#1
|
|||
|
|||
Probleem koude motor polo 9N 1.2 benzine
Beste VW liefhebbers
Mijn Polo 1,2L benzine/LPG (9N 60pk van 2008) heeft het volgende probleem: Als ik de auto start is er niets aan de hand. Als ik een zeer kort stukje rij (zelfs 5 m) en terug stop of gewoon wat gas geef, shudt de motor tijdens stationair draaien. Hij gaat nu zelfs in veilige modus waarbij het gele motorlampje knippert en ik maar tot 2000 toeren kan gaan. Als de motor (al een beetje) warm is gereden (in veilige modus) schudt hij nog steeds wanneer stationair. Als ik de motor herstart is het schudden weg en is het gele lampje weg (enkel als hij warm is) De bougies zijn vervangen alsook de bobines. Ik heb de auto al door meerdere personen laten checken (Auto 5, LPG garage en bevriende hobby-garagist), en er is geen teken van mechanisch probleem. De compressie van de cylinders is goed en er lijken geen darmpjes beschadigd. Het probleem doet zich zowel voor op benzine als op LPG. Heeft er iemand een idee wat dit kan betekenen? |
#2
|
||||
|
||||
Heeft 1 van de helpers hem ook al eens uitgelezen? Ben wel benieuwd wat de storing is waar het lampje op aan gaat.
__________________
|
#3
|
|||
|
|||
Quote:
Bedankt voor je antwoord. Dat moet ik idd eens navragen. Weet wel niet of er VAG uitlezer gebruikt is. |
#4
|
|||
|
|||
Uitlezing vandaag bij Bosch service center gaf volgende foutcodes:
P0301: Verbrandings-probleem cilinder1 herkend Kortsluiting naar plus P1156: Inlaatbuis druksensor Onderbreking/massasluiting P0113: Aanzuiglucht- temperatuursensor Signaal te groot Zelf heb ik geen idee waar dit aan kan liggen. Niet enkel gasklep als het om cilinder 1 gaat denk ik dan?🤔 |
#5
|
||||
|
||||
Even wat voor je opgezocht:
Bron Quote:
Bron Quote:
Bron Quote:
Aangezien alle problemen veroorzaakt kunnen worden door bekabeling, zou ik zelf beginnen met het nalopen van de kabelboom. Het kan echter ook dat je last hebt van meerdere problemen tegelijk. Is dus wel belangrijk om systematisch storingen uit te sluiten.
__________________
|
#6
|
|||
|
|||
Thanks voor je hulp, kan ik de injector van cilinder 1 met een andere wisselen en zien of de fout nr de andere cilinder gaat? Verder moet ik idd eens de zekeringen en kabelboom checken.
|
#7
|
||||
|
||||
De injector lijkt hier los van te staan, maar bobine en bougie verplaatsen (1 voor 1 natuurlijk) is al een goed begin ja
__________________
|
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Er zitten 3 nieuwe bougies en bobines in, dat is het eerste wat ik gedaan had (zie hoofdtekst ) Bij P0301 staat fuel injectors als mogelijk issue. Verder blijf ik het vreemd vinden dat het probleem zich enkel voordoet bij koude motor. Bij warme motor geen trillen of noodloop gehad tot nu, dus kabelbeschadiging lijkt het me ook niet direct te zijn.... |
#9
|
||||
|
||||
Sorry, niet de hele tekst terug gelezen!
Ik heb nog eens wat zitten kijken maar G42 en G71 zitten in 1 sensor behuizing en zijn met 1 stekker aangesloten. Ik zag bij Gerrit Speek het volgende: Quote:
Dat zou eventueel uitgelezen kunnen worden. Tevens zag ik wat opmerkingen over het feit dat deze storing (17566) kan samenhangen met een vervuild gasklephuis. Dat kan dus ook gecontroleerd worden en eventueel reinigen + basisafstelling opnieuw uitvoeren. Je injector zou je inderdaad van positie kunnen wisselen om te kijken of het probleem mee gaat. Ik weet niet welke motorcode je hebt, maar in het schema van bijvoorbeeld een BDM zitten de aansluiting voor de bobine van cilinder 1 en de aansluiting van de MAP sensor maar 5 posities uit elkaar op de ECU stekker. Een storing welke wijzigt met temperatuur wijst vaak op kabelbreuk omdat met de warmte materialen uitzetten en daarmee verbinding gemaakt of juist verbroken wordt. Ik zou kabelbreuk of bijvoorbeeld roestvorming in de stekker van de ECU daarom nog niet zomaar uitsluiten. Het hebben van meerdere storingen kan een gevolg zijn van onvoldoende onderhoud waardoor ze zich opstapelen, maar kan er ook op wijzen dat er iets aan de hand is wat meerdere zaken in de motorregeling beïnvloed. Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat er systematisch naar de fout gezocht zal moeten worden.
__________________
|
#10
|
|||
|
|||
Bedankt voor je hulp. Ik kan gericht op zoek gaan naar het probleem denk ik. Ik hoop er volgend weekend aan te kunnen beginnen 😅
|