#1
|
||||
|
||||
Dynamo motorola 45 amp
Hi allemaal,
Mijn accu (Deze is een half jaar geleden vervangen) werd niet meer opgeladen door de dynamo. Ik was daarnaast ook heel nieuwschierig naar de werking van een dynamo dus ik heb mij daar gelijk even in verdiept. Het betreft een motorola 45 amp dynamo. Van een Golf mk1 uit 1982: Ik heb het een en ander doorgemeten met de volgende resultaten: - Diodes zijn gestest en functioneren oftewel laten maar in 1 richting stroom door en geven een waarde van: ±350 - De rotor doorgemeten(Op de commutator) en die heeft een weerstand van 4,5 ohm. Volgens met Haynes boek moet het tussen de 3,9 en 4,3 zijn. Oftewel iets te hoog maar lijk mij goed? - de stator heeft een weerstand van 0.9 ohm en volgens de haynes handleiding moet dat tussen 0.09 en 0.11 ohm zijn. De stator heeft dus een te hoge weerstand maar wat kan dat betekennen? FYI als volgt gemeten: Daarnaast wil ik gelijk preventief de spanningsregelaar en contactpunten vervangen. Echter kon ik deze niet vinden voor mijn dynamo. Weten jullie toevallig waar ik deze kan bestellen? Groet, Emielvs Last edited by emielvs : 28-01-2018 at 15:11. |
#2
|
||||
|
||||
Ik zou me over die weerstand geen zorgen maken, je praat over nog geen 1 Ohm. Ik zou me pas zorgen maken als je waardes meet van enkele honderden Ohms of meer.
Waarschijnlijk is je regelaar icm eventueel contactpunten defect. Je kunt je dynamo ook naar een revisie bedrijf brengen. Die hebben alle middelen voorhanden om je dynamo weer terug te brengen in goede conditie. Kost je denk ik tussen de 50 en 100 euro.
__________________
Passat B1 LS Passat B8 Businessline R |
#3
|
||||
|
||||
Aah dank je! ik ga ermee aan de slag ik houd jullie up to date!
|
#4
|
||||
|
||||
Aloa, even een update over de Dynamo. Was een leerzaam 'projectje' om alles uit te zoeken en door te meten! Uiteindelijk de spanningsregelaar van Boelm genomen, deze paste niet helemaal dus moest wel nog het een en ander bewerken maar functioneert nu naar behoren
__________________
Wie ben ik:Voorstel pagina |