#1
|
||||
|
||||
Schok bij acceleratie onder 2000 rpm
Beste Forumleden,
Golf 2 1800 GU 1991 Pierburg 2E Vandaag ging ik onderdelen halen voor mijn Pierburg 2E (het waselement dat de gasklep verstelt bij het warmdraaien/op temperatuur komen). 1. De golf startte goed (loopt na koud starten 30 sec iets minder lekker, maar goed dat is een ander probleem -->ander topic) 2. Toert mooi op naar 1500 rpm 3. Bouwt dit vervolgens in enkele minuten af naar regulier stationair toerental (nu blijft hij hangen op 1100 omdat het waselement overleden is) 4. Ik merkte dat na het gas los laten voor een drempel ( ) en vervolgens weer accelereren (van 'onderin' toerental <1750 rpm) de motor éénmaal heel kort schokt en vervolgens gewoon oppakt en normaal accelereert. Bij gas los laten schokt hij ook een klein beetje. Dit heeft hij eigenlijk altijd al gehad maar nu is het veel erger dan normaal het geval was. 5. bij plots gas intrappen bij een toerental lager dan 1750 krijg je dus één schok en daarna normale acceleratie Wat heb ik al gecontroleerd: Rotor en verdeler (niet nieuw maar OKE) --> nieuw besteld Luchtfilter (ook niet nieuw maar OKE) --> nieuw besteld Vervroeging ontsteking --> OKE Zonder luchtfilter en luchtfilterhuis doet het probleem zich ook voor Het klinkt niet als oververrijking/verzuipen omdat hij slechts een fractie van een seconde en slechts eenmalig schokt. Brandstoffilter is nu iets meer dan 20.000 kilometer/3 jaar oud Heeft iemand een suggestie of een mogelijke oplossing? Ik tank sinds enkele maanden 98 en voorheen trok hij als een lier (ook van onderuit) voor een 1800 UPDATE: Stationairprobleem is opgelost. Hij bokt af en toe als ik op de snelweg rijd. Bij een snelheid van +- 120km/u in de 5 bokt hij. Een keer terugschakelen naar de 4 en volgas doortrekken (wat hij vervolgens dan wel gewoon goed doet) lost het probleem tijdelijk op. Iemand suggesties? Gr Maarten Last edited by Maarteno : 13-03-2014 at 23:01. |
#2
|
||||
|
||||
Misschien de voetpakking van het gasklephuis iets versleten? Als de motor een schok krijgt gaat hij iets bewegen waardoor er misschien iets lucht naar binnen komt.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW '01 Golf Cabrio 85kW |
#3
|
||||
|
||||
Heb een voetpakking besteld. De motor stottert nu soms bij constante snelheid...
Reed vanochtend richting Leusden vanuit mijn woonplaats (rit van zon 130 kilometer). Toen ik ongeveer een drie kwartier aan het rijden was begon hij te bokken. Ik reed toen 120 km/u en zon 3000 toeren in de 5. Gas los, terugschakelen naar 4, volgas flink doortrekken (lukte wel gewoon goed) en weer naar de 5 schakelen loste het probleem tijdelijk op. Het probleem deed zich nog een aantal keer voor Daarna werd het drukker in het verkeer en kon ik niet meer met constant tempo rijden. Het probleem heeft zich echter niet meer voorgedaan. Ik tank al een hele tijd euro 98, heb laatste een kleine beurt gedaan met rotor en verdeler. Weet iemand wat hier aan de hand zou kunnen zijn? |
#4
|
||||
|
||||
Vanochtend deed hij het weer. Bij elke constante snelheid schokte hij. Ik bedacht me dat ik laatst de slang die van het uitlaatspruitstuk naar de inlaat loopt weggehaald had (was afgescheurd bij de flens van de luchtfilterbuis). Het was mistig en koud vanochtend vroeg dus het kan dus zijn dat de carburateur bevriest bij een hoge snelheid en een (relatief) arm mengsel bij deellast.
De voetpakking vertoont daarnaast kleine scheurtjes. In ieder geval bedankt voor de reactie Jasper Rest alleen nog de vraag: Waar kan ik die flexbuis kopen? Heeft iemand een VW nummer? |
#5
|
|||
|
|||
Als ik jou was zou ik voor een weber vervanginskit gaan, of de pierburg laten reviseren. Dat spul heeft na al die jaren zijn beste tijd gehad. Vaak gaat hierna de auto beter en ook nog zuiniger lopen ( wat de investering dus terug verdiend )
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#6
|
||||
|
||||
De Pierburg is al eens gereviseerd. Alles is er nieuw op gekomen. Op zich verder nog niet heel veel aan gehad maar de laatste tijd beginnen dezelfde dingen alweer terug te komen (waselement, vacuumslangen e.d.). Zo'n Weber lijkt me erg mooi, maar hij kost ook wel wat.
Bovendien moet ik als ik voor een Weber ga nog steeds de slangen hebben voor de inlaatluchtverwarming, omdat een weber net zo goed kan bevriezen :P |
#7
|
|||
|
|||
Dat hoeft niet hoor. De egel die in het spruitstuk zit, i.c.m de spruitstuk verwarming die beide los staan van de carburateur en dus vacuum is voldoende. Mijn schoonbroer rijdt al 2 winters probleemloos. Motor draait mooier, zuiniger en is vlotter. Ook het geluid is wat sprtiever, maar niet overdreven.
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#8
|
||||
|
||||
En waar heeft ie hem gekocht? En voor hoeveel?
|
#9
|
|||
|
|||
ik heb dit probleem ook gehad en bij mij was het de verrijkingsklep halfgas.
Die vervangen loste het probleem op. Gebeurt het ook als je heel rustig versnelt? Dan kan het ook de opbrengst van de acceleratiepomp zijn, die kun je zelf instellen. |
#10
|
|||
|
|||
Hij heeft hem gekocht voor 275 euro, compleet met handchoke enz erbij. Deze was tweedehands op dit forum
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#11
|
|||
|
|||
hoe is de vulpijp? Het kan ook zijn dat er zich roest heeft verzameld in de tank en dat dat het filter op de aanzuigleiding in de tank verstopt.
|
#12
|
||||
|
||||
het is opgelost. Die betreffende ochtend was het erg mistig en vrij koud. Hij begon te stotteren bij een constante snelheid op de snelweg.
De extra vochtige lucht bevroor in de carburateur. Als ik volgas gaf duurde het even voor hij oppakte maar daarna was het weg. Het duurde dan weer een tijdje voordat het weer begon. Toen ik minder constant ging rijden (lees filerijden, optrekken afremmen) was het weg. Ik heb de slang vervangen afkomstig van het uitlaatspruitstuk. Nu is het weg en gisteren liep hij 's ochtends vroeg helemaal goed. |