg. Toen kwam vrij snel het besef dat ik deze er niet zonder hulp erin ging krijgen, dus de bak maar met behulp van de motortakel op plek getild, en een helpende hand van de buurman. Eerst moest de bak nog afgebouwd worden nadat ik de bestelde stelring had gekregen, en de nieuwe aluminium boutjes. Toen met de bijgeleverde sealant de randen afgedicht. In de tussentijd liep ik nog tegen een Bartek upgrade lage druk benzinepomp aan, die is nu ook ingebouwd. En nog geinvesteerd in een stukje veiligheid. Deze wou ik altijd al, maar zeker na de crash met de Clio, en voor degenen die nog twijfelen over dit systeem, hier wat overtuigingskracht. Last edited by Scully : 12-08-2023 at 06:40. |
#116
|
|||
|
|||
Sow ik ben niet zo van de regels maar dit systeem zou verplicht moeten worden op het circuit.
__________________
Restauratie van mijn 1974 Swallowtail |
#117
|
|||
|
|||
Quote:
Dat is in de meeste raceklasses ook vast wel, maar bij trackdays is dat nog iets minder gereguleerd. |
#118
|
||||
|
||||
Quote:
Een goed systeem inderdaad, al zou ik liever eerst een technische controle op voertuigen zien voor dit systeem verplicht wordt voor de hobby rijder. Zelfde geld natuurlijk voor een brandwerende overall, onderkleding etc. Allemaal belangrijke zaken alleen je betaald je helemaal blauw en dan ben je nog niet op het circuit aangekomen. En al die spullen hebben geen nut als je ziet hoe 70% hun gordels heeft gemonteerd.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house! MKII GTI Trackcar Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc) Trackday kalender! |
#119
|
||||
|
||||
Tof dat je het zo gedetailleerd beschrijft! Lekker bezig!
__________________
|
#120
|
|||
|
|||
Quote:
Thanks 1 stap naar voren, 2 stappen terug. Nadat ik alles terug had gebouwd, de koppeling ontlucht, olie in de bak, de versnellingen afgesteld, was het tijd om te starten. Toch altijd een beetje spannend, en terecht, want, geen start. Benzinepomp kon ik horen, alle electra zag er goed uit op het dashboardje. Toch eerst maar eens overstarten, zelfde. Toen maar eens de accu van de Audi op de Seat gezet. Ik weet dat het hetzelfde is als overstarten, maar toch. Toen begon ik te twijfelen aan de nieuw geplaatste benzinepomp. Dus de originele maar weer aangesloten. Nog steeds niks. Toen gekeken of de motor wel te draaien was van distributiekant, en nee, de motor zat zo vast als een huis. De volgende ochtend kwam ik uit bij de startmotor. Eerst maar eens het signaal bekijken. Er loopt een dikke plus direct van de accu, een dikke massa direct naar de carroserie, en een signaalkabel. Deze losgehaald, en hier de mulitmeter op gezet. Toen gestart, en 12V. Dus mijn signaal is goed. Dan is het de startmotor. Voor mijn gevoel kwam ik ergens. Die eraf gepakt, en getest op de werkbank. Ook goed. Shit, dan moet de bak er weer af. Oorzaak gevonden. De koppeling zat niet goed op de ingaande as van de bak, als gevolg van niet goed centreren, terwijl ik hier wel goed aandacht aan had gegeven. Of, met het gemartel van terugplaatsen van de bak is er wat verschoven. In ieder geval is de koppeling naar de klote. Bij het terugplaatsen gaat in ieder geval het subframe eraf, want die zit echt gigantisch in de weg, en voor de toegankelijkheid, ook de bumper. Maar dat moet even wachten, vrijdag eerst weer op vakantie. |