#21
|
|||
|
|||
Stel dat de waarde in 15 jr met 20k stijgt, da's dan toch geen rendement? Kosten stalling, verzekering, onderhoud, wegenbelasting etc en weg is het. Nee, zo'n auto koop je omdat je er stapelgek van bent, en omdat je weet dat er maar ongeveer 50 andere zijn op de aardkloot. Eerste is het belangrijkst natuurlijk en ja.... je moet ook nog ff 40 ruggen hebben liggen....
|
#22
|
||||
|
||||
Quote:
ben ik het zeker mee eens...je zou zoiets kunnen namaken tot in details..een 'echte' word het nooit.. prijs is onbelangrijk..net zoiets als een E30 M3 evo Cecotto.. is maar een e30 M3..met een paar andere dingetjes (ahum) maar toch... prijzen gaan ook richting 'think of a number and double it' en ergens toch gerechtvaardigd..hoe je ook wend of keert.. |
#23
|
|||
|
|||
Quote:
. aan de lijn mvg
__________________
G60 is in my DNA |
#24
|
||||
|
||||
Als je een Golfje van 40k wegzet dan schors je 'm en heb je 'm in eigen beheer staan. 20k verdienen door een auto in de hoek te zetten lijkt me geen gekke gedachte. Als ik er zeker van zou zijn dat die zoveel stijgt dan ga ik 'm nu nog ophalen.
Verder kan je de kosten van een stalling, verzekering/belasting en onderhoud niet bij de waarde van een object rekenen. Het zou heel raar zijn als je al die kosten van week tot week bijhoudt en bij de (eventuele) verkoopprijs telt. Dat zijn mijns inziens de kosten van het plezier dat je er van hebt. Als je zo'n ding voor 40k koopt, je hebt er 15 jaar lang plezier van en je kan 'm dan verkopen voor 60k, dan lijkt me dat je goed boert ondanks de gemaakte kosten van het bezit/gebruik, bij 'normale' auto's schrijf je alleen af. Onderhoudskosten is een vast gegeven bij élke auto en staat los van de waarde(vermeerdering/vermindering).
__________________
www.dubclub-online.nl |
#25
|
|||
|
|||
Zo bedoel ik t ook niet Misha. Hobby's kosten geld, da's makkelijk zat. Wat ik schreef, is dat je nog weleens adverteerders ziet die bij een zeldzame / minder vaak voorkomende auto roepen over 'gegarandeerde waardestijging' en dan zelf ook al de hoofdprijs vragen. Dat vind ik dus bull-shit. Een auto 20 jaar wegzetten onder een kleed, dan weer pakken en met winst proberen te verkopen lijkt leuk, maar ook dan zul je er eerst kosten aan moeten maken om t ding weer toon- en rijdbaar te maken om je beoogde winst te kunnen pakken. En vanuit die optiek vind ik dat je kosten voor stalling en conditionering, verzekering en dergelijke wel mee moet rekenen en verrekenen met je beoogde verkoopprijs in de toekomst. Anders kun je net zo goed een staatslot kopen om je geluk te beproeven. En natuurlijk schors je m dan, maar een knappe (brand)verzekering op een auto/object van 40000 (lees je spaarcenten) lijkt me toch wel verstandig.
|
#26
|
|||
|
|||
Quote:
Ligt eraan welke auto je pakt er zijn tal van modellen die de laatste drie jaar schrikbarend zijn gestegen in waarde waar je echt niet veel geld aan hoeft te gooien om er vervolgens veel winst op te maken Ik geef als voorbeeld de Mercedes EVO 2 Dutchbuild had er 1 en die is binnen 3 jaar meer dan 30.000 in waarde gestegen Dus het kan wel |
#27
|
||||
|
||||
Quote:
Iedereeen riep dat ik gek was om zo veel geld uit te geven aan een Mercedes 190 EVO 2. Deze had maar 48K gelopen met ingevulde boekjes en in de eerste lak enz enz, echt alles klopte perfect. Ik heb had deze gekocht voor 39K incl BTW en heb hem verkocht na 1 jaar voor 60K Ex BTW aan een Engelse verzamelaar. Ik dacht het goed te hebben gedaan, maar er staat nu (3 jaar later) een zelfde voor 100K te koop De Limited heeft het grote probleem dat hij geen enkele geschiedenis heeft geschreven zoals in de Autosport. Met de Mercedes EVO2 werd Mercedes voor de eerste keer wereldkampioen in de DTM en heeft hier door veel geschiedenis geschreven voor dit merk. Daarbij was dit de eerste auto in de DTM met deze grote spoilers etc waar hij ook geschiedenis mee heeft geschreven en nog niet gesproken hoe dit is ontstaan waar een mooi verhaal aan vast zit. Dat maakt deze auto's interessant en geliefd onder de verzamelaars De Auto's die in dit rijtje passen, zijn bijvoorbeeld de E30 M3, Lancia Delta EVO, Porsche RS, Audi Quattro, Ascona 400 enz enz. De Golf Rallye is bijzonder, maar heeft niks klaar gespeeld en zal hier door altijd in de schaduw blijven staan van de bovengenoemde auto's, hoe bijzonder hij ook is in het VW Segment om maar 1 voorbeeld te noemen. Dat is wat de Limited mist, waardoor ik mijn geld er niet op in zou zetten. Waardevast zal hij zeker zijn, maar de Limited is net als de Rallye niet goed tegen de roest behandeld en een restauratie gaat prima, maar kan financieel nooit uit. Een luchtgekoelde Porsche kopen is als voorbeeld verstandiger, maar als je echt de meest bijzondere Golf wilt bezitten en daar veel voor over hebt, is dit toch zeker de moeite waard |
#28
|
|||
|
|||
|
#29
|
||||
|
||||
dat zijn ook stuk voor stuk ook auto's waar zelfs de grootste autofoob nog wel aan ziet dat er iets 'niet klopt'...rechtstreeks afgeleid van rally of DTM auto's.. Dutchbuild..
enkel zonder gestript interieur en livery.. een limited daarentegen zou je (doet niemand,je was wel gek)gewoon op een parkeerterrein weg kunnen zetten tussen de leasebakken en 2e hands gebakjes..en (bijna)niemand die het ziet.. sterker nog,op Baarlo heb ik ooit foto's gemaakt van een Golf 1 GTI en daarnaast stond toen een Limited.. jaren later zit ik door foto's te bladeren en kom die afdruk tegen.. nu denk ik 'zag je dat toen niet?' ...wist ik veel ,,was gewoon een zwart 4 deurs Golfje 2 met BBS wielen.. dat maakt hem voor mij zo exclusief..het ziet er zo 'normaal' uit.. |
#30
|
||||
|
||||
Quote:
En das de reden waarom er bijna niemand zoveel geld er voor over heeft ... Een rallye heeft een andere look dat ziet iedereen , maar de limited lijkt op een 5 deurs met blauwe randjes ( leuk weer iemand die zitten knutselen heeft met blauwe verf ) enkel vw liefhebber kennen de limited ( en dan is het nog enkel van zien op the interweb of van horen zeggen ) een echte vw liefhebber gaat toch nooit 40k voor een golf geven ? Of heb ik dit nu echt verkeerd voor ? Hoe graag ik een limited wil , voor dat geld koop ik me wel een RS6 avant ( mss niet zo uniek , maar net zo geil )
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#31
|
|||
|
|||
Rallye is ook veel dikker dan een Limited. Maar goed ieder zijn ding.
|
#32
|
||||
|
||||
Quote:
Overigens hebben de mensen die deze categorie auto's gaan verzamelen een dusdanige welstand dat ze het niet hoeven te doen om een paar k winst te maken.
__________________
www.dubclub-online.nl |
#33
|
||||
|
||||
Quote:
Je spreekt over de M3 dat er maarliefst 16.000 van zijn verkocht. Deze vergelijking klopt niet helemaal, want van de Golf G60 of de Golf Rallye zijn er nog veel meer van verkocht. Van het meest exclusieve model van de M3 zijn er ook maar heel weinig gemaakt en zijn het meeste waard zoals de DTM Race M3 en dan in stapjes naar minder exclusief. De minst exclusieve modellen zijn dan ook het minste waard zoals de eenvoudigste straat M3. Toch worden ook de minder exclusieve modellen meer waard, maar blijven een heel eind achter bij de meest exclusieve modellen die in de handen terecht komen van de rijkere onder ons. De mensen die geen EVO 2 kunnen betalen, willen dat toch voor de EVO 1 gaan waardoor ook hier meer vraag naar komt en de prijs ook opdrijft, maar minder. Zo zie je dat bijvoorbeeld voor de Golf G60 ook al veel geld word gevraagd. Als deze zelfde mensen meer geld te besteden zouden hebben, gingen ze uiteindelijk toch voor de Limited denk ik. Ik vind de Limited mooi voor wat het is en zie hem graag. Echter heb ik persoonlijk dit geld er niet voor over, maar ik kan mij goed voorstellen dat er mensen zijn die hem zullen kopen want het is de meest exclusieve Golf mk2 op de Rally Groep A na dan die er ook is geweest en meer waard is en zal worden. Daarbij roept iedereen dat er maar 71 van zijn gemaakt, maar echter is hier nog maar iets meer dan de helft van over en als je er 1 wilt is dit toch wel een kans die maar zelden voorkomt. Last edited by DutchBuild : 06-02-2015 at 09:31. |
#34
|
||||
|
||||
Eens, ik zou 't er ook niet voor geven hoor. Maar als ik zou zwemmen in het geld dan zou ik juist een collectie van dergelijke auto's wel ambiëren. Dat vind ik toch interessanter dan een nieuwe Ferrari bestellen bij de dealert. Ik heb geen enkele twijfel dat deze Limited ergens in een collectie verdwijnt voor niet veel minder dan de vraagprijs.
__________________
www.dubclub-online.nl |
#35
|
||||
|
||||
Quote:
Zo denk ik hier ook over Misha Het is ook erg stil rondom de New Beetle RSI en vind ik persoonlijk ook zo bijzonder en zal straks ook net zo gaan als bij de Limited denk ik. Zijn er wel meer van gemaakt, maar hij is wat meer bijzonder voor wat het uiterlijk en het interieur betreft. Ben benieuwd wat deze straks zal doen. Last edited by DutchBuild : 06-02-2015 at 10:16. |
#36
|
|||
|
|||
Vind dit weer een leuke discussie.
Wilco, even terug naar die Evo 2. Zoals het geschreven is door Skywalker38, is de waarde met 30K gestegen. Maar dat wordt gerelateerd aan het verschil tussen jouw aan- en verkoopprijs. Stel dat de marktwaarde toen idd 60K was, hoe marktconform was de 39K dan waarvoor jij hem eerder had gekocht? Of kon je hier spreken van een gevalletje 'als ik m voor die prijs laat staan ben ik hartstikke knettergek'... |
#37
|
||||
|
||||
Quote:
ik denk dat alle mensen met miljoenen op hun rekening zich niet gaan bezig houden met een Golf 2 Limited maar met een lamborghini / Ferrari / Porsche / enz het exclusief top martiaal , zie je een Sheikh in Dubai al rond rijden in z'n golf 2 Limited ? mensen die een golf 2 Limited willen zijn Echte vw liefhebbers maar niemand heeft er het geld voor over
__________________
Now Scirocco 1 SL ( '81) Scirocco 2 GTS ('82) Corrado G60 ( '91) T5 ('09) Sold Caddy 1 ('83) Golf 6 1.6 Tdi ( '10) Scirocco 1 GT ('80) |
#38
|
||||
|
||||
Quote:
Ik was destijds op zoek naar een auto waarbij mijn investering veilig zou zijn (lees stabiel). Het zijn vaak de auto's die overal tussen in vallen die onder aan de lijst staan (maximale afschrijving hebben gehaald) om later duurder te kunnen gaan worden (Youngtimers). Toen ik deze auto kocht, vond iedereen hem te duur en werd deze Mercedes importeur voor gek verklaart om deze voor zo veel geld te verkopen. Ik heb hem gekocht omdat dit echt waar, de netste overgebleven straat EVO 2 is en ook echt alles hier aan klopte en had maar 48K gelopen enz. Iemand die rijk is wil de beste, zo simpel is dat. Als er 1 deel schade heeft gehad of als er delen zijn gespoten is hij gelijk duizenden minder waard omdat zij perse de beste willen. Ik heb deze toen gekocht en na 1 jaar weer verkocht omdat echt geen enkele verzekering deze wilde verzekeren, zelfs Mercedes verzekeringen niet. Even wetende dat een kale ongespoten voorbumper 5500 Euro kost en een achterspoiler 2300 enz. Zij wilde hier geen risico in nemen en om mede deze redenen heb ik hem toen weer te koop aangeboden. Hij is verkocht naar de man die ook de Motorsportbeurzen organiseert zoals in Keulen en in Birmingham. Deze man heeft 2 kastelen in Engeland en een hele rij met auto's die hij verzameld. Aardig was hij niet en gigantisch krenterig, maar hij heeft deze van mij overgenomen voor 60K ex btw. Nu staan soortgelijke te koop voor 100K. Ik had achteraf moeten wachten, maar het is zo als het is en heb er goed mee gezeten plus dat het heel bijzonder om zo'n auto te hebben gehad. Er was veel commentaar over dat er een sportstuurtje in zat en wat er niet in hoorde en zelfs daar valt iedereen over. Dit stuur was uniek omdat hij 2cm kleiner was in doorsnee dan het normale stuur en bijna niet te vinden is. Als al deze zeurpieten beter hadden opgelet en zelfs deze Mercedes importeur had het nog niet gezien, is dat het originele stuur nog helemaal nieuw in de kofferbak lag Daarna een hele mooie 964 gehad wat ook echt de enigste auto is waarvan ik spijt heb dat ik hem ooit heb weg gedaan |
#39
|
|||
|
|||
Duidelijk Wilco, ik sluit me helemaal aan bij het verhaal over het ontbreken van grote successen in de autosport en dat dat van invloed is op de vraag naar en de waarde van sportieve oudere VW's. Een VW kopen als investering is niet zo'n slimme zet, tenzij je iets moois voor relatief weinig geld op de kop kan tikken en hem een tijdje weg kan zetten. Bijvoorbeeld een Limited of Beetle RSI, maar het zal niet meevallen om die 'voor weinig' in handen te krijgen. Met een beetje geluk zal een G60 Syncro of een G60 Ed. One of Edition Blue nog gaan, maar dat worden nooit top-dollar auto's. Blijven auto's die voor VW liefhebbers wellicht interessant zijn, maar veel minder voor de echte autoverzamelaars.
|
#40
|
||||
|
||||
Quote:
__________________
www.dubclub-online.nl |