#1
|
|||
|
|||
Bijna afgestudeerd, wat nu?
Hallo forumleden,
Ik zit met een vraag betreft mijn werk/school later. Ik ben momenteel nog bezig met de opleiding MBO Elektrotechnicus niveau 4. Ik ben begonnen met deze elektrotechniek opleiding omdat dit mij wel aardig goed lag en ik goed overweg kan met elektriciteit. Met deze opleiding ben ik bijna klaar en in juli hoop ik mijn diploma in ontvangst te mogen nemen. Ook haal ik dusdanig wel goede cijfers om eventueel door te gaan leren voor HBO elektrotechniek. Maar nu zit ik met de keuze wat ga ik doen? Ik heb verschillende meeloopdagen gedaan op het HBO maar dit trekt mij eigenlijk helemaal niet, vooral omdat ik niks dichter bij de techniek in auto’s kom. Ik zou graag richting de elektro/diagnose van een auto of truck willen gaan aangezien dit in de toekomst alleen maar meer en meer wordt en mijn interesses veel bij auto's of vrachtwagens ligt. En het is daarbij ook 1 van mijn grootste hobby. Naast school werk ik ook nog parttime op vrijdagavond en zaterdag bij Nijwa Groep Rijssen als vrachtwagenmonteur. Nu vraag ik me af wat voor mogelijkheden er allemaal zijn voor mij en zijn er bedrijven in de omgeving Twente die een jongen zoals mij gebruiken kunnen? Ik hoor het graag van jullie en wat voor baan jullie misschien hebben richting de auto’s of vrachtwagens? Bedankt alvast! |
#2
|
||||
|
||||
Als je denkt dat je HBO aan kan zou zeggen toch doen. Meestal kun je dit ook nog is verkort doen 2,5 jaar ipv 4 omdat je doorstroomd van het MBO en veel vrijstellingen krijgt. Als je het niks vind ga dan door tot je P hebt meestal al het eerste jaar (Ik zelfs na 1 vak na het MBO) en dan kun je naar elke andere studie overschakelen of zelfs naar de uni.
Je gaat later zoveel plezier aan hebben aan dat papiertje. Ik heb er nooit spijt van gehad om het HBO te doen ookal vond ik idd sommige vakken niet interessant. HBO halen tijdens werken kan ook maar dat vergt echt disipline en is best zwaar.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR VW Golf 1 - 1983 - PG G60 VW Corrado - 1989 - PG G60 VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H |
#3
|
|||
|
|||
Opleiding HBO autotechniek niets voor je?
Ben momenteel mijn scriptie aan het afronden, en ik moet zeggen dat het me erg goed is bevallen de afgelopen jaren, zeker als je al een mechanisch sterkere achtergrond hebt. Geeft erg veel verdieping in de techniek, zowel op mechanisch, dynamisch als elektrotechnisch gebied. PM me maar als je meer wilt weten, informeer je er graag over |
#4
|
||||
|
||||
Ik heb stage gelopen bij een groot bedrijf op de HR afdeling, hierin kreeg ik veelvuldig te horen dat ze makkelijk iemand met HBO niveau aan konden nemen voor MBO werk. In zo'n luxe positie zitten ze op dit moment.
Gun jezelf een toekomst en ga voor HBO. Zeker als je het met twee, of meer, vingers in je neus aan kan.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2 2018 Skoda Superb Combi 1.5 TSI Sportline |
#5
|
||||
|
||||
Quote:
Wat betreft het wel of niet een HBO opleiding doen zeg ik ook altijd doen! wat betreft de vrijstellingen is er helaas wel wat veranderd en kun je bij hoge uitzondering nog vakken overslaan. Daarnaast krijg je een 6 als je al vrijstelling kan krijgen wat weer nadelig kan zijn als cijfers van verschillende vakken worden samengevoegd. Als ik jou was zou ik gewoon eens naar een opendag gaan en daar eens wat rondneuzen.. er zit altijd wel iets tussen.
__________________
Golf MK1 GTI ABF |
#6
|
||||
|
||||
Ik werk bij Vanderlande, en HBO is toch echt wel een pluspunt als je hier uberhaupt binnenkomt, maar ook als je hier al zit en 'meer' wil.
Ik heb geen HBO, maar sluit niet uit dit alsnog eens te willen doen. Of het me nu meer of minder moeite gaat kosten dan in mijn studententijd weet ik niet. Maar tijd vrij maken is nu zeker een stuk moeilijker!
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89 Golf 1.6GL '86 - Sold Lupo SdiT '00 - Sold Golf TDIi '97 - Sold Golf GTi8v '90 - Sold Golf GL1.8 '87 - TL Golf CL1.3 '86 - TL |
#7
|
|||
|
|||
Ik heb HBO Autotechniek Deeltijd aan de HAN gevolgd, waarbij ik helaas bij de laatste lichting was, die nog deeltijd Constructeur-Beproever kregen. Nu heb je alleen technisch-commercieel.
