Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 24-08-2013, 15:39
Down Under's Avatar
Down Under Down Under is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 8
Default Golf 1 GTI: verschil 1 of 5kOhm bougiekabels? Upgrade bobine?

Ik heb een Golf 1 uit '83 die zijn leven begonnen is met een 1.5 motor.
Zo'n 10 jaar geleden is er een 1.8 8V blok in gegaan, waarbij de ontsteking overgegaan is van contactpunten naar het (orginele) electronische ontstekings systeem.

De auto heeft al die tijd prima mee gereden met 5kOhm bougiekabels maar ik ben bezig alles is na te zien en kom nu in de boeken tegen dat er eigenlijk 1kOhm bougiekabels in zouden moeten zitten. Nou heb ik ook een tijdje een Scirocco 16V gehad die ook meer dan prima van zijn plek kwam waar eveneens 5kOhm kabels in zaten.
De bobine die ik gebruik is wel van het juiste type voor een GTI (heeft ook een lagere weerstand dan bij contactpunten).

Weet iemand het gebruik van 1kOhm kabels veel verschil maakt tov 5kOhm kabels? Zal de ontsteking merkbaar krachtiger zijn bij gebruik van 1kOhm kabels?

Is het mogelijk de originele Bosch bobine te vervangen door een krachtigere om een betere ontsteking te krijgen of moet dan het hele ontstekingssysteem (ontstekingsmodule, verdeler etc.) aangepast moeten worden? Zijn er suggesties voor upgrades?

Thanks alvast!
Reply With Quote
  #2  
Old 24-08-2013, 15:48
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Voor zover ik weet is dat verschil er alleen om een mogelijke radio te ontstoren... 5k wordt gemonteerd met radio in ieder geval.
Reply With Quote
  #3  
Old 24-08-2013, 16:10
Down Under's Avatar
Down Under Down Under is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 8
Default

Thks voor de reactie Joris.
Volgens de boeken zijn de waarden als volgt:

Contactpunten: 1kOhm zonder en 6kOhm met radio
Electronisch: 1kOhm zonder en 2kOhm met radio

Lijkt dus dat je bij electronisch een lagere weerstand moet hebben maar is dit ook echt merkbaar in de ontsteking?

Als het een paar pk-tjes scheelt neem ik wel wat gezoem op de radio voor lief...
Reply With Quote
  #4  
Old 24-08-2013, 16:42
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Als hij slecht start zou ik lagere weerstand doen, dat scheelt misschien 0,2%... Wat betreft PK's zou ik het niet gaan veranderen. Vonk is vonk, zij het dat die krachtig genoeg moet zijn om het mengsel te doen ontbranden, veel sterker dan dat heeft naar mijn idee geen nut.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum