#1
|
||||
|
||||
DX motor
Zoals in mijn project beschreven komt er een DX in mijn mk1 te liggen. Er zijn wel wat topics te vinden over een DX maar geeft mij iig niet alle duidelijkheid. Vandaar dat ik de vragen hier maar stel.
Wat zal een leuke upgrade zijn voor die DX in de mk1 waarbij die voor gewoon straat gebruik word gebruikt maar wel lekker klinkt en fel op het gas zit. Ook het uiterlijk van de motor moet mooi zijn dus de uitstraling is minstens zo belangrijk! Het is niet de bedoeling om er een fortuin aan uit te geven want het is maar een DX. Het mag natuurlijk wel wat kosten Haha. Is het bijvoorbeeld perse nodig om een crossflow kop aan te schaffen voor een paar Webers bijvoorbeeld? Laat jullie ideale config voor zon blok maar horen. Denk aan kosten tussen de €1000 en €2000
__________________
----------------------------- Passat B7 Highline 1.4TSI Golf MK1 1.5 GLS |
#2
|
||||
|
||||
Heb wel een motor,drijfstangen en 83.00 zuigers liggen om er een 2.0L motor van te maken.
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
heb ik al een hele bijbel over geschreven links en rechts hier.. beetje zoeken..al zal je voor max 2000 niks echt rigoreus kunnen doen denk ik |
#4
|
||||
|
||||
Quote:
Dan praten we over mods aan onderblok en dat is net hetgeen Orginele moet blijven. Dan praten we ook niet meer over een paar duizend aan kosten.
__________________
----------------------------- Passat B7 Highline 1.4TSI Golf MK1 1.5 GLS |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Nee is ook niet de bedoeling dat het echt rigoureus moet. Het voornaamste is in eerste plaats dat alles goed moet zijn en het blok er als nieuw uit moet zien. Alles word ook schoongemaakt, gespoten, verchroomd, revisie en/of vernieuwd. De kop moet sws onder handen genomen worden(Bolku?) maar als ik er Webers of iets vergelijkbaars op wilt zetten is het dan beter of nodig om er een crossflow kop op te zetten bijvoorbeeld? 120 of 130 pk op de wielen zal meer dan genoeg zijn. Als ik meer zou willen gooi ik er een BAM ofzo in.
__________________
----------------------------- Passat B7 Highline 1.4TSI Golf MK1 1.5 GLS |
#6
|
||||
|
||||
Er is onlangs aardig wat over geschreven inderdaad, even zoeken zal wel wat opleveren. Denk aan een bewerkte kop, nokkenas en auspuff.
__________________
'10 Skoda Yeti '95 Golf GT Last edited by arnus71 : 17-12-2017 at 21:49. |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
kan voor een 1000 a 1200 of meer dat hangt al wat wat je nieuw gebruikt. kan ook alleen 4 nieuwe zuigers,82.50mm
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |
#8
|
||||
|
||||
Lekkere scherpe nokas met verstelbaar tandwiel, complete uitlaat en dan afstellen op de bank
|
#9
|
||||
|
||||
Quote:
Er kwam sws al een rvs Uitlaat Inc spaghetti spruitstuk onder dus een nok en tandwiel kosten de wereld niet. Dus tnx 👍🏻
__________________
----------------------------- Passat B7 Highline 1.4TSI Golf MK1 1.5 GLS |
#10
|
||||
|
||||
Quote:
Ik heb wat draadjes doorgelezen waarin jij reageerde. Aangezien jij wel ervaring hebt met die 1.8 8v concludeer ik dat Webers , gashuisklep en dat soort dingen meer gekloot veroorzaken dan genot.
__________________
----------------------------- Passat B7 Highline 1.4TSI Golf MK1 1.5 GLS |
#11
|
||||
|
||||
Webers..
gasten in de Bergrennen /autocross/rally rijden er allemaal mee.. maar dat soort set ups zijn zover verwijderd van een min of meer dagelijkse cq straatauto..ging bijvoorbeeld vroeger naar de Motorshow in Essen en zowat alle kleinere tuning bedrijfjes hadden een Golfje 1 staan met veel chroom onder de kap en Webers erop zo'n ding werd dan gehaald en gebracht op een trailer.. probleem met die dingen dat ze eigenlijk altijd 'aandacht' nodig hebben..de ene dag loopt je auto fantastisch ,de andere dag is het een hoestbui.. plus het feit dat ze recht boven je uitlaatspruitstuk zitten ...gloeiend heet..not good het is puur aan jezelf wat je verder wil..ga je er echt richting de 180pk mee zul je wel moeten..maar een fijn lopend blok ga je er uiteindelijk niet mee krijgen.. een lege portemonnee dat wel...ook aan benzineverbruik.. |
#12
|
||||
|
||||
Quote:
Ja psies. Dat chroom en gepolijste spulletjes onder de kap is wel mooi maar gezien jou ervaringen met de Webers is dat me wel duidelijk. Een getunede DX is leuk maar moet wel net zo prima of beter lopen als origineel! Haha indertijd de motorshow in Essen. Ik heb zon vermoeden dat 74 je geboortejaar is. Ben 2 jaar jonger dus van dezelfde GTI generatie! Ontopic set up zal waarschijnlijk worden: bewerkte kop, snelle nok en uitlaat. Kwaliteits componenten gebruiken. Dan zal er voor een dergelijk blok toch een leuk vermogen uit te halen zijn. Welke nok zal jij/jullie adviseren?
__________________
----------------------------- Passat B7 Highline 1.4TSI Golf MK1 1.5 GLS |
#13
|
||||
|
||||
Jip..ben van bouwjaar '74..ik denk onderhand zowat van de oudste hierzo..
dare i say it..zo een beetje de 'gouden'tijden meegemaakt op GTI gebied..toen je met een Golf 1 met 150 pk zo'n beetje de man was op de linkerbaan ,Audi's met 90pk finaal zoekrijden op meetings rolletjes foto's volschieten ,en laten ontwikkelen bij de Hema..de helft kon gelijk in de kliko omdat de kwaliteit verschrikkelijk was...een telefoon met een snoer.. affijn...we worden weer sentimenteel.. wat ik ooit al eerder schreef..probeer in de basis te beginnen met een zo goed mogelijk gebouwd origineel blokje ,bouw alles gewoon weer op met nieuw spul gezien je budget zal een totale revisie niet (echt )haalbaar zijn een maat van me (uit die tijd)heeft ooit bij VEGE een ruilmotor besteld en in zijn GTI gehangen.. ik stond er gewoon van te kijken hoe mooi dat ding liep ,stiller en trillingsvrij zowat dus dat zou het beginpunt moeten zijn je kop is een belangrijk deel van heel het spul..en door die te laten flowen ,uitliteren etc win je al een berg..alles polijsten vanbinnen etc etc... wil je echt serieus verder ,dan gelijk grotere kleppen erin ,al is dat een bak duurder in jou geval.. 1 spaghetti spruitstuk en Groep N uitlaat compleet (2 dempers) 2 kop opfrissen/bewerken 3 nokkenas+verstelbaar tandwiel ,qua graden denk aan 272 (mild)276 (iets minder mild)of 283 (word spannend ,doch stationair veel 'aanweziger')...scherper zou ik niet nemen daar is de kop nog te astmatisch voor 4 drijfstanglagers en oliepomp preventief vernieuwen 5 pakkingen en keerringen vernieuwen 6 rollenbank sessie dit zou ergens rond de 125-130 pk moeten opleveren..dit zijn de goedkoopste pk's . om met een 8v naar de 150 te komen ,hier bovenop ,kost je zeker het dubbele dat weet ik maar al te goed.. zoek een goede tuner op en laat je adviseren..geef eventueel aan dat je zelf een deel doet/kunt laat jezelf niks wijsmaken qua vermogens..het tunen van een atmosferische motor is altijd cumulatief.. een snelle nokkenas in een verder standaard motor doet niks..een uitlaatsysteem misschien een pk of 5 ? maar ga je alles combineren word het leuk.. als ik vandaag de dag een Golf 1 zou hebben gooide ik er direct een 1,8t in of nog mooier een g60..maar dat is een ander verhaal.. al is een DX in oorlogsuitvoering ook wel grappig..hoe dikwijls mensen aan mij niet vroegen 'wat ligt daar in man?'..mensen sprongen van de fiets af soms als ik er aan kwam..etalage ruiten die trilden als ik in z'n 2 afremdde op de motor ,boven de 4000 toeren brak de hel los en zette meneer Supersprint even z'n keel open bah bah.. affijn veel succes ermee.. |
#14
|
|||
|
|||
@heinz74 , zo oud ben je nog niet
Ik ben van 1976, en zeg altijd maar ben jong van geest Voordeel ouder ''kind'' zijn , is mooier/sneller speelgoed. Ik heb nog een VEGE DX cilinderkop liggen voor mijn mk1 GTI. Gekocht bij VEGE maar nooit gemonteerd dus daar kan ik wellicht wat mee experimenteren. Onderblok balanceren maakte bij mijn KR echt een groot verschil. Eras motor revisie heeft er echt wat moois van gemaakt Grt Yal |
#15
|
||||
|
||||
€66,80-, p/s
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |
#16
|
|||
|
|||
Quote:
Wat zijn de specificaties van die drijfstangen? Heb misschien interesse. |
#17
|
||||
|
||||
Quote:
balans is altijd the key.. je wilt bij hoogtoerige motoren niet hebben dat er onderling verschil in gewicht zit mijn DX had toen geen toerenbegrenzer meer ,krukas was 'knife edged'.. zuigers van KS waar echt niks geen verschil inzat... had ik de kop nog verder laten aanpakken en Webers erop ,had ik een 1,9 liter Bergrennen blok gehad.. en een auto waar niet dagelijks meer mee te rijden viel toendertijd was ik van mening ,dat een auto altijd te rijden moest zijn..ongeacht luchtvochtigheid of jaargetijde.. ik reed zo met het ding naar de buurtsuper ..of kreeg ik het benauwd.. paar tassen op de achterbank ,hoppa naar het Gardameer.. wel super voorzichtig dat wel.. je rijd immers wel met iets speciaals ..lakwerk/wielen.. maar het was wel een fun factor.. tegenwoordig hebben we 192pk en airco..maar ik mis het nog wel.. |
#18
|
||||
|
||||
Ik ben van 76 dus we schelen niet zo veel Heinz. Ja ben ook van de GTI generatie. Mijn jeugd speelde zich af in de 80s. De MK2 gti was de bak en de mk1 waren afgejakkerde bakken en natuurlijk ouwe meuk want de Mk2 16v(KR) was de bak. Ik zocht in 1994 een gti 16v en mijn vader had er een gezien , net over de grens in Duitsland. Daar aangekomen bleek het helemaal geen 16v te zijn maar een 1990 G60 met ralleyfront. Dat werd mijn eerste auto en uiteraard waren er niet veel auto’s die mij bij konden houden. Wat een ervaring Pfff.
Maar zoals gezegd het blok gaat als nieuw opgebouwd worden en de modificaties beperk ik tot nok met verstelbaar tandwiel, bewerkte geflowde kop met grotere kleppen en een groep N uitlaat. Waarschijnlijk zal ik wel wat boven budget komen maar een richtlijn zorgt ervoor dat het niet te gek word. Ja ik vind zon oldskool blok wel wat hebben in een mk1. Ik wil het ook een beetje bij dat tijdperk houden. Vandaar ook manilla groen en laat ik het Orginele bruine interieur opknappen. De hulp die ik krijg is ook echt top. Heb de beschikking over 2 bevriende monteurs en Vos autoschade Brummen(staan bekend om topwerk op exclusieve bolides en projecten) ondersteunt me met alles mbt carrosserie en lakwerk. Het voorbewerken doe ik zelf maar hun mogen hem aflakken(is voor mij meer dan 21 jaar geleden). Bodem, motorruimte en binnenkant lak ik wel zelf.
__________________
----------------------------- Passat B7 Highline 1.4TSI Golf MK1 1.5 GLS |
#19
|
||||
|
||||
Quote:
Is dat de Orginele maat?
__________________
----------------------------- Passat B7 Highline 1.4TSI Golf MK1 1.5 GLS |
#20
|
||||
|
||||
Quote:
Audi S3 1.8T BAM 225
__________________
VW Golf 4 Cabriolet. VW Golf 1 oettinger 8v GTI 1983. |