#1
|
||||
|
||||
T3 ombouw naar AAZ
Aanwezig in mijn T3
Een 1.6 TD JX motor en originele 4-bak. Ik heb een AAZ motor op de kop weten te tikken(figuurlijk) Deze wil ik binnenkort in mijn T3 gaan bouwen. Nu heb ik begrepen dat ik: - de carterpan en motorsteunen van mijn JX blok moet overzetten. - Tevens zal ik naar ik begrepen heb de motordeksel moeten aanpassen omdat de brandstofpomp hoger uitkomt. - De JX turbo ga ik overzetten, zodat ik de originele uitlaat kan blijven gebruiken. Ben onderdelen aan het sprokkelen om een oliekoeler met radiator te gaan plaatsen, omdat de AAZ in een T3 een "heethoofd"schijnt te zijn. Vraag: -kan ik de startmotor van mijn JX blijven gebruiken? Moet ik dan het vliegwiel ook overzetten? of kan ik het AAZ vliegwiel behouden? -wat voor koppeling moet / kan ik gebruiken? een jx koppeling of is er een (beter alternatief? - klopt het dat ik de oliepomp+aanzuigmond overzetten van de 1.6,i.v.m. met de scheve stand van het AAZ blok. -ben op zoek naar een radiateur met een grotere koelcapaciteit(2 ventilatoren) die past in de T3. Heeft iemand hier ervaring mee? -zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet houden? -Moet ik mijn kenteken laten omkeuren, nu er en andere motor in komt? Tips zijn van harte welkom en zal van de ombouw foto's gaan maken en plaatsen hier. Last edited by tweetact : 09-07-2014 at 08:02. |
#2
|
|||
|
|||
Olie pomp met zeef moet zowiezo omdat je blok scheef gemonteerd wordt. En zoals je zelf al aangeeft zet je de carterpan over dan past de zeef van de aaz er niet meer in.
__________________
TOUADDY Maxi 1.4TSI Golf 2 1.3 Madison |
#3
|
||||
|
||||
Quote:
Is het standaard oliefilter niet toerijkend? Welke oliepomp kan ik daar het beste voor nemen? is er een van een ander model die past? Zit dat filter op een plaats waar je erbij kan om te reinigen / vervangen? in topic http://www.volksforum.com/forum/pri...p?t=91637&pp=40 wordt aangegeven de oliepomp van de AAZ te gebruiken. Deze heeft een grotere capaciteit. Je moet alleen de aanzuigbuis van de JX overzetten. Last edited by tweetact : 09-07-2014 at 20:58. |
#4
|
|||
|
|||
bij een ombouw naar aaz ineen t3 gebruik je de olie pomp van de aaz en de aanzuig buis met zeef(ff goed schoon maken voor montage en over druk ventiel ff checken)
carter van de jx over zetten net als het vliegwiel (wel met nieuwe bouten monteren) en koppeling.let er ook ff op dat je een prise as lager monteert in de holte van de krukas aan de bak zijde,monteer je die niet loopt de bende in de soep!!! start motor van je jx kun je ook best gebruiken. als je zorgt dat je koelsysteem goed op orde is hoef je geen extra ventilator te monteren,zeker niet als je een mooi formaat olie koeler achter de gril hangt (bv 13 rijen) ik reed en een aantal andere t3 rijders die ik ken doen dat nog steeds,gewoon zonder extra olie koeler.zolang je geen zware aanhanger ermee gaat trekken kan dat ook prima. er is trouwens op het bus-forum heel veel te vinden over deze ombouw! greetz marcel |
#5
|
||||
|
||||
thanks voor de tips alvast mannen.
|
#6
|
||||
|
||||
Laat het blok even afpersen voor je alles inbouwt. De cilinderkop willen nog wel eens scheuren vanaf de voorverbrandingskamer tot in de in / uitlaat kanalen.
