#1
|
||||
|
||||
Audio System 280.2 op protect bij hoger volume
Hallo, zoals de titel al zegt..
Ik heb nu een Audio system 280.2 met een 15" audio system 2x4 ohm 1000 watt rms. Maar bij hoger volume schiet de versterker op protect.. Heb goeie massa, van voor tot achter 35mm kabel met 80 amp zekering, remote is ook goed en sub is gelust naar 2 ohm en gebrugd aangesloten op de versterker. Ook heb ik een condensator van 1 farad. Niks mis mee dus maar wat zou er mis kunnen zijn waarom ie op protect steeds schiet? Stroom toevoer tekort? 1farad condensator te weinig?
__________________
Scrapers INC. |
#2
|
||||
|
||||
Met jou opstelling gaat het naar 4 of 1 ohm.2 ohm kan niet.
Op 4 ohm heeft je versterker niet genoeg vermogen.op 1 ohm wel zie ik aan de specs. Maar ga je op je bekabeling stuk lopen,niet dik genoeg voor dat vermogen. Bij hoog volume schiet hij onder de 12 v bij je versterker waardoor hij in protect gaat. Denk dat je op zijn minst 50 m3 kabel nodig heb en hoger gezekerd uiteraard omdat je naar mijn idee nu op 1 ohm draait en dan flink stroom trekt,vooral omdat dit waarschijnlijk een classe a/b versterker is
__________________
Audi S3 8L 270 pk 400 nm Waarom moet je bij een auto die op diesel of benzine rijdt, toch ook gas geven? |
#3
|
|||
|
|||
Zwaardere dynamo en/of accu monteren.
|
#4
|
||||
|
||||
ik heb het nu zo aangesloten:
dus de sub naar 4 ohm gelust, dit zijn de gegevens van de versterker: X-ION 280.2 Stereo Power RMS @ 4 Ohm 2 x 280W Stereo Power RMS @ 2 Ohm 2 x 480W Stereo Power RMS @ 1 Ohm 2 x 740W Bridge Power RMS @ 4 Ohm 1 x 960W Bridge Power RMS @ 2 Ohm 1 x 1480W dus nu zou hij 1x960W rms moeten geven. maar nog steeds bij een wat hoger volume valt alleen die versterker terug in de "protect" ik heb nog 2 goede accu's thuis, morgen ga ik denk ik maar eens 1 van de 2 erbij gooien en een zwaardere condensator ff lenen bij een maatje. en de massa nog eens nakijken en the "Big Three" uitvoeren (dikkere kabels tussen de accu en dynamo en grond kabels opdikken) hoop dat dat een verschil maakt zo niet.. dan zal ik toch naar 50mm moeten denk ik.
__________________
Scrapers INC. |
#5
|
||||
|
||||
wat ik je ook al verteld heb gio,je kan een leger accu's in dat ding duwen,maar je 40a dynamo is gewoon veel te krap.begin eens met een 90 of 120a als je zo'n install wil laten draaien.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#6
|
||||
|
||||
oke op 4 ohm heb je genoeg,had het verkeerd gelezen.maar begrijp dat je 40 a dynamo hebt.
Zal dan niet meevallen omdat beetje goed draaiend te krijgen,denk bij vol spelen hij hem gewoon leeg trekt,weet niet of je er nog meer versterkers in hebt liggen voor de rest van de speakers want dan hou je helemaal geen stroom meer over. En daar helpt geen eene condensator of extra accu aan. Denk dat je moet beginnen met een zwaardere dynamo op de kop tikken. Dan zou ik ook zeker je kabels vernieuwen voor paar dikke,is beetje kantje boord met 35 m3.
__________________
Audi S3 8L 270 pk 400 nm Waarom moet je bij een auto die op diesel of benzine rijdt, toch ook gas geven? |
#7
|
||||
|
||||
Okee dankjewel voor alle reacties tot nu toe!
Erg blij dat jullie mee willen denken. Nou zat ik even te kijken, een mk2 dynamo is vaak 65a en van een golf 3 al snel 90a. Past een mk3 dynamo op een mk2 1.3i? Of is dit makkelijk te fixen?
__________________
Scrapers INC. |
#8
|
||||
|
||||
het ophangsyteem wat gebruikt word op jouw nz motor is veel gebruikt op andere VAG modellen van die tijd.er passen dus veel dynamo's op,ik heb vroegah op zo'n 1.3 een lt diesel dynamo gemonteerd[120a].plug en play,ook van verschillende grote audi's past ie er zo aan.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway. |
#9
|
||||
|
||||
Okee thx Gerben!
ik ben nu al aardig aan het zoeken, maar andere dynamo's zien er toch wel heel anders uit. zoals deze: anders dynamo's die er meer op lijken zijn vrijwel alleen maar max 65a
__________________
Scrapers INC. |
#10
|
|||
|
|||
Is het niet slimmer om er eerst een multi aan te hangen kijken of ie echt indampt qua voltage bij hoog vermogen?
