Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-11-2013, 13:28
MarieAnne MarieAnne is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 11
Default Afstellen ontsteking 1.6

Wij willen graag de ontsteking van mijn Jetta II 1.6 afstellen. Het gaat om een ontsteking met contactpuntjes. We zijn er inmiddels achter dat hij op 17-19 graden BTDC moet staan. We willen hem afstellen met een flitslamp en hebben het markeerpunt op het vliegwiel gevonden.

De vraag is nu moet dit afgesteld worden met of zonder de vacuumvervroeger aangesloten?
Reply With Quote
  #2  
Old 11-11-2013, 13:37
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

met. als je hem stationiar laat draaien en de stroboscoop op de krukaspoelie of vliegwiel richt moet het markeerpunt netjes bij de pijl (poelie) of stip (vliegwiel) komen. als je dan gas geeft zie je dat hij verspringt. dat komt door de vervroeging.

succes ermee!
Reply With Quote
  #3  
Old 11-11-2013, 14:52
EelcoB's Avatar
EelcoB EelcoB is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 2,132
Default

Volgensmij los, op een bepaald toerental.

Iemand anders die dit precies weet?
__________________
MK1 EX-TDI > VR6 12V Build!
Reply With Quote
  #4  
Old 12-12-2013, 13:48
MarieAnne MarieAnne is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 11
Default

Sorry voor de late reactie, ik was op vakantie

Bedankt voor beide reacties! Helaas is de score nog steeds 1:1 dus meer reacties zijn erg welkom
Reply With Quote
  #5  
Old 12-12-2013, 15:29
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Bij het afstellen moet het slangetje van de vacuumvervroeging los (en afgedopt oid.), daarna controleren mét de vervroeging.
Reply With Quote
  #6  
Old 12-12-2013, 17:54
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Klopt die 17-19 graden wel?

Ik dacht altijd ongeveer 6 graden
Reply With Quote
  #7  
Old 12-12-2013, 18:10
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Dacht ik ook maar wel idd met de slang van de vacuüm vervroeging los.
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #8  
Old 13-12-2013, 08:58
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Die 17 - 19 graden is de controle waarde. Dus je stelt hem af bij stationair met de vacuumslang los op ongeveer 6 graden. Daarna doe je de slang erop, en controleer je of hij dan rond de 17 - 19 graden zit. Dan weet je dus ook of je vacuumvervroeger zijn werk goed doet
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #9  
Old 17-12-2013, 08:57
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Heel simpel,

Zorg dat de contactpunten goed zijn en goed afgesteld staan! Dus op 0.4mm afstellen..Erna de motor op bdp zetten, testlampje op bobine aansluiten ( de - ervan op de - accu en de + van de lamp op contact 1 van de bobine ), als het goed is brand het lampje nu, verdraai de verdeler tot het lampje uit gaat, probeer een paar keer en je hebt het exacte punt waar hij aan-uit gaat, zet hem vast en klaar..

Heb je niet eens een lamp nodig en het werkt altijd perfect.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum