#1
|
|||
|
|||
6N2 GTi (AVY) hoge Lambda...apk afkeur
Hoi,
Heb een APK afkeur op een hoge lambdawaarde. CO = 0,11 HC = 199 CO2 = 14,1 O2 = 1,15 Lambda = 1,045 Wat me opvalt is dat hij op toeren (2500 - 3000) ook wat ploft in de uitlaat. Bougies en kabels zijn nieuw. De uitlaat is lekdicht, valse lucht is er niet. Storingsgeheugen uitgelezen maar niets aanwezig. Carterontluchting loshalen heeft geen effect. Heeft er iemand suggesties om te controleren? Thnx, Peter |
#2
|
||||
|
||||
Temperatuursensor kan een probleem zijn. Als die het koud heeft terwijl het niet koud is, spuit ie teveel benzine in. Kan ook aan de lambda liggen soms.
Ik zie dat je HC ook te hoog is. Dit is onverbrande benzine.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#3
|
||||
|
||||
Inderdaad temperatuursensor en lambdasonde controleren/vervangen...
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#4
|
|||
|
|||
De temp sensor is het niet. Bij lostrekken van de stekker van de voorste lambdasonde zie ik de waardes op de 4-gastester duidelijk veranderen.
Katalysator naar zijn grootje? Of kan dat geen oorzaak zijn bij een hoge lambda? |
#5
|
||||
|
||||
HC waarde is hoog idd. Motoren waarvan de lmm niet goed werkt of motoren met lage compressie of olieverbruik hebben meestal ook een hogere hc waarde.
Motor en kat wel goed opgewarmd neem ik aan voor het meten? Ontstekingstijdstip en en carterventilatie wel in orde? |
#6
|
|||
|
|||
klinkt als een lekke slecht sluitende of verbranden uitlaat klep
__________________
golf mk1 g40 golf1 cabrio Golf mk7 variant Polo 6r |
#7
|
|||
|
|||
Hij verbruikt idd wel olie. Bijna een liter op de 750km.
Compressie heb ik onlangs ook gemeten 14,5-14,5-14-14,5 werd ik ook niet veel wijzer van. |
#8
|
||||
|
||||
Dat olieverbruik is wel hoog en zou wel eens de oorzaak kunnen zijn
__________________
|
#9
|
||||
|
||||
blokken staan bekend om kantelende zuigers wat olieverbruik met zich meebrengt.
Klepsteelrubbers willen ook nog wel eens lekken. Zeker bij zoveel verbruik, zou ik de klepsteelrubbers mee verdenken. Waarschijnlijk komen daar ook de hoge HC waardes van. Dat je de waardes ziet veranderen bij het lostrekken van de lambdasonde is normaal. De motor gaat dan in noodloop. Maar daarmee test je de werking van de temperatuursensor niet. Daarvoor zul je te temperatuursensor moeten los trekken en kijken wat die dan doet. Motorloop mag eigenlijk niet reageren als die warm is, de lambda zorgt dan hoofdzakelijk voor de mengselvorming. De temperatuursensor zorgt voornamelijk voor extra brandstofinspuiting bij koudloop. maar als deze te lage waardes blijft aangeven, ondanks dat de temperatuur oploopt, blijft hij veel benzine inspuiten. Beter is deze uitlezen als je dat kan, zodat je ziet wat de waarde is die die meet, want anders weet je nog niet of die de juiste temperatuur meet. Dat je temperatuur in de cockpit wel de juiste waardes aangeeft zegt niks. Er zitten 2 sensoren in 1 behuizing en hij kan dus ook voor de helft kapot gaan en het meetbereik van de cockpit-sensor is niet zo ruim.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Zou kunnen ja. Lambda en kat nog eens goed controleren/schoonmaken. Zo'n hoog olieverbruik zorgt voor veel aanslag/roet in je uitlaat en kat+lambdasonde. |
#11
|
|||
|
|||
Lambdasonde eruit gehaald. Zo zwart als de kachel, maar niet vet. Op zich lees ik in de vagcom wel dat deze regelt. Enkel de verouderingstest doet hij om een of andere reden niet.
Ik denk er aan om een lambda te vervangen. Nu kan je natuurlijk een imitatie kopen maar daar hoor je nog wel eens wat over dat deze niet goed werken. Is dat idd zo? En met welke merken of types zijn wel goede ervaringen, weet iemand dat toevallig? |
#12
|
||||
|
||||
Maak m eerst eens schoon.
Een vervuilde lambdasonde (door olieverbruik) zal minder goed meten dan een schone. Kan zomaar t verschil zijn in het wel of niet juist bijregelen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet! |
#13
|
||||
|
||||
Quote:
Als je olie aan het tanken bent en brandstof staat te peilen is het een keer tijd voor wat anders, toch? Al is het enkel een motorwissel.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2 2018 Skoda Superb Combi 1.5 TSI Sportline |
#14
|
||||
|
||||
Quote:
Die motor is op. VW geeft als grens een liter per 1000 kilometer, wat al erg fors is
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |