Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #101  
Old 16-08-2015, 10:47
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Daar was ik mij van bewust en had 2 M12 moeren als spacers. Daarna 2 M12 moeren en 2 M12 schijven. Opzich is de afwijking niet groot, maar het is juist naar de ongunstige kant toe.
Reply With Quote
  #102  
Old 18-08-2015, 10:47
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default




Het zijn er een paar kg

3 blokken komen onder de achterbank, en 4 in de kofferbak.
Reply With Quote
  #103  
Old 18-08-2015, 10:52
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,871
Default

dik
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #104  
Old 18-08-2015, 18:07
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,554
Default

worden hier speciaal bakken voor in gelast en geslepen oid?
behoorlijke rij accu's gaat zoiets nog voor een bepaalde radius zorgen?
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #105  
Old 18-08-2015, 18:45
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

De auto is al voorzien van bakken, origineel. Een bak onder de achterbank en een bak soort van in plaats van het reservewiel en onderste 10cm van de kofferbak, maar niet helemaal tot de achterkant.

Een accu heeft 40 Ah. Uit de losse pols gerekend, heeft de auto strax rond 15 kWh accucapaciteit. Er van uit gaande dat een grote pickup die wij kennen ongeveer 16 kWh/ 100 km pakt, wederom nat vingerwerk: actieradius zal rond 120-150 km zijn.

Dit is prima voor korte werkgerelateerde ritten, en ruim voldoende om de auto mee naar huis te nemen.

Jammer genoeg zal ik er net niet mee tot op school halen, maar dat zullen wij nog zien.

Het is namelijk zo dat men tegenwoordig met hele hoge stromen accu's mag laden. Het bijtanken duurt dan even lang als "even een kopje koffie en naar de WC", en je kunt weer een paar km vooruit.
Reply With Quote
  #106  
Old 19-08-2015, 11:01
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Is het niet zo bij snel laden dat de accu's minder lang meegaan? Misschien heb je het al verteld.. maar hoe wordt er dan gekoelt als je aan het bijladen bent? de accu's worden dan erg heet niet waar?
SUPER project.. kan niet anders zeggen!!
Reply With Quote
  #107  
Old 19-08-2015, 11:46
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,816
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Er zit op de A73 tussen Boxmeer en Nijmegen bij het knooppunt naar de A77 nu ook een laad station.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #108  
Old 19-08-2015, 19:23
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default




Beschouw dit als een vervangingsschema voor een accu/batterij.

Ideale situatie: Rs nadert 0, Rp nadert oneindig.

Wanneer Rs een grootte heeft, wordt over die grootte stroom omgezet in warmte, volgens de bekende formule

P = I^2 * R

Dit zorgt voor opwarming van een accu tijdens belasten. Opwarming van kabels werkt ook zo

Dit is ook waarom auto's in de winter (onder andere) lastig starten: door de lage temperaturen stijgt de Rs, en de accu "stort in elkaar", wanneer er veel stroom gevraagd wordt voor de startmotor.

Rp moet groot zijn. Dat is een mate voor zelfontlading... hoe kleiner, hoe sneller de accu zelfontslaadt.

Moderne accus hebben al behoorlijk lage Rs en behoorlijk hoge Rp. Dit maakt hele hoge ontlaadstromen mogelijk. Laadstromen dus ook. De hoogst haalbare stroom uit een "tankstation" is iets over 60 A, en dat stelt dus relatief niets voor.

Er komt nog een grappig effect bij:

Tijdens het laden vinden er endotherme reacties plaats in de accu, waardoor deze afkoelt. Dit effect is alleen vrij zwak, de verliezen door de Rs nemen hard toe en zijn vrij snel hoger dan dat effect

Bert, dat is wel gaaf alleen, ik moet dan ook tot thuis kunnen komen he
Reply With Quote
  #109  
Old 20-08-2015, 08:56
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Oftwel het effect is er wel degelijk.. alleen heb jij 112 accu's zodat de laadstroom per accu maar ongeveer 2 ampere is. Is dat niet de voornaamste reden?
Dank voor je uitleg! erg verhelderend :-)
Reply With Quote
  #110  
Old 20-08-2015, 10:08
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Er zit op de A73 tussen Boxmeer en Nijmegen bij het knooppunt naar de A77 nu ook een laad station.