Zal niet de eerste versterker zijn die het opgegeven vermogen niet kan leveren.. |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Whua Audio System mag je zeker toch wel vanuit gaan dat de wattage klopt ^^ is geen mediamarkt troep Gisteren heb ik alle kabels nagekeken en opgedikt en vernieuwd waar nodig, ook een wafer zekering erin. Speelt iets beter maar nog steeds... volgende stap is andere sub/versterker proberen van t zelfde vermogen. Om dat uit te sluiten.
__________________
Scrapers INC. |
#12
|
|||
|
|||
Wattage, zeker bij auto versterkers klopt nooit met de realiteit.. het is ook hoe het vermogen 'gemeten' wordt en voornamelijk welke interpretatie de fabrikant er aan geeft (sinus vermogen/muziek vermogen/piek muziek vermogen etc.).
Nog een belangrijke vraag nu is: doet de versterker het ook als de accu vol is? Dus: gebeurt het pas na een tijdje spelen? Of direct? Wat voor een accu heb je nu? |
#13
|
||||
|
||||
Okee dit wist ik niet, handig om dit even na te pluizen.
de versterker valt pas terug in de "protect" wanneer die moet gaan werken, dus wanneer ik het volume opschroef. nu heb ik 2 accu's 1 voorin van 45 ah 1 achterin van 55 ah
__________________
Scrapers INC. |
#14
|
|||
|
|||
Nog even een aanvulling: dit waren de RMS gegevens (sinus gemeten, de meest realistische) alleen staat de vervormingsfactor er dan natuurlijk niet bij.. dus zegt het nog niks. Daarnaast is het ook nog de vraag bij welke spanning er gemeten wordt.
Dat begreep ik idd van je dat ie het pas doet bij het opschroeven, mijn vraag is: gebeurt het ook als je zeker weet dat de accu's vol zijn? Daarom: meet eerst het voltage als ie in de protect schiet, als dat inderdaad erg laag is dan weet je dat je accu niet het gevraagde vermogen kan leveren. Daarna moet je pas gaan kijken naar de dynamo mijn inziens.. |
#15
|
||||
|
||||
Quote:
Okee thx dat ga ik na kijken, voordat ik wat anders doe!
__________________
Scrapers INC. |
#16
|
|||
|
|||
Iets wat er ook over het hoofd word gezien is
heb jij de versterker zelf afgesteld of heb je het laten afstellen door een professional. kan zijn dat de versterker overstuurd raakt waardoor hij n protection schiet je gain op je versterker is geen volume knop als die bij je radio |
#17
|
|||
|
|||
Dit is idd de reden dat ik voorstelde dat ie de accu uitsloot.
Gain vind ik wel een van de minst belangrijke, je moet gewoon zorgen dat je binnenkomende signaal niet clipt; maar dat hoor je vrij makkelijk. Als het niet de accu is, en het ligt dus idd aan de versterker, dan is het zaak om te kijken of ie niet te warm wordt. In principe zou een (goede!) versterker, ook al clipt ie als een gek, gewoon moeten blijven spelen en niet zomaar in de protect schieten. Om het meest rendement uit je speakers te halen is het natuurlijk wel zaak alles netjes in te stellen: low-cut, xover freq en natuurlijk je gain structure goed te hebben (zover daar over te spreken valt met 2 aparaten). |
#18
|
||||
|
||||
de accu's zitten wel vol, heb ik gemeten alleen heb ik maar 13,73 voor met motor aan
en achteraan 13,71.. dit was zonder audio belasting of iets! met motor uit was het 12,6 voor en achter. dit is wel erg weinig.. liefst zie ik 14.4 volt, of zelfs meer.
__________________
Scrapers INC. |
#19
|
|||
|
|||
Vind ik helemaal niet heel gek eigenlijk. 14.4v is als je wat meer toeren maakt.. 13.7 is volgens mij best prima bij stationair draaiende auto.
Maar je moet meten bij belasting van je audio systeem: anders heb je er niet veel aan.. je wil weten of het voltage direct inzakt op het moment dat je je geluid opschroeft.. |
#20
|
||||
|
||||
meten is weten ^^ gaan we doen.
__________________
Scrapers INC. |