Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-04-2005, 19:57
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Smile vraagje over mijn mk1

he mensen.

ik heb dus voor restauratie een golf 1 gekocht.
en nu moeten daar nieuwe scherm in.
dit laat ik doen. en de plaatwerker bood mij 3 manieren aan.
1. overzet plaatwerk er aan lassen
2.overzet plaatwerk er over heen lijmen.
3. overzet plaat in lassen. dus oude weg slijpen en de nieuwe er aan hechten.

volgens hem was optie 2 het beste. aangezien je dan geen last hebt van krom trekken van matrialen en boven dien heb je ok geen vocht openinigen meer waardoor er dus roest kan onstaan.

de meest voor komende is optie 3.
maar hij zij dat dit erg riskant is. aangezien je dan snel last hebt van scheuren van plamuur. door het gaan werken op langere termijn van het plaat werk.

wat raden jullie mij aan??

m.vr.g frank
Reply With Quote
  #2  
Old 30-04-2005, 20:05
chris's Avatar
chris chris is offline
Pornstar
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,198
Default

Optie 2 is voor hem de makkelijkste en snelste manier.................
Reply With Quote
  #3  
Old 30-04-2005, 20:10
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

Quote:
Originally Posted by skywalker
Optie 3 is m.i. de beste, maar eist ook het meeste vakmanschap...

mee eens, en als het mooi en goed wordt gedaan, heb je helemaal niet veel plamuur nodig.
Reply With Quote
  #4  
Old 30-04-2005, 20:11
Matheo's Avatar
Matheo Matheo is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 4,125
Default

uhm... lijmen lijkt me een minder goede oplossing als lassen. is niet voor niks de meest voorkomende oplossing. plaatwerk lijmen klinkt een beetje "pimp my ride"
__________________
'06 A4 1.8T Quattro

'85 Transporter

'85 Golf
Reply With Quote
  #5  
Old 30-04-2005, 20:24
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

hee.

najah dat plaatwerk lijmen. klinkt mij ok niet helemaal bekend in de oren maar volgens hem was dit gewoon ook goed.
en optie 3 is idd de meest voorkomende.

is er misschien iemand hierzo die voor mij dit klusje kan klaren?
Reply With Quote
  #6  
Old 01-05-2005, 08:22
Clifton's Avatar
Clifton Clifton is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 154
Default

ik zou al het oude eruit laten halen en er nieuwe in laten zetten. Dat lijkt mij het best en ook het meest origineel. Als je toch zo goed bezig bent......
Reply With Quote
  #7  
Old 01-05-2005, 11:01
Doenja Doenja is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 30
Send a message via MSN to Doenja
Default

Laten lassen!! Ouwe troep eruit en nieuw erin voor het mooiste en origineelste resultaat. Lijmen is de snelste en makkelijkste manier voor hem om geld te verdienen en dan d'rbij "het is toch geen vliegtuig" ??

gr,
Doenja
__________________
MK2 C Diesel 01-11-1983 daily
Reply With Quote
  #8  
Old 01-05-2005, 11:06
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,993
Default

OPTIE3

nooit lijmen!
Reply With Quote
  #9  
Old 01-05-2005, 11:18
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

valt er hier nog wat te plakke of te lijme?
want ik heb me spulle weer bij me!
Reply With Quote
  #10  
Old 01-05-2005, 12:00
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,993
Default

Quote:
Originally Posted by hajee
valt er hier nog wat te plakke of te lijme?
want ik heb me spulle weer bij me!




ouwe knutselaar
Reply With Quote
  #11  
Old 01-05-2005, 14:42
bcty01's Avatar
bcty01 bcty01 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 88
Default

Ha Frank,

Ik heb een maand of 3 geleden hetzelfde laten doen, bij mijn golf uit 1979. Zowel binnen als buitenschermen (l+r) waren deels gewoon weggerrot (met dank aan de kunststof overzetspatbordranden :frown: ). Ik heb de zaak zelf uitgeslepen (kon toch niks aan fout ) en vervolgens is er overzetplaatwerk ingelast.

Als je spatborden nu ziet, is het weer als nieuw. Wel is de zaak strak gemaakt met plamuur, maar van scheuren e.d. geen last (maar moet volgens mij met lijmen ook). Wel al het rotte/verroeste materiaal weghalen !

Dus ik ga als velen hier (uit eigen ervaring) voor optie 3. Succes !

Ben
Reply With Quote
  #12  
Old 01-05-2005, 16:45
EditionBlue G60's Avatar
EditionBlue G60 EditionBlue G60 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 100
Send a message via MSN to EditionBlue G60
Default