correct
ondertussen schenk ik de koffie wel in
Reply With Quote
  #111  
Old 20-08-2015, 13:14
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,344
Default

Ziet er wel goed uit.
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #112  
Old 20-08-2015, 13:49
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Quote:
Originally Posted by robertoal
Oftwel het effect is er wel degelijk.. alleen heb jij 112 accu's zodat de laadstroom per accu maar ongeveer 2 ampere is. Is dat niet de voornaamste reden?
Dank voor je uitleg! erg verhelderend :-)


De 112 accu's zijn in serie geschakeld, dus de stroom per accu is hetzelfde en gelijk aan de totale stroom. Dus met 60A laden is ook echt elk accutje met 60A laden
Reply With Quote
  #113  
Old 20-08-2015, 14:15
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
Default

ik zit dagelijks in de elektrische stadsbussen, leuk om te zien dat hier op Volksforum ook aan elektrische projecten wordt gewerkt (had hem nog niet eerder gezien). Ik ben benieuwd naar je verbruik en driveability als hij klaar is. Ik ga hem in ieder geval volgen.
__________________
Reply With Quote
  #114  
Old 20-08-2015, 14:53
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Ik ben ook erg benieuwd naar het verbruik. Wij gaan weliswaar recuperatief remmen, maar de "normale" versnellingsbak is er niet voor gemaakt. Er is kans, dat de tandwielen maar een kant op sterk zijn. Je zal dus niet hard op de motor kunnen remmen, waardoor er niet veel teruggewonnen wordt.

Driveability is ook interessant. Wij hebben besloten om toch een vliegwiel met koppeling te gaan gebruiken, waardoor het eigenlijk "gewoon" moet rijden. Maar dan hard..
Reply With Quote
  #115  
Old 20-08-2015, 15:22
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,856
Default

Wat is eigenlijk de reden dat je nog met een versnellingsbak werkt? Onze elektrobussen rijden direct drive vanaf de E-Motor.
__________________
Reply With Quote
  #116  
Old 20-08-2015, 15:56
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

De electromotor werd oorspronkelijk ontwikkeld voor een andere toepassing, waarbij hoog koppel en laag toerental nodig waren. Oorspronkelijk moesten bijna 400 Nm gehaald worden, tot 2400 RPM.

De snellere versie voor de Golf zal niet harder dan 4000 RPM gaan.

Om theoretische 120 km/h te kunnen rijden met een theoretisch hard 195/50 - 15 wiel, zul je 1100 RPM aan de wielen moeten hebben.

als je 1:4 reductie toepast, kun je dan met het hoge toerental 120 rijden, en heb je in de gunstige momenten 1600 Nm koppel aan de as.

Als je hogere snelheden wil halen bij lagere toerentallen ( wat moet kunnen), dan zal de reductie kleiner moeten zijn.. maar dan zakt ook het koppel, en dan wordt het een trage sjink...

Hij moet wel leuk vooruit komen

Dus, samenvattend: met name de laagtoerigheid van de motor maakt een versnellingsbak nodig

PS. origineel had de auto ook een versnellingsbak
Reply With Quote
  #117  
Old 31-08-2015, 22:30
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Geen grote update, maar een beetje







In de auto komen 2 opladers: een snellader en een thuislader. Dit is het stopcontact voor de snellader.

Last edited by SciroccomTDI : 01-09-2015 at 07:47.
Reply With Quote
  #118  
Old 01-09-2015, 07:02
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,203
Default

Nice! Lijkt net origineel!
Reply With Quote
  #119  
Old 01-09-2015, 15:52
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Chademo. Ben benieuwd of jullie protocol overal compatible is straks...
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #120  
Old 02-09-2015, 10:50
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Chademo. Ben benieuwd of jullie protocol overal compatible is straks...


Wat bedoel je precies?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum