#1
|
||||
|
||||
Versnellingsbak schiet uit 5e versnelling
Afgelopen maandag heeft een maat van me de bak onder mijn polo vervangen. De bak die er nu dus onder hangt is een gereviseerde 085 bak met bakcode AHD incl. nieuwe koppelingsplaat en druklager. Auto schakelt weer perfect zonder bijgeluiden er is alleen 1 maar en dat is dat tijdens het rijden de bak soms zomaar uit zijn 5e versnelling schiet. Nu lees ik via de diverse fora verhalen over versleten naaldlagers en synchromeshen, maar deze zijn bij mijn bak allemaal nieuw. Ik vermoed dus dat het hem in de afstelling zit van het schakelmechanisme, maar wat? Het inelkaar zetten van het schakelmechanisme kan volgens mij niet echt fout. Wat hebben we over het hoofd gezien?
Edit; Vandaag nog eens een bekeken. Motorsteunen lijken in orde, motor kantelt ook niet extreem. Schakelmechanisme nogmaals losgehaald en vast gezet. Mechanisme valt goed in mekaar, ook bij het inschakelen van alle versnellingen voel je de versnelling duidelijk in klikken. Olie zit er ook voldoende op. Eerder wat teveel dan tekort. Begin toch te denken dat de oorzaak in de bak zit, maar waar moet je dan zoeken in een gereviseerde bak? Lagers en synchromeshen zijn nieuw, tandwielen gecontroleerd en schoongemaakt, waren allen nog in zeer goede staat... Het uit de versnelling schieten gebeurt niet heel vaak. Meestal alleen in de 5 en dan vooral bij onbelaste motor, bijvoorbeeld bij uitrollen voor verkeerslichten. Bak schiet dan een beetje half tussen ingeschakelde versnelling en vrij, wat dus resulteert in tandjes poetsen. Bak laat zich overigens na het uitschieten wel weer direct en probleemloos inschakelen alsof er niets gebeurt is. Ik weet het effe niet meer. Iemand nog ideeën? |
#2
|
|||
|
|||
die 5 kun je afstellen door het zwartte blikken deksel met die boutjes 9 dr af te draaien dr zat zo n imbus in met contra moer misschien zit ie niet lekker op de plek
__________________
quintus.....de grote race |
#3
|
||||
|
||||
wat valt er precies te stellen aan de imbus?
|
#4
|
||||
|
||||
Volgend weekend even langs MTDI voor een inspectie aan de bak. Ondertussen probeer ik het schakelmechanisme goed af te stellen. Ik heb daarvoor de beschrijving uit het werkplaatshanboek bij de hand. De benodigde mal tool 3153 heb ik ook.
Het bevestigen van de mal lukt allemaal wel, maar snap nog steeds niet helemaal wat de bedoeling is als de mal erop zit. Moet de pook gecentreerd worden? Wat is precies de bedoeling? |
#5
|
||||
|
||||
Aan je pook zit normaal een lipje, dat zorgt dat je niet per ongeluk in achteruit kan. Dat lipje moet in de gleuf die in de mal zit. Als de mal mooi op zijn plaats zit en het lipje goed in die gleuf zit kruip je onder de auto en draai je de klem op het einde van de schakelstang die van bij je pook komt los. Check eens of de mal niet is los gekomen en kruip dan onder de auto om die klem weer vast te zetten.
Wat ik altijd doe is ook eens voelen aan het schakelmechanisme waar het uit de bak komt of de bak mooi in neutraal staat voor ik de klem weer vast zet. Heb het nog niet op een Polo gedaan, wel op een Golf mk2. Is hetzelfde principe. Je wilt zorgen dat als de bak in neutraal staat je pook in een bepaalde positie staat zodat je bij het schakelen aan alle versnellingen aankan en dat ze in het vertrouwde H patroon liggen. Het schakelmechanisme is zo ontworpen dat dit het geval is als het geheel is afgesteld. Als je het niet mooi hebt afgesteld kan het zijn dat je versnellingen moeilijk te vinden zijn, of dat zoals bij jou het mechanisme maar juist aan de versnelling aan kan en er bij de minste schok er weer uit schiet. |
#6
|
||||
|
||||
Het door jouw genoemde lipje dat in de gleuf van de mal moet vallen, is dat het rood omcirkelde lipje uit de foto?
Quote:
|
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Jep dat is het! |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Ik ben er al uit, bedankt voor de info! Zaterdag de auto even op de brug zetten om de schakelstang onder de auto los te maken en dan het mechanisme even afstellen! |