#1
|
|||
|
|||
Zwaar zoemend geluid uit de motorruimte?
Sinds een week of wat heb ik een zwaar zoemend geluid uit de motorruimte. Het is alleen afhankelijk van de snelheid waarmee ik rijd. Bij ongeveer 120 km/u is het iets minder, maar daarboven loopt het weer op. Ontkoppeld verandert er niets en in stevige linkerbochten lijkt het iets minder te worden.
De wiellagers geven geen opmerkelijke speling en als ik de aandrijfassen beweeg lijken de bakflensen iets mee te bewegen, maar ik weet niet of dit normaal ook zo is (ik dacht dat het diff er behoorlijk strak in zat). Mijn vermoeden is een lager van het diff, maar wil dat natuurlijk zeker weten voordat ik daar aan ga beginnen en het iets anders simpels blijkt te zijn. Wie heeft nog een slimme suggestie hoe ik het zeker weet?? Bij voorbaat dank!!a |
#2
|
|||
|
|||
Meestal verandert er wel iets aan het geluid als je onkoppelt, als je dif slecht wordt.
Lijkt mij toch wel gewoon een wiellager.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#3
|
|||
|
|||
Is inderdaad een wiellager als ik het zo lees
__________________
GR. DENNIS |
#4
|
|||
|
|||
Ik voel alleen nauwelijks speling en het rechter wiellager is net een paar weken geleden vervangen.
|
#5
|
||||
|
||||
Dan is het nu je linker lager
Maar een lager hoeft niet per se speling te hebben als hij af is.
__________________
History Vw Jetta 1.8 '88 Vw Corrado g60 '89 Vw Golf mk3 1.8 '92 Vw Golf mk3 Vr6 '94 Vw Caddy 1 1.6d '90 Huidig Vw golf mk2 2.8 '91 http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=99464 |
#6
|
|||
|
|||
Andere hint waarom ik denk dat het het lager niet is... de velgen zijn niet warm na een stuk rijden. Dat was hij rechts wel toen dat lager stuk was.
|
#7
|
||||
|
||||
misschien stom antwoord, maar zit er nog genoeg olie in de bak ?
|
#8
|
|||
|
|||
@Gino89: dat was het eerste wat ik gedaan heb tijdens het controleren van de aandrijflijn. De bak zweet al zolang ik hem heb, dus in mijn gedachten moest hij helemaal droog zijn, maar er ging 200ml in en toen stroomde het er al weer uit en dat terwijl de auto schuin stond.
|
#9
|
|||
|
|||
Even de auto op de brug of krikken zetten, zodat alle wielen van de grond af zijn.. dan even elk wielen met de hand een keer flink laten draaien! Misschien dat je dan verschil hoord tussen de andere wielen! Want wat ron dekker zegt klopt! Een wiellager hoeft niet persee speling te hebben!
Succes en laat weten wat het was!
__________________
MK3 GOLF JUBI 20VT 6P IBIZA ST 1.0 TSI |
#10
|
||||
|
||||
Lagers van het diff. denk ik inderdaad niet, want geluid zou dan ongeveer weg moeten zijn bij ontkoppelen.
|
#11
|
|||
|
|||
Draai anders eens hard aan het wiel, en houd 2 vingers tegen de veerpoot, bij een kapot lager voel je meestal een kleine trilling.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#12
|
|||
|
|||
misschien een homokineet kapot. Kan ook gaan zoemen en trillingen in het stuur geven op den duur.
|
#13
|
||||
|
||||
De enigste beste manier die ik vind om een wiellager echt goed te controleren is toch in ieder geval even je buitenste lagers overal er gewoon even uit halen, is niet super veel werk. Dan kun je ze in de hand houden en als ik dat doe heb ik meestal ook meteen een tube nieuwe lagervet erbij, kan je tegelijk mooi even alles nieuw invetten.
Uiteraard wel even van de oude vet ontdoen. Meestal gaan toch de buitenste lagers kapot ipv de binnenste. Een homokineet zoemt niet echt maar maakt eerder geluid alsof iemand met ze vuist hard op de bodem aan het slaan is (gaat door de hele auto) dit moet je ook voelen in het stuur. Ook knakken ze meestal dan als je volledig ingestuurd een parkeervak uit of in rijd. En ze kunnen ook nog gaan ratelen als je een bocht neemt . Iets anders heb ik tot nu toe nog niet mee gemaakt met homokineten (heb er al 3 oude stuk gereden dus ik weet het ondertussen wel). Als je uiteindelijk wel je homokineet verdenkt zou ik iig een nieuwe bestellen, niet die ouwe 2e hands rommel gebruiken anders kan je zo weer aan de gang. Een wiellager zal eerder een zoem/brom geven die door de auto galmt. |
#14
|
|||
|
|||
Dank allen voor het meedenken!
@-spyrock-: Waarom zou het geluid weg moeten zijn na ontkoppelen?? @Kevert: de voorste wiellagers kan je niet zomaar uit elkaar halen bij een Golf 2, dat zijn de achterste... Homokineet lijkt me heel sterk, dat is echt eigenlijk alleen een knakkend geluid. |
#15
|
||||
|
||||
linker wiellager; bij een bocht naar links, komt er minder druk op het lager, waardoor het zoemen minder wordt/weg gaat.
__________________
Project Topic: VW Golf MKII 1.8T daily tracktoy Insta: https://www.instagram.com/turboclouseau/ YT: https://www.youtube.com/user/renerene1984/videos |
#16
|
||||
|
||||
Quote:
Omdat bij ontkoppelen je diff niet wordt aangedreven door je motor maar gewoon vrij meedraait met de wielen. Er is dus veel minder 'druk' of koppel op het diff. en diff.lagers, dus geluid veel zwakker. Als je goed optrekt en dan plots je gas lost, voel je dan een soort klop? Last edited by -spyrock- : 13-06-2013 at 20:15. |
#17
|
|||
|
|||
@-spyrock-: Ik ga een deel met je mee hoor, maar dan nog mag je de flensen niet kunnen bewegen toch?
Wat is je idee achter optrekken en gas loslaten?? |
#18
|
|||
|
|||
Als er wat beweging in de flensen zit, hoeft dit niet direct een probleem te zijn. Mijn polotje heeft t al zo'n 90.000 km nu, mijn rocco ook zeker 80.000.
Heb je mijn methode al geprobeerd? Ik keur behoorlijk wat auto's op jaarbasis, en controleer de voorste lagers altijd zo, op gehoor, en gevoel. En misschien is het vernieuwde lager kapot, zal niet voor t eerst zijn dat er bij montage wat fout gaat! Succes!
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor E30 320i cabrio '90 😎 Twingo 1.2 '01 extra daily Twingo 1.2 '08 voor de vrouw Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back! |
#19
|
||||
|
||||
Ja inderdaad.....ik verdenk ook nog steeds iets van lagers, maar de topic starter weet het zelf beter denk ik ...wij kunneb niks zien :P en iets dat nieuw is kan ook gewoon stuk zijn.
En ga nou gewoon eerst eens beginnen met dingen los halen en goed kijken, met denken en praten kom je echt niet verder hoor. En als je je wiellagers vervangt kun je beter beide kanten meteen doen, anders rijd je altijd met eentje die meer versleten is dan de andere. |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Ik moet het nog proberen... daarna zal ik het melden. |