#1
|
|||
|
|||
SPAL fan als vervanging van de stock ventilator GOLF 1 1.5
Ik heb een Golf 1 cabby 1.5 JB
Als ik de koelvin met de hand probeer rond te draaien gaat dit stroef, ik kan hem niet in een omwenteling slingeren zeg maar. Bovendien loopt de ventilator motor zelf ook heel heet, dus ik vermoed dat de motor lager zijn beste tijd gehad heeft. Bijgevolg wil ik de ventilator gaan vervangen door een SPAL exemplaar. Nu kwam ik ergens op het internet tegen dat de originele fan 850 CFM levert (geen idee of dit klopt), mik best naar hetzelfde hoeveelheid of kan ik gerust een SPAL monteren die meer lucht verplaatst? Kan ik een SPAL ventilator monteren zonder de "fan schroud" en neem ik dan ook best een groter model? Bijkomend, als ik de oude ventilator aansluit via de thermoschakelaar, ook al is de motor ijskoud. Dan lijkt de motor te knetteren alsof er een slecht contact is. Lopen er altijd stromen door de thermoschakelaar ook als is hij niet "open" omdat hij de schakel-temperatuur niet bereikt heeft?
__________________
Golf Cabrio MK1 GL '83 |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Ja, en is ook al snel het geval bij een SPAL Quote:
Ja, kan. Hoewel het nog beter is om de tijd te nemen en in te bouwen in de behuizing voor maximale prestaties (zie mijn mk1 build topic) voor een idee. Quote:
Zou kunnen wellicht dat iemand anders dit kan opzoeken. Je hebt bijvoorbeeld ook stand 1 en 2 met koelen.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#3
|
|||
|
|||
Bedankt voor je reactie
Quote:
Dat heb je mooi opgelost Quote:
Klopt, echter heb ik de ventilator met twee pinnen.
__________________
Golf Cabrio MK1 GL '83 |
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Voor €35 heb je een nieuwe fan, wat is het probleem? Ik zou hen origineel houden (dus geen Spal)
__________________
Golf I GTI W65 Pirelli L90E 1983 |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
Laat ik het een verbetering noemen, de radiator is ondertussen ook 34 jaar oud dus een extra efficiënte fan die de motorruimte ook nog beter koelt is altijd mooi meegenomen
__________________
Golf Cabrio MK1 GL '83 |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
In de regel koelt de fan de motorruimte niet. Sterker nog, die warmt hij op met lucht via de radiator Als ik jou was zou ik toch de originele doen. Als je er geen shroud omheen maakt zal de koeling toch niet beter worden dan de standaard vin... En als de motor knettert bij draaiende motor zou ik de thermoschakelaar ook eens vervangen, als je toch bezig bent...
__________________
Golf MK1 |
#7
|
||||
|
||||
Een 2 standen fan van bijvoorbeeld een cabrio is ook een optie.
Is origineel en levert meer koelvermogen. Met een nieuwe of goede radiateur moet dat voldoende zijn.
__________________
huidig: Scirocco 1978 & 1977 GLi gehad: Scirocco 1974 & 1980 |