Als je heel hard gaat, is het te doen, maar hangt sterk van het werk af. Als je veel moet overwerken, ver moet rijden, te veel op je geld moet letten etc. is het niet fijn. Ik ben nu in deeltijd de Master aan het doen. Het is dodend... maar goed, voornemen en zwoegen he.. |
#8
|
|||
|
|||
Hallo,
Bedankt allemaal voor jullie snelle antwoorden! Het is wel het 1 en ander verandert als je nu van het MBO naar HBO wil. Vrijstellingen krijg je helaas niet meer en zeggen ze zelfs dat ik nog bij zou moeten leren voor wiskunde en natuurkunde omdat dit hier op een veel hoger niveau ligt. Ook heb ik een meeloopdag gevolgd op HAN Arnhem voor autotechniek maar ook hier hetzelfde betreft wiskunde en natuurkunde en het is natuurlijk veel meer reizen voor mij aangezien ik uit Rijssen kom en ik hier wel tegenop zie, en kamers zijn ook niet echt weggelegd voor mij. De opendag ben ik ook geweest op Saxion in Enschede maar wat ik veelal toch wel zie is dat je heel veel herhaling krijgt wat betreft het elektronica gedeelte, ik zal is vragen of er vrijstellingen mogelijk zijn en dat ik die tijd weer in wiskunde en natuurkunde kan steken. Of ik zou binnen een bedrijf mezelf verder moeten ontwikkelen en leren. Toch vraag ik me af wat voor banen jullie er allemaal aan hebben overgehouden? Aangezien ik toch graag met auto's zou willen werken maar eigenlijk geen idee heb of er wel werk is voor iemand zoals mij? Ik moet hier ook nog allemaal goed over nadenken het is en blijft een lastige keuze voor mij. |
#9
|
||||
|
||||
Door leren, werken kan altijd nog (tot je 70e of meer)
|
#10
|
|||
|
|||
Rijssen tot Arnhem zijn 70 km .. dat is voor deeltijd toch echt te doen, ik moet 180 km rijden
Probleem is: Bachelor Autotechniek deeltijd wordt alleen nog maar technisch-commercieel gegeven.. ik zat bij de laatste lichting voor CB (constructeur-beproever).. Of ja, probleem.. is maar waar je interesses liggen Ik ben afgestudeerd bij een bedrijf in Aken, hier bij Heerlen over de grens in Duitsland. www.engiro.de Daar werk ik nu ook, en doe eigenlijk van alles, als het maar werkt Studeren of niet is een lastige keuze. Bijvoorbeeld hier in Duitsland.. Papier staat gelijk aan geld. Wanneer ik mijn Master gehaald heb, ga ik meer geld krijgen voor waarschijnlijk hetzelfde werk. Maar dan kan ik nog meer werk doen Anderzijds, kun je gaan werken en ervaring krijgen. Maar dat duurt net zo lang als studeren, heb ik het gevoel. Let ook op het financiele aspect. Ik ken jongens die inmiddels 70k studieschuld hebben. Studenten denken altijd: ach wat.. strax dikke baan auwh**r, betal ik het zo af pikk.. feestuuuhhhh .. Nou, nee de studieschuld slaat je later in de nek. Je kunt vaak genoeg niet zonder, maar hou rekening met de omvang van het probleem |
#11
|
|||
|
|||
Als ik je verhaal zo lees wil je verder kijken dan alleen de beroepswereld en lesomgeving waar je nu vandaan komt. Kijk eens verder dan alleen het werk wat je doet en vraag jezelf eens af wat voor jou belangrijk is. Denk hierbij aan jouw visie en met name hoe je tegen dingen aankijkt in de branch. Kan hier iets verbeterd worden? Kan hier iets anders en misschien wel inovatiever? Wat mij betreft zijn dit hamvragen die essentieel zijn in het kiezen en de aanloop naar een studie.
|
#12
|
||||
|
||||
Ik lees allemaal adviezen om hbo te gaan doen, maar dat heeft alleen meerwaarde als je je je mbo in de vingers hebt, dwz dat je alle skills en inzichten hebt die je je kennis in de praktijk laten brengen, ik heb 3 mbo opleidingen; motorvoertuigen techniek (niv 3), vliegtuigtechnicus (niv 4) en industriële automatisering / procesbesturing (niv 4), ik werk als installatieverantwoordelijke laagspanning (sub 1000 volt dus) en als stralingstechnicus. Ik heb veel te maken met engineers die net van school komen en niet snappen dat elektro in de praktijk iets anders is als op school, dat bepaalde niveaumetingen onder bepaalde procescondities niet werken...etc. Als je die slag kan maken als hbo-er is er een mooie toekomst voor je, zo niet, dan zul je veel werkgevers verslijten.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
|
#13
|
||||
|
||||
Helemaal mee eens. Zeker in de techniek ontstaat er een tekort aan goede mbo-ers. Ik heb als plantmanager op een LNG fabriek gewerkt en kon geen goede mbo technici vinden. Wel veel hbo-ers, maar zonder praktijkervaring, of teveel 'kantoorervaring'. Die zijn er in overvloed.
