Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-06-2013, 22:46
Makrolon Makrolon is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 179
Default toerenteller diesel

Hallo,
Ik heb een 1.9 tdi met een mechanische pomp in mijn Caddy mk1 gebouwd. Nu zou ik eigenlijk graag een toerenteller willen, gewoon in mn dashboard. Geen losse vdo meter. Wat zijn de optie's? Kan ik gewoon een willekeurige golf 1 tellerbak met toerenteller nemen, van een benzine bijvoorbeeld? Of wil dat niet? En past een golf 2 teller ook?

Groeten, Sander
Reply With Quote
  #2  
Old 01-06-2013, 23:19
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

toerenteller van de golf diesel pakt zijn signaal van een speciale aansluiting op de dynamo. Is volgens mij een W of D+ aansluiting. Afhankelijk van of je dat signaal van je dynamo krijgt kun je de teller gebruiken.
Reply With Quote
  #3  
Old 01-06-2013, 23:26
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

W signaal, d+ werkt niet
Reply With Quote
  #4  
Old 01-06-2013, 23:27
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

Kan idd wel alleen moet je wel een teller pakken van een diesel. Van een benzine krijg je niet werkend met een w signaal. Althans niet plug and play.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 02-06-2013, 09:04
Makrolon Makrolon is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 179
Default

Hmm oke. En golf 2 past dat ook? Welke uitvoeringen diesel waren uitgerust met een toerenteller?
Reply With Quote
  #6  
Old 02-06-2013, 09:10
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,870
Default

De eerste serie golf2 had de gtd een toerenteller. Van het nieuwe model waren er ook 'gewone' turbodiesels met toerenteller.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #7  
Old 05-06-2013, 08:32
Dieter9 Dieter9 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2011
Posts: 80
Default

Ik heb nog zo'n 2 tellers liggen van een golf 2, zijn goed werkend vrij zeldzaam aan het worden... indien interesse hoor ik het wel!
Reply With Quote
  #8  
Old 05-06-2013, 12:00
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Je kunt een benzine teller wel aanpassen, dat is niet zo'n probleem, mits je weet hoe je een soldeerbout hanteert en weerstandjes etc ^^
Reply With Quote
  #9  
Old 05-06-2013, 22:18
Makrolon Makrolon is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 179
Default

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Je kunt een benzine teller wel aanpassen, dat is niet zo'n probleem, mits je weet hoe je een soldeerbout hanteert en weerstandjes etc ^^

Staat er ook ergens een how to? Ik kan wel overweg met een soldeerbout en wat weerstandjes.

Dieter, je hebt pb!
Reply With Quote
  #10  
Old 05-06-2013, 22:40
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Ik heb nog nooit naar een how-to gezocht...
Hoe het nu zit bij een teller van een benzine is dat de aansluiting van de bobine gebruikt wordt. Per omwenteling van de motor krijgt de teller dus 4 pulsen. Die moeten voor een dynamo met een W aansluiting volgens mij naar 2, dit moet je even uitzoeken. Hangt van de verhouding van poelies enzo af... Nou is het stellen van die verhouding niet zo'n probleem, daar zit in de teller een instelpotmetertje voor, eventueel moeten daar nog een paar weerstandjes veranderd worden. Wat wel een issue is, de puls die van de bobine komt is erg hoog, dit kan zo 100 volt zijn. Om de teller daartegen te beschermen is er een extra weerstandsdeler aan de ingang van de schakeling geplaatst. Dit houdt helaas wel in dat kleinere signalen, 12 volt bijvoorbeeld, niet meer gezien worden als een puls, dat verzwakkingsnetwerkje moet dus weg!
Helaas weet ik het typenummer van het IC'tje dat in bijna alle tellers zit niet uit mijn hoofd, het was ieys met SAS2xx ofzo, dat zou je even moeten googlen als je het weet. Dan zie je het schema voor je, eventueel wil ik je wel helpen.
Naar mijn mening niet ondoenlijk, maar zoals ik al zei, je moet wel weten wat je ongeveer aan het priegelen bent ^^
Reply With Quote
  #11  
Old 05-06-2013, 22:42
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,560
Default

Quote:
Originally Posted by Joris_MK1
Per omwenteling van de motor krijgt de teller dus 4 pulsen.

Nee, twee: de vier ontstekingen vinden plaats in twee omwentelingen van de krukas.
Reply With Quote
  #12  
Old 06-06-2013, 06:09
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Dat is een goed punt, verklaart gelijk waarom het niet klopte toen ik hem afgesteld had ^^
Reply With Quote
  #13  
Old 06-06-2013, 07:50
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

http://www.4crawler.com/Diesel/Chea...er/vwdslfaq.txt

zoiets, ik kan alleen niet bevestigen dat het 100% duidelijk en waar is...
als je er niet uit komt help ik je wel
weet niet waar je woont?
Reply With Quote
  #14  
Old 07-06-2013, 08:48
Makrolon Makrolon is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2010
Posts: 179
Default

Joris,
Wauw. Bedankt voor je behulpzaamheid! Ik woon in Apeldoorn.

Ik ga eerst even kijken naar een originele diesel teller, vind ik die niet ga ik hier zeker mee aan de gang.
Reply With Quote
  #15  
Old 07-06-2013, 10:04
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Heb familie daar in de buurt, mocht je er nou niet uitkomen dan vind ik het wel leuk om ff langs te hobbelen!

Regel wel iets waarmee je toerental kunt meten, dan heb je een soort referentie
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum