#1
|
|||
|
|||
Audi 80 B2 type 81
Hallo allemaal,
Ik ben sinds maart van dit jaar de trotse eigenaar van een audi 80. Hiervoor mocht ik wel heel nederland doorkruisen en terug maar je moet iets over hebben voor je (eerste!) auto. Het plan is vanaf het begin af aan geweest om hem op te knappen met een aantal aanpassingen, verlagen enzo. Dus in het kort mijn verhaal hieronder. Alvast sorry dat ik geen afbeeldingen heb maar het is mij nog niet gelukt om deze in te voegen dus als iemand dat even uit kan leggen zou dat fijn zijn... Dus na de 300 kilometer te hebben gehad naar hartje Friesland. Om de een of andere reden staan de leuke dingen bijna altijd in Friesland... Maargoed onderweg naar huis had ik nogal belabberde remdruk. Dusja wat doe je dan: doorrijden en hopen dat het alleen een beetje lucht in de leiding is en vooral heel veel afstand houden. Maar toen we in hilversum even wat gingen eten op de terugweg toch even gekeken. En ja hoor lekkende remleiding, zonder druk af en toe een drupje en als je doortrapte piste er nog net geen straaltje uit. Dat was dus de eerste opdracht bij thuiskomst. Gelukkig was dit alleen een domme monteur/beun geweest die de remslangetjes had vervangen maar even was vergeten dat je ze ook vast moet draaien *zucht*. Wonder boven wonder vond ik ook nog de originele radio in het dashboardkastje. Toen ik hem erin stopte deed hij het wel maar de verlichting niet. Alleen deze heeft zichzelf gerepareerd, denk gewoon wat geoxideerde puntjes ofzo. Vanbinnen is deze 80 nog 100% origineel. Daarna wilde ik toch ook wel van de 13 inch wieldoppen af dus op zoek gegaan naar wat anders. Ik ben uitgekomen bij 14" ronal r8 velgen. Voor 150 euro kon ik ze ophalen alleen wel onder de plastidip, hele oude droge en dunne plastidip. Deze ging er dus niet zo makkelijk af en dit heeft ook wel even tijd gekost. Maar een hele verbetering. (Een foto was hier mooi geweest...) Hierna ongeveer 2 maandjes rustig rondgereden met de audi, niks geen problemen. En toen kwam de dag. De dag dat er iets kapot gaat en je weet dat je een probleem hebt. Ik stond smamen met mijn vriendin 60 kilometer van huis met wat ik dacht een kapotte verdelerkap te zijn. De motor liep op 3 poten dus moest wel. Dus auto laten staan en week erna terug met onderdelen, natuurlijk was het niet zo makkelijk als een verdelerkapje. Dusja toen maar naar huis gesleept. Bij thuiskomst onmiddelijk het kleppendeksel eraf getrokken. Het schijnt dat er geen stukjes klepveer los moeten liggen daar. Bleken 2 veren gebroken van de achterste cilinder, daarom liep hij dus op 3 poten. Dus kop eraf, naar het revisiebedrijf toe. En hier werd het nog wel een beetje leuk want hier heb ik nog wel een bijbaantje aan overgehouden. En ik heb mijn kop als een soort van proeftijd mogen gebruiken daar. Beetje zelf repareren is toch leuker. Dus gelijk een halve revisie gedaan: 3 nieuwe geleiders, seat klepveren en veerschoteltjes, geleiders waren nog goed, kleppen schoongemaakt en ingeschuurd, nokkenas gepolijst en kop gevlakt. Alles weer in elkaar gezet en niks meer aan de hand. Niks behalve dan dat de ontsteking vast zat en een paar graden te laat stond, deze los gekregen met een lading antikal en een hamer. (antikal lost het aluminiumoxide op) Maar toen liep hij nog steeds onrustig dus werd de carburateur verdachte nummer 2. Test numero uno is natuurlijk valse lucht dus remmenreiniger op de flens gespoten toen hij liep. En ja hoor het toerental ging omhoog. Dus een nieuwe flens besteld en deze word morgen als het goed is bezorgd. Dus nu weten jullie het hele verhaal van de audi tot nu toe, ik zal vast wat vergeten zijn. Voor foto's kunnen jullie kijken op het audiforum : http://www.audiforum.nl/forum/model...cc-1985-b2.html Dit weekend wil ik de motor afstellen en de bakolie vervangen want niet alle versnellingen synchroniseren even goed meer en de olie is grijs dus word wel eens tijd. En dan natuurlijk eindelijk deze audi van zijn 4x4 modus afhelpen. Ik zit te twijfelen tussen een 60/40 of 60/60 verlaging. Ik wil hem graag mooi recht hebben staan dus voor en achter ongeveer evenveel "wheelgap". Wat adviseren jullie hiervoor? Groet, Xander |
#2
|
|||
|
|||
Dus zoals beloofd de foto's, ben er nu achter hoe ik ze moet posten...
Zo stond het beestje er bij toen hij net de 300 km roadtrip naar huis had gemaakt. En het interieur (met originele radio) Toen kwamen de velgen, eerst een paar avondjes aan het pulken geweest op de plastidip En toen konden ze eronder! (trekhaak eraf gehaald nu) Na een tijdje rijden kwam een groter probeem naar voren, gebroken klepveren Gelijk even cilinders bekeken, allemaal nog goed (geen olieverbruik dus zou raar zijn anders) Dus toen de motor uit elkaar en op naar de revisieboer! Heel mooi om te zien hoe veel dit kan opknappen met relatief weinig werk. Voor: Na: Kleppen ook gedaan: En de nokkenas: Ook gelijk de kleppendeksel en distributiekap een nieuw laagje verf gegeven: Voor: Na: Dus de motor liep weer, tijd om de buitenkant wat op te leuken! Spoilertje: Mistlampen: En dat is hoe de audi er op het moment bij staat. Van het weekend afstellen dat hij ook weer mooi rustig loopt. En daarna van de 4x4 modus af! Groet, Xander |
#3
|
|||
|
|||
Hele nette 80!
Mooi werk! |
#4
|
||||
|
||||
Knap ding!
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#5
|
|||
|
|||
Nieuwe carburateurflens vandaag binnengekregen. Dat duurde natuurlijk geen 5 minuten voordat ik weer aan het sleutelen was natuurlijk. Flens zonder problemen onder de carburateur gekregen, ik hoefde hem er niet eens af te halen!
Dit was de boosdoener uiteindelijk: Met een paar van die scheuren is het niet zo gek dat hij niet zo vrolijk liep. Daarna gelijk op gevoel ontsteking en CO afgesteld. Eigenlijk moet stationair toerental nog wat lager want zit nu rond de 1200 maar dat doe ik bij mijn fijnafstelling. Hieronder het voorlopige resultaat! Ik ben er blij mee voor nu. Groet, Xander |
#6
|
|||
|
|||
Heee Xander,
leuke auto hoor en welkom op dit vriendelijke forum , je auto ziet er heel netjes uit, als je nog iets zoekt van dit type Aud, Ik heb er net een 90 gesloopt, misschien kan ik je helpen. André |
#7
|
|||
|
|||
Bedankt voor het aanbod André , je hebt een pb!
Voor de rest; ik ben informatie aan het verzamelen voor een mooie aanpassing voor de Audi. Hint: Normaal kost het een godsvermogen Stay Tuned! Groet, Xander |