Ben het met bovenstaande eens, praktijkervaring is erg goed en erg nuttig. Je zal met verse praktijkervaring ook makkelijker door een hbo studie lopen.
__________________
v40 d4 r-design 2014 Volvo 244 gl 1978 Volvo 780 Bertone 1987 Mini 1275 1977 Mini 1000 1987 |
#14
|
|||
|
|||
Jaa het klopt dat je als maar langer en langer moet werken,
ik denk dat met mijn tijd je wel door mag tot je er bij neervalt. Maar precies wat ik dus niet wil hebben is die studieschuld, en ik wil naast school ook graag mijn auto houden en mn werk vrijdag's savonds en zaterdag maar volgens leraren op het Saxion in Enschede was dat onmogelijk. Ja ik wil graag kijken waar ik nou het beste thuis hoor, de opleiding MBO elektro heb ik gedaan omdat het eigenlijk een vervolg was op mijn middelbare school maar nu ik bijna klaar ben twijfel ik toch wel of dit is wat ik dag in dag uit zou willen doen. Zo heb ik mijn interesses een beetje vastgelegd en dan komt het vooral neer op. - Tekenen schetsen (Huizen, Auto’s & Vrachtwagens) Ook wel is met google Sketchup. - Fotos maken en/of bewerken. - Elektro van auto’s/trucks en het sleutelen eraan. - Programmeren, Mensen helpen/informeren (bijv. Cursus of lesgeven) - Onderweg zijn of op reis gaan maar niet hele maanden weg zeg maar. Ik heb nu een stage op een kantoor/werkplaats waar ik mijn eigen project heb maar hier ga ik toch nog elke dag met tegenzin heen. Vooral omdat je altijd maar binnen zit achter een beeldschermpje of dat ik af en toe in de werkplaats loop om eraan te werken. Het liefst ben ik een beetje onderweg naar klanten bijvoorbeeld. Ik heb ook diverse verhalen gehoord dat je soms met MBO niveau 4 wat meer gewild bent vooral vanwege de praktijkervaring die je hebt meegekregen (weet niet of dit waar is) en ik heb natuurlijk ook al een aantal verschillende stages achter de rug maar heb er niet 1tje van ja dat is het. Maar ik weet ook niet hoe het zal gaan in de toekomst aangezien je steeds meer hoort dat diploma's belangrijker zijn als werkervaring. Natuurlijk ligt de keuze voor mezelf, maar het blijft lastig verhaal. En ik wil later natuurlijk gewoon een baan kunnen hebben waar je met plezier heen gaat dat is het belangrijkste voor mij. |
#15
|
|||
|
|||
Een kleine tip:
De studieschuld valt best mee, wanneer je niet vol leent Maar zonder lenen en zonder goed betaalde bijbaan is het natuurlijk zuur... |
#16
|
|||
|
|||
Ik heb een tijdje als Manufacturing Engineer gewerkt.
Je werkt in een fabriek, en je kunt zowel met HBO als MBO kennis heel veel doen! |
#17
|
||||
|
||||
Als ik je verhaal zo lees, is de opleiding HBO Autotechniek wel wat voor je hoor, heb er genoeg kerels gezien een mindere interesse in auto's hadden toen ik daar nog zat
|
#18
|
|||
|
|||
Gewoon Hbo gaan doen. Scheelt je gauw 100 euros per maand in vergelijking met een MBO'er. Wel ben je dus later aan het werk en heb je de kans dat je een lening terug moet gaan betalen. Vergelijk daarom eens een start salaris van een Hbo'er met een Mbo'er. Vergelijk dit ook eens met wat een gemiddelde Hbo'er en Mbo'er op het eind van de carrière verdienen. Hieruit zul je zelf wel een bepaalde conclusie kunnen trekken.
Verder is het natuurlijk geheel afhankelijk van jezelf, wil je doorgroeien, wat voor bedrijf wil je werken etc etc. Zo zul je bijvoorbeeld als Mbo'er zijnde minder vaak overwerken voor de baas dan een Hbo'er zijnde. |
#19
|
|||
|
|||
Quote:
Toen ik de Bachelor deed, waren Da-BRT en ik de enigen, die met auto's "speelden".. anderen werkten in garages en keken TopGear |
#20
|
||||
|
||||
Bij mij pakte 'van je hobby je werk maken' heel anders uit. Ik verloor al vrij snel het plezier in het sleutelen aan auto's. Hobby was er niet meer bij en aan m'n eigen auto's werkte ik ook nooit meer.
Toen een hele andere kant op gegaan (studie). Nu is het sleutelen voor mij echt weer terug gekomen als hobby en doe ik dit ook met veel plezier in het weekend
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62 GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN Honda CRF450 SM KTM EXC 525 Racing SM |