![]() |
#1
|
|||
|
|||
![]() Ik heb de indruk dat de veren en schokdempers van mijn GTI 1 uit 10-82 wat aan frisheid hebben verloren.
Ik wil de originele rijhoogte en stugheid weer aanhouden; -waar zijn deze delen te verkrijgen en wat moet eronder? -samen met deze delen de toplagers vernieuwen? -is het aan te bevelen ook achter de dempers/veren te vernieuwen? (Heb de indruk dat deze nog wel goed zijn namelijk) Heb op de site van Winparts gezien dat ze wel onderdelen voor de GTI 1 verkopen, iemand ervaringen hier mee? Ik hoor 't graag! Last edited by silbergti : 09-05-2017 at 21:55. |
#2
|
||||
|
||||
![]() Op vlak van onderdelen die je nodig hebt, heb je keuze tussen verschillende onderdelen en merken. Hieronder even een voorbeeld:
Monroe MR826 (schokdemper vooras) Sachs 100 229 (schokdemper vooras) Monroe SP0024 (veer vooras) Toplagers moet je nakijken of er speling op zit, zo ja vervangen (= Monroe MK070). Achterste veren en schokdempers moet je nakijken. Als ze nog goed moet je dat zelf kiezen, maar ik zou niets vervangen wat niet versleten is. Wel een aanrader is dat als je de schokdempers vervangt je een nieuwe stofhoeskit steekt, de oude zullen wel vergaan zijn gezien de leeftijd van de auto. Verder hoef je je veren vooraan ook niet te vervangen, tenzij ze echt zwaar verroest zijn. Wat ik zou kopen: Monroe MR 826 (schokdemper vooras) Monroe PK 001 (stofhoeskit vooras) Indien versleten nog extra: Monroe R 3715 (schokdemper achteras) Monroe MK 070 (toplager) Monroe PK 015 (stofhoeskit achteras) Je kan optioneel nog voor de premium schokdempers gaan bij de vooras, da Monroe E3002 of de Sachs 100 758. Dat zijn iets betere schokdempers die op gasdruk werken ipv oliedruk. Ze kosten niet zoveel meer dan die op oliedruk. Je kan die onderdelen bestellen op sites als Winparts of Wagner Autoteile, of gaan kopen in de winkel. Ikzelf ga meestal naar Brezan, en af en toe koop ik iets bij Wagner Autoteile. Beide tevreden van! Vroeger ook bij Winparts besteld en daar was ik ook tevreden van! Maar is iets duurder dan Wagner, ongeveer gelijk bij wat je in de winkel betaalt. Als je de onderdelen online bestelt kan je de nummers uit deze post gebruiken om de stukken te vinden. |
#3
|
|||
|
|||
![]() ar1g3; alvast bedankt voor je duidelijke antwoord en concrete aanbevelingen.
|
#4
|
||||
|
||||
![]() Beter alle 4 de schokbrekers vervangen. Het heeft een maf gefuhl wanneer 1 kant fris is en fr ander niet.
Het merk kyb (kybyana) is ook een goed merk. Dan is er nog gas en olie gevuld. Gas is moderner en verfijnder, hoewel olie ook prima is, dat is ouderwetser
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily ![]() 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. ![]() 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#5
|
|||
|
|||
![]() tim j;
Heb je ook het type schokdemper en het bedrijf die ze verkoopt? Wat is er precies beter aan gasgevulde veren? Ervaringen/tips welk type veren? |
#6
|
||||
|
||||
![]() Wel olie gevulde schokdempers gaan op lange ritten of als ze hard moeten werken een deel van hun dempkracht verliezen. In de olie zit altijd een beetje lucht, en daardoor gaat tijdens het dempen 'foaming' ontstaan. En dan verlies je tot 35% (volgens Bilstein) aan dempkracht.
Oliegevulde schokdempers zijn de oude schokdempers, vergelijk het met trommelremmen en schijfremmen. Op moderne auto's wordt bijna alleen gasgevuld gebruikt. Dus, aftermarket fabrikanten zoals Sachs of Monroe maken schokdempers zoals op jou auto geleverd is geweest in 1982, maar ook schokdempers die er vanbuiten identiek uitzien maar vanbinnen de technologie van vandaag hebben. Die gaan sowieso beter zijn. Zie mijn vorige post voor de Monroe en Sachs nummers van de gasgevulde. Ikzelf heb enkel evaring met monroe en ben daar zeer tevreden van, maar kan dus niets zeggen over andere merken. Qua veren, tenzij er visuele schade (serieus geroest) is zou ik daar afblijven. Een veer is gewoon een stuk staal, veel sleet is daar niet aan. Verder zorgen veren ook niet voor een mak of fris gevoel. De veren absorberen enkel de schok van een put bijvoorbeeld, je schokdempers zorgen voor de 'frisheid'. |
#7
|
||||
|
||||
![]() Als je ze toch vervangt zou ik ze verbeteren met een setje koni geel of bilstein. Koni is hardheid verstelbaar.
Beide dempers brengen je zeker een verbetering in wegligging.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI 2014 Volkswagen T5 GP 2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG 2003 Volkswagen Touran R32 |
#8
|
|||
|
|||
![]() Veren worden toch wel slapper na verloop van tijd , veel golfjes hangen daardoor achterover. Ook de mijne daarom vervang ik sowieso veren en dempers in 1x.....ben ik er jaren vanaf
![]() Ik heb meerdere setjes monroe gasmatic schokdempers gehad onder golfjes , vond dat ze niet erg lang meegingen. Nu zit er koni geel onder mijn mk1 GTI , en dat vind ik eigenlijk te stug maar ze dempen na meer dan 10 jaar nog prima. Onder mijn mk2 GTI 16v wil ik tzt setje bilstein dempers met veren monteren op aanraden van Jos. Grt Yal |
#9
|
||||
|
||||
![]() bij een Golf 1 ..altijd Bilstein pakken..
ik heb zelf Koni geel en rood gereden en ik vond van Koni altijd de Bound te hard en de Rebound te slap.. zeker in combinatie met verlaging tot 40mm was dit gewoon bagger..(hobbelpaard) er zijn zat auto's die super rijden op Koni's..maar een Golf 1 (in mijn beleving )niet origineel zit er Boge onder..toendertijd oliegevuld.. om de auto origineel op zijn poten te laten zou ik nieuwe originele veren steken met gasgevulde Bilsteins (voorpoten patronen met dikke zuiger)..achter idem.. wat misschien nog belangrijker is ..altijd de bovenste veerschotels /lagers vernieuwen..stuurt een heel stuk beter..(febi )..ook klappert dan de voorkant minder bij slecht wegdek.. deze zijn meestal na 100.000 km gewoon op ..als het rubber meer dan 5 mm is geslonken..-> enkeltje kliko |
#10
|
|||
|
|||
![]() Ik heb rondom nieuwe originele VW veren op mijn mk1 GTI gemonteerd met alle rubbers nieuw en natuurlijk nieuwe veerpootlagers.
Ik heb toen(2004/2005) gekozen voor gele Koni's maar die vind ik nog steeds erg stug , en dat met originele VW veren en 175/70/13 banden ![]() Afijn , ik laat het zo aangezien het spul nog lang niet versleten is ![]() Maar het zou mijn keuze niet meer zijn. Mijn mk2 heeft groene (dacht boge) schokdempers , wellicht nog de eerste net als bijna alles aan die auto. Grt Yal |
#11
|
|||
|
|||
![]() setje van APEX
|
#12
|
|||
|
|||
![]() Net eens even aan het kijken wat een set Monroe's E3002 kosten;
via Mijnautoonderdelen.nl kosten een set 215.18 euro terwijl Onderdelenshop24.com 75,64 euro berekent.... Beide ex verzendkosten. |
#13
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Waarschijnlijk heb je bij die eerste per ongeluk de prijs voor vier schokdempers berekend. Op Wagner Autoteile kom ik uit op een 80€ excl verzending. |
#14
|
||||
|
||||
![]() Quote:
Ik zou het; als ik jou was Peter; eerst eens ergens laten testen of dat ook daadwerkelijk zo is voordat ik hieraan geld ging uitgeven.
__________________
Quote:
Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982 Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014 |
#15
|
|||
|
|||
![]() Quote:
Klopt, kan ook alleen het toplager zijn wellicht.. |