#21
|
||||
|
||||
Oke, bedankt voor de tip! Ga het straks of morgen meteen controleren. Mocht hij niet zover naar binnengaan is het dus niet goed.. en zal ik verder moeten zoeken richting de bak / diff.?
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) |
#22
|
|||
|
|||
Nou, je assen hebben een bepaalde lengte. Afhankelijk van de verlaging kan het dusdanig te lang zijn, dat het niet meer de bedoelde bewegingsvrijheid heeft. Dat kan maffe effecten opleveren. Als het "statisch" zeg maar op het nippertje kan, dan is het al te wienig, want de homokineet zal om de raarste redenen aanlopen. In bochten bijvoorbeeld, misschien ook met gas geven
|
#23
|
||||
|
||||
Ah oke. Duidelijk! Is er wel een manier om dit te verhelpen, mocht hij deze speling niet meer hebben? Zoja, hoor ik graag hoe ik dat het beste kan oplossen. Maar zal straks eerst eens kijken of hij nog wel die 10 mm speling heeft
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) |
#24
|
|||
|
|||
Die 10mm is een beetje "op het oog". Ik weet bijvoorbeeld van mijn homokineten dat zij van uiterste tot uiterste ongeveer 30-35mm kunnen bewegen. Toen mijn auto op zijn rijhoogte stond, nadat ik warmlopende en gierende homokineten heb meegemaakt, heb ik dus ook die beweging gemeten. Was hooguit 3-4 mm .. toen heb ik mijn assen 12mm laten inkorten, waardoor de homokineten nu (als het goed is) axiaal in hun neutrale stand staan. Had geen zin om de auto hoger te leggen
|
#25
|
||||
|
||||
Haha oke snap ik . Nou ik heb zojuist de centrale moer ( dop 30 ) erafgehaald, toen met een schroevendraaiertje en hamer het asje terug getikt en ik meet maar een verschil van 4 mm . Dat wil dus zeggen dat hier wss mijn probleem zit??
Kan dit ook nog een oorzaak zijn van het trillende stuur vanaf de 100km/h?
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) |
#26
|
|||
|
|||
Het is niet 100% zeker... maar voor mij 95%.. 4mm is mijnsinziens te weinig. Je hebt nu ongeveer dit probleem:
In zijn neutrale stand, ziet de homokineet er zo uit: En doordat je dus als het ware nu te veel aslengte hebt, ziet hij er zo uit: Daarbij is de kant die je op de foto ziet nu de kant van de versnellingsbak. Op het moment dat je de as naar binnen tikt, komt het binnenste vertande deel nog verder naar je toe, op de foto. En hij heeft zijn limieten.. en mocht je tegen de limiet zitten, krijg je rare effecten. Probeer de auto te verhogen, zo ver, dat je voldoende speling krijgt, en rij nog eens. De uitlijning verandert natuurlijk, maar met een beetje geluk rechts en links even veel. |
#27
|
||||
|
||||
Oke. Bedankt voor de reacties en uitleg!! Het beste wat ik kan proberen is dan dus de hoogte meten van mn schroefset.
Dan links en rechts omhoog draaien, kijken of het trekken nu weg is. Zo ja, dan als ik terug wil naar de stand zoals ik m nu heb (is de uitlijning dan ook weer zoals ie was?), zou ik de as moeten laten inkorten?
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) |
#28
|
|||
|
|||
Je kunt proberen te kijken, of je links en rechts even veel speling hebt. Je kunt het even veel maken door de motor te schuiven. Althans, dat kan bij Golf 1.. Vast en zeker ook bij Golf 2. Maar niet genoeg is gewoon niet genoeg.
Als je na het omhoogschroeven aan voldoende beweging komt, zou er geen probleem door de homokineet mogen ontstaan, inderdaad. Misschien bestaan er kortere assen? Ik zou alleen niet weten van wat. Verder vind ik het ook verdacht dat ik eigenlijk nooit mensen hoor praten over inkorten van assen, ik vraag mij daarom af hoe anderen het oplossen ?? Want er zijn er heel veel die heel laag rijden.. |
#29
|
||||
|
||||
Ja idd. Maar ik zat te denken, als je nog lager gaat dan hoe ik het nu heb, krijgt de as misschien juist weer genoeg speling, alleen staat de mijne nu dan juist op een punt dat het net te weinig is.. of denk ik nu verkeerd?
Ik zal vanavond eens de speling aan de andere kant meten en zal ook eena proberen om hem terug omhoog te schroeven. Maar is mijn uitlijning weer oke, als ik hem daarna weer terug op de oude stand schroef ? ( voor en na meten met een schuifmaat)
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) |
#30
|
|||
|
|||
ja, als je de poten op precies dezelfde lengte terug schroeft, zal de uitlijning niet anders zijn dan voorheen. Zolang je niet de fusee ten opzichte van de poot, stuurkogel/spoorstang of fuseekogel ten opzichte van draagarm losmaakt, blijft alles goed
|
#31
|
||||
|
||||
even een update,
inmiddels de winterwielen eronder ( origineel 14'' staal ) en de schroefset voor +- 4 cm omhoog geschroefd. ik ging rijden, en tot mijn verbazing trekt de auto nu naar rechts i.p.v. naar links en het stuur trilt ook nog steeds redelijk erg bij hogere snelheid. ik weet niet waar het nog aan kan liggen
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) |
#32
|
||||
|
||||
Iemand nog enig idee?
Aandrijfassen lijkt me ook niet het probleem te zijn. Zou het stuurstang / huis of differentieel dit probleem kunne geven.?
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) |
#33
|
|||
|
|||
Ik heb eens meegemaakt dat mijn stuur trilde doordat er vuil tussen de naaf en de remschijf gekomen was. Dit kan gebeuren bij het wisselen van wielen.. Misschien kun je proberen, het grondig schoon te maken?
|
#34
|
||||
|
||||
Nou, ik heb pas geleden de schijven voor vervangen en dus ook alles goed schoongemaakt. Verder waren de winterwielen ook netjes schoon, dus denk niet dat dat het probleem is... bedankt voor de tip iig!
__________________
MKll 1.6 Memphis '88 MKll 1.8 Gti 16V kr '87 ( R.I.P ) |
#35
|
|||
|
|||
Al n oplossing gevonde?
Ik heb hetzelfde probleem namelijk |
#36
|
||||
|
||||
Quote:
Dat trekken (en overgevoelig voor spoorvorming) heb ik ook. Staat perfect uitgelijnd, nergens speling, alles keurig recht. Maar dat heeft mijne nu al met drie verschillende bandensets (sinds 2006). Sprak laatst een oud-monteur van de dealer (tevens mk2 fanaat) en hij vertelde me dat deze types erg gevoelig zijn met wat bredere banden en dat daar amper wat tegen te doen is. Er zijn wel "uitlijnbouten" (onderin je veerpoten) die net effies iets meer ruimte geven maar dat je met de originele al vlot aan de max uitlijning zit en een miniem tikkie te ver (dus juist net niet keurig op 0%) is vaak voldoende om het trekken en de overgevoeligheid grotendeels weg te krijgen. Ik zelf laat het maar zo. Slijt niets scheef af ofzo, is alleen even het stuur wat vaster houden bij spoorvoming
__________________
Blau macht glücklich!! '89 Golf 1.6D <-- stripped '91 Golf 1.6 CL <-- stripped '88 Golf 1.8 GTI 16v (KR) <-- daily |
#37
|
||||
|
||||
Ik had er zelf ook altijd last van dat mijn Golf naar rechts wilde. Ook 2 keer uitgelijnd en het bleef. Tot ik er een ander setje wielen en banden onder had gezet, sindsdien gaat die keurig rechtdoor en het stuur staat ook in het midden.
Heb alleen geen idee hoe dit kan want bij mijn vorige set wielen waarbij die naar rechts trok sleten de banden ook niet scheef af. Dus als ik jou was zou ik er niet teveel moeite in steken en gewoon door rijden. Let gewoon even op je banden als die scheef gaan slijten weet je dat er wel iets aan de hand is
__________________
VW Polo 2F 1.3 '94 Mazda MX5 '90 Mitsubishi Lancer Evolution III '95 Suzuki Swift 1.3i '99 VW Kever 1200 '83 Ford Fiësta 1.3i '94 VW Golf II 1.6 '88 VW Up! 75pk '12 |