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#7
|
||||
|
||||
Heb zelf met een aaz in een t3 gereden, je moet wel een externe oliekoeler monteren als je de boel heel wilt houden. Dat samen met een goedwerkend koelwater systeem ( monteer gelijk een nieuwe radiator!) Zorgt voor voldoende koeling van je blok, ook in de bergen! Een olietemp meter is ook geen overbodige luxe trouwens.
Pas je ook je v-bak aan? Een aaz moet ook een langere 4e of 5e hebben ideaal gezien, kan ook een v-bak nemen van een luchtkoeler, een DT of DK is dat geloof ik. Of je bouwt er een mtdi in, als ik het weer zou doen zou ik dat doen, of een ongeblazen 1y erin.
__________________
'10 Skoda Yeti '95 Golf GT |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
Doe dat maar... kan ik weer pompen bouwen
__________________
Groetjes, Bert VW Jetta 1.6 1984 (NL) Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE) Audi TT 2006 (UAE) Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE) "Because there's a thin line between hobby and mental illness!" |
#9
|
||||
|
||||
artikelnummer voor het lager wat in je krukas komt, oftewel prisas ondersteuningslager: LUK 410 0009 10.
onderdeeelnummer 80 graden thermostaat: Calorstat by Vernet TH1439.80J Geneuzel allemaal met extra oliekoeler, mijn ervaring met vol beladen doka, caravan van 1300 kg er achter naar zweden en echt flinke stukken moeten klimmen in zn 1 geen centje pijn kwa temperatuur hoor. in mijn oude topic staat misschien ook nog wat handige info voor je: http://www.volksforum.com/forum/sho...7&highlight=aaz Let wel dat je de olie aanvoer leiding naar de turbo wat zal moeten verbuigen, die komt niet helemaal lekker uit omdat de aaz wat hoger is dan de JX. VERGEET NIET DE P CLIP bij het waterpijpje om je olieleiding heen, anders scheurt hij nog een keer. Oliepijlstok gat heb ik de oude gewoon afgebroken en toen van binnenuit geboord naar ik geloof 8mm ( buiten diameter JX pijlbuis even nameten ) en er gewoon ingestoken met een likje vloeibare pakking.
__________________
Zwijgen is goud. Vertel mij wat. Last edited by loco-vr6 : 14-07-2014 at 19:53. |
#10
|
||||
|
||||
en doe je zelf een plezier en doe gelijk even 4 nieuwe gloeibougies en distributie er op, lekker makkelijk nu hij er toch naast ligt.
__________________
Zwijgen is goud. Vertel mij wat. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Nou, dacht het niet. Heb het zelf ondervonden met een volledig gereviseerde aaz zonder oliekoeler, ding werd knetter heet bij het minst of geringste, na montage van de oliekoeler geen centje pijn. Allemaal gemeten met nieuwe sensor en vdo metertje. Vraag het maar op het bus-forum, ook genoeg ervaring aldaar. Het is maar advies vannuit ervaring, doe ermee wat je wilt...
__________________
'10 Skoda Yeti '95 Golf GT |
#12
|
||||
|
||||
Als je verder gaat zoeken zie je ook dat ik een 80 graden thermostaat heb gemonteerd, hiermee is de rest overbodig geworden, a-kwaliteit olie, goede filters, en een goed werkend koelsysteem zijn in mijn geval meer dan afdoende geweest. wel heb ik het reserve wiel verwijdert om een mooiere flow te krijgen door de radiator.
Een oliekoeler is mooi hoor, maar het principe geldt dat je alle vloeistoffen op gelijke temperatuur moet houden om materiaalspanningen te voorkomen. vandaar ook de warmtewisselaar die standaard al gemonteerd zit. Ik rij nu met 1,3 bar en een agressieve boostpin met intercooler al geruime tijd, nu 3 rondjes scandinavie verder nog immer niks geen last met temperatuur.
__________________
Zwijgen is goud. Vertel mij wat. |