#1
|
|||
|
|||
toerenteller diesel
Hallo,
Ik heb een 1.9 tdi met een mechanische pomp in mijn Caddy mk1 gebouwd. Nu zou ik eigenlijk graag een toerenteller willen, gewoon in mn dashboard. Geen losse vdo meter. Wat zijn de optie's? Kan ik gewoon een willekeurige golf 1 tellerbak met toerenteller nemen, van een benzine bijvoorbeeld? Of wil dat niet? En past een golf 2 teller ook? Groeten, Sander |
#2
|
|||
|
|||
toerenteller van de golf diesel pakt zijn signaal van een speciale aansluiting op de dynamo. Is volgens mij een W of D+ aansluiting. Afhankelijk van of je dat signaal van je dynamo krijgt kun je de teller gebruiken.
|
#3
|
||||
|
||||
W signaal, d+ werkt niet
|
#4
|
||||
|
||||
Kan idd wel alleen moet je wel een teller pakken van een diesel. Van een benzine krijg je niet werkend met een w signaal. Althans niet plug and play.
|
#5
|
|||
|
|||
Hmm oke. En golf 2 past dat ook? Welke uitvoeringen diesel waren uitgerust met een toerenteller?
|
#6
|
||||
|
||||
De eerste serie golf2 had de gtd een toerenteller. Van het nieuwe model waren er ook 'gewone' turbodiesels met toerenteller.
|
#7
|
|||
|
|||
Ik heb nog zo'n 2 tellers liggen van een golf 2, zijn goed werkend vrij zeldzaam aan het worden... indien interesse hoor ik het wel!
|
#8
|
||||
|
||||
Je kunt een benzine teller wel aanpassen, dat is niet zo'n probleem, mits je weet hoe je een soldeerbout hanteert en weerstandjes etc ^^
|
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Staat er ook ergens een how to? Ik kan wel overweg met een soldeerbout en wat weerstandjes. Dieter, je hebt pb! |
#10
|
||||
|
||||
Ik heb nog nooit naar een how-to gezocht...
Hoe het nu zit bij een teller van een benzine is dat de aansluiting van de bobine gebruikt wordt. Per omwenteling van de motor krijgt de teller dus 4 pulsen. Die moeten voor een dynamo met een W aansluiting volgens mij naar 2, dit moet je even uitzoeken. Hangt van de verhouding van poelies enzo af... Nou is het stellen van die verhouding niet zo'n probleem, daar zit in de teller een instelpotmetertje voor, eventueel moeten daar nog een paar weerstandjes veranderd worden. Wat wel een issue is, de puls die van de bobine komt is erg hoog, dit kan zo 100 volt zijn. Om de teller daartegen te beschermen is er een extra weerstandsdeler aan de ingang van de schakeling geplaatst. Dit houdt helaas wel in dat kleinere signalen, 12 volt bijvoorbeeld, niet meer gezien worden als een puls, dat verzwakkingsnetwerkje moet dus weg! Helaas weet ik het typenummer van het IC'tje dat in bijna alle tellers zit niet uit mijn hoofd, het was ieys met SAS2xx ofzo, dat zou je even moeten googlen als je het weet. Dan zie je het schema voor je, eventueel wil ik je wel helpen. Naar mijn mening niet ondoenlijk, maar zoals ik al zei, je moet wel weten wat je ongeveer aan het priegelen bent ^^ |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Nee, twee: de vier ontstekingen vinden plaats in twee omwentelingen van de krukas. |
#12
|
||||
|
||||
Dat is een goed punt, verklaart gelijk waarom het niet klopte toen ik hem afgesteld had ^^
|
#13
|
||||
|
||||
http://www.4crawler.com/Diesel/Chea...er/vwdslfaq.txt
zoiets, ik kan alleen niet bevestigen dat het 100% duidelijk en waar is... als je er niet uit komt help ik je wel weet niet waar je woont? |
#14
|
|||
|
|||
Joris,
Wauw. Bedankt voor je behulpzaamheid! Ik woon in Apeldoorn. Ik ga eerst even kijken naar een originele diesel teller, vind ik die niet ga ik hier zeker mee aan de gang. |
#15
|
||||
|
||||
Heb familie daar in de buurt, mocht je er nou niet uitkomen dan vind ik het wel leuk om ff langs te hobbelen!
Regel wel iets waarmee je toerental kunt meten, dan heb je een soort referentie |