Hallo
je bepaalt natuurlijk zelf(afhankelijk van je budget) welke optie voor jou het beste is.
maar als je echt passie met je auto hebt en er voorlopig nog lang van wil genieten zonder zorgen om roest en verrotte wielranden/drempels/enz,dan ga je natuurlijk voor optie 3.
ikzelf (ben autoschadehersteller/dikke 6jaar plaatwerkervaring) ga altijd nog een stapje verder met restauratie.
als ik een nieuw wielkastrandje inlas(nooit eroverheen) dan controleer/vervang ik ook het binnenscherm(randje),daarna na het gelaste gedeelte te hebben afgeslepen,vertin ik de lasnaad en vijl/schuur met mn carrosserievijl de plaat zo goed als strak,daarna uitschuren en een beetje plamuren voor de verloopjes(blanke plaat naar de laklaag).
dit is in mijn ogen de beste manier om ingelaste delen perfect af te werken,heb nog niet meegemaakt dat reparatie's die op deze manier zijn uitgevoerd weer zijn gaan roesten bij de lasnaad.
wat vaak het geval is met ingelaste delen en scheuren na een tijdje in het plamuurwerk,is dat de lasnaad niet helemaal 100% is geweest,plamuur trekt namelijk vocht aan(uitzonderingen daargelaten,denk aan alsie plus,staal/alu plamuur),dus als er 1 klein gaatje in de lasnaad zit,dan heb je al gauw dat er vocht naar de plamuur trekt en dan heb je binnen no time scheurtjes/blaasvorming,enz.
als je slecht en te snel gelast plaatwerk hebt,dan is het plaatwerk vaak behoorlijk getrokken/vervormd,gevolg er word dan vaak een veels te dikke plamuurlaag(soms wel 3 a 4 mm of meer) aangebracht om het toch maar weer strak te krijgen.
dikke plamuurlagen gaan altijd nawerken en dan heb je na verloop van tijd uiteindelijk alsnog een bagger reparatie.
dus invormeer goed over hoe er word gerepareerd en wees nu zo slim om niet op een paar centen te bezuinigen,want daar krijg je later spijt van.
over een kleine 2 maand begin ik met mijn golfje 1 diesel te restaureren en zal tegen die tijd een heus live verslag proberen te realiseren(ben alleen niet zo handig met pc's als met plaatwerk).
groeten Hendrik
Reply With Quote
  #13  
Old 01-05-2005, 21:07
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

hee hendrik .

heb je even een mail gestuurd.

en mensen is dat aanlassen misschien zelf te doen?
ben redelijk handig met lassen.

gr frank
Reply With Quote
  #14  
Old 02-05-2005, 11:05
Sponze®'s Avatar
Sponze® Sponze® is offline
Married to PC
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 3,993
Default

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
hee hendrik .

heb je even een mail gestuurd.

en mensen is dat aanlassen misschien zelf te doen?
ben redelijk handig met lassen.

gr frank


Als jij handig bent met lassen is het
uiteraard zelf te doen Ik kan t zelf niet
helaas... Als je maar weet wat je doet zie
ik niet in waarom je t niet zou kunnen...
Maar dat weet jij zelf t beste
Reply With Quote
  #15  
Old 02-05-2005, 11:40
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,462
Default

Quote:
Originally Posted by vwmk2driver
hee hendrik .

heb je even een mail gestuurd.

en mensen is dat aanlassen misschien zelf te doen?
ben redelijk handig met lassen.

gr frank



Dat lukt jou nooooit hahaha geintje, LASSEN die handel!!
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Golf Rallye
Dailys:
Phaeton W12 & T5GP California
Reply With Quote
  #16  
Old 02-05-2005, 16:37
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

het moeilijkst lijkt mij het koel houden van het matriaal zodat het niet krom trekt
Reply With Quote
  #17  
Old 02-05-2005, 16:54
erwin 944 erwin 944 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 100
Default

oude eruit slijpen en nieuwe inlassen, al de rest is de problemen gewoon wegstoppen en komt op termijn terug (maar dan nog veel slechter)

lassen; punt je deel op enkele plaatsen, daana een tweetal centimeters lassen , een spatie laten , weer lassen, enz...,daarna de opengelaten gedeelten lassen

minder risico op kromtrekken van je plaatwerk
zo doe ik het en geeft een uitstekend resultaat, heb op die manier al plaatdelen van bijna anderhalve meter gelast


erwin
Reply With Quote
  #18  
Old 02-05-2005, 17:57
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

Quote:
Originally Posted by erwin 944
oude eruit slijpen en nieuwe inlassen, al de rest is de problemen gewoon wegstoppen en komt op termijn terug (maar dan nog veel slechter)

lassen; punt je deel op enkele plaatsen, daana een tweetal centimeters lassen , een spatie laten , weer lassen, enz...,daarna de opengelaten gedeelten lassen

minder risico op kromtrekken van je plaatwerk
zo doe ik het en geeft een uitstekend resultaat, heb op die manier al plaatdelen van bijna anderhalve meter gelast


erwin



he erwin.

en moet ik dan de nieuwe plaat deel er tegen aan leggen. dus gewoon van gelijke hoogte. en dan zo min mogelijk kier hebben. zon 0.5 mm ofzo
en dan telkens precies op de naad richten en hechten?
zodat de las er dus door heen brand en zeg maar zowel er tussen als er boven op hecht?

want het mooiste is je las gewoon zo te houden zo als hij is en niet afbramen toch? en dan proberen dus zo klein mogelijke en dun mogelijk hechten te geven?
Reply With Quote
  #19  
Old 04-05-2005, 20:17
vwmk2driver's Avatar
vwmk2driver vwmk2driver is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,598
Send a message via MSN to vwmk2driver
Default

nog meer handige tips wat betreft plaatwerk lassen??
Reply With Quote
  #20  
Old 06-05-2005, 13:51
Coen's Avatar
Coen Coen is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 272
Default

Waar ga jij je plaatwerk halen, ben zelf beetje bezig geweest met zoeken. Maar wil graag wat ervaring van mensen horen over bepaalde bedrijven enz.

Heb zelf een paar sites gevonden

golf1onderdelen.nl
euro-autoparts.nl
www.artaparts.nl

maar heb geen idee of deze hetzelfde plaatwerk hebben liggen. Want er zijn wel degelijk prijs verschillen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum