#1
|
|||
|
|||
Accu probleem
Beste forumleden,
Ik heb even een vraag: als ik mijn golf een week lang niet gebruik dan is mijn accu zover leeg dat ik niet meer kan starten.Ik heb mijn alarm al uitgeschakeld en er staat nu alleen nog een startonderbreker op.Wat zou het kunnen zijn dat hij toch zo snel leeg raakt? |
#2
|
|||
|
|||
Controleer eens of je dynamo nog wel voldoende stroom levert. Vermoedelijk is je laadstroom te laag, dus je accu niet goed vol en bij koud weer gaat de capaciteit snel achteruit.
__________________
Golf MkI, 1.4 aex, 268 nokkenstok en spaghetti uitlaat! |
#3
|
||||
|
||||
Accu sulfateert,dit ga je uiteindelijk merken bij deze temperaturen ,capaciteit neem af,vermoed dat de accu binnenkort vervangen moet worden,uitsluiten door een deftige accutest(er) kan meer zekerheid geven.
|
#4
|
|||
|
|||
Quote:
Oke,het rare is dat de accu nog niet zo lang geleden al vervangen is.... |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
Ja,dit zou ik eens kunnen controleren idd.Hoeveel moet een dynamo ongeveer leveren? |
#6
|
||||
|
||||
heb je niet stiekem een lekstroom?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#7
|
|||
|
|||
Quote:
Tsja,hier heb ik ook al aan gedacht... Maar goed,hoe kom je hierachter?Waar moet je beginnen? |
#8
|
|||
|
|||
Quote:
Meten is weten, haal de min accupoolklem los en zet hier een ampere meter tussen de pool en de klem. Je hebt ook meters welke om de kabel zitten. Verbruik moet lager zijn dan 0.06 A.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Zo ongeveer rond de 14 volt bij stationair. Maar boven de 13 volt is ook al goed. |
#10
|
|||
|
|||
Even lektroom meten zoals eerder gezegd.
Weet niet welke regio je vandaan komt maar mocht het je niet lukken kan ik dat ook doen voor je. Gr , Rallye
__________________
Golf Rallye Golf 8 GTI Caddy 2.0TDI |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Beter gelijk even alles vermelden als je een topic start,en heb je de "oude"accu om dezelfde reden vervangen? hoe lang heeft de "nieuwe"accu gestaan,als deze langere tijd zonder spanning staat krijg je hetzelfde effect,maar idd de laadstroom en spanning meten en kijk even of er geen lampje in kofferbak of dashboardkastje blijft branden,kan zelfs een doorgefikte diode in dynamo zijn,simpele test,kabel losgooien van dynamo om dit uit te sluiten |
#12
|
||||
|
||||
als een accu nieuw is (100%) en ze loopt VOLLEDIG leeg tot 10% (11V ofzo) en wordt niet binnen de 24h herladen, dan is die dood. hoe nieuw ze ook is, een loodaccu volledig ontladen en dan is ze kapot. je kan ze misschien nog wel opnieuw tot leven wekken, maar je zal pakweg 30-60% overhouden.
lager ontladen dan 11V is ze zowieso kapot (tenzij uitzonderlijke gevallen zoals calcium accus). als je accu een jaar of 5 is, dan is de capaciteit zowat gehalveerd. een 80Ah gaat dan nog 40Ah hebben. dat is nog meer dan genoeg om te starten. nu als je temperatuur 20°zakt, verlies je ongeveer de helft van de capaciteit. metingen worden altijd gedaan op 20°C, dwz dat je bij 0° nog ongeveer de helft over houd. een nieuwe 80Ah accu kan dus bij vriesweer maar een 40Ah leveren (nog meer dan genoeg om te starten. die 5jaar oude accu die nog 40Ah over had, heeft bij vriesweer dus nog 20Ah over, en da wordt al een nipte om nog te starten. daarom hebben zoveel mensen problemen bij de eerste vriesdag. de accu deed het nogthans goed deze zomer en nu ineens op een maand is die kapot... hoeft geen verdere uitleg vermoed ik. nu als je een lekstroom hebt, loopt je accu leeg. stel je hebt een 80Ah accu, deze kan 8A leveren gedurende 10uur (8A x 10uur = 80AmpereUur). heb je nu een lekstroom van 100mA (dat is 0,1A, niet zo overdreven veel). op 10uur tijd (een nacht) verlies je dus 1Ah capaciteit. op een week verlies je dus (7dagen x24uur x 0,1A =) 16,8Ah welke al niet te verwaarlozen is. heb je dus een oudere accu van 5jaar, is dit al voldoende om niet meer te kunnen starten. ALS u accu dus recent vervangen is en ALS ze nog in goede conditie is, dan heb je al minstens 300-500mA (0,3-0,5A) lekstroom ergens. op 12V is dit 4-6watt (klein lampje). je koppelt je accu af, zet er een amperemeter tussen en die geeft je bv een lekstroom. dan ga je naar de zekeringkast en trek je één voor één je zekeringen er eens uit. de moment dat je lekstroom WEG is, heb je het dadercircuit. je kan ook eens je kofferlampje of andere eruit halen die blijven vaak branden (bij golf makkelijk zat te zien), of handschoenkastlampjes... als je motor draait moet je accu minstens 13V hebben om op te laden, snelladen heb je al 14,5V nodig. dus je kan eens kijken hoeveel je laadspanning is. hoe lager deze is, des te langer moet je accu opladen (dus ritjes van 1uur en langer kunnen nodig zijn dan). als de laadspanning boven de 14,8V is, dan kook je de accu dood (check je vloeistofniveau maar eens en probeer dan nog bij te vullen met gedestileerd water. hopelijk zijn de platen nog niet krom van het droogkoken dan). stel dat je nu 14,2V laadspanning heb, dat is goed. zet dan de lichten eens aan. als je spanning MEER dan 0,3V zakt (dus 13,9V of lager) dan is je laadcircuit ver kapot (controleer dynamo of regelaar). je zal merken dat je de accu al rijdend leegtrekt (laadspanning onder de 13V) als bv: radio aanstaat, verwarming aanstaat, lichten branden en ruitenwissers aan. als al dit bovenstaand NIET bij je voorkomt, dan is je accu eraan. waarschijnlijk eens te lang ontladen gestaan waardoor ze nu nog maar een fractie van de originele capaciteit heeft, en bijgevolg hetzelfde gedrag vertoond als een 5-10jaar oude accu.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#13
|
||||
|
||||
|
#14
|
|||
|
|||
Quote:
Oke,heel erg bedankt voor deze superduidelijke uitleg! Ik ga alles stap voor stap nalopen en als ik het gevonden heb dan horen jullie van me! |
#15
|
|||
|
|||
Iedereen trouwens bedankt voor alle reacties!
Ik ben erg blij dat ik lid ben van dit forum... . Op deze manier kom je dingen te weten die je anders nooit te weten zal komen! |
#16
|
|||
|
|||
Heb trouwens gelijk nog een vraag: wat is volgens jullie de ''beste'' accu voor in de golf ?
|
#17
|
||||
|
||||
ik zou zeggen een 12V versie :-).
hangt er beetje vanaf wat je wil en wat voor motor je hebt. voor een diesel raad ik een grote diesel accu aan. grootorde 90-100Ah en 500-600A startstroom accu. voor een benzine zou een 40-50A volstaan en 320-360A startstroom lijkt me ook voldoende. ga je natuurlijk de koffer vol muziek leggen, kan je beter voor een grotere gaan. ga je heel weinig rijden, neem je best een iets grotere accu, zodat die de lange stilstandperiodes langer overleefd. als je een calcium accu neemt, dan kunnen die ook al tegen diep ontladen. heb er zo al 2 gehad die in een auto zat die al paar jaar stilstond en de accu was morsdood. 2dagen aan de later en die accu deed het alsof ze een jaar of 3-4 oud was. niet nieuwe, maar ook niet versleten
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#18
|
|||
|
|||
Quote:
Vind 90-100Ah wel een beetje overdreven voor een 4 cil diesel, een 6 cilinder diesel heeft nog maar net zo'n zware accu Zou zelf gewoon een accu pakken met het voorgescheven ampere voor zijn type.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 |
#19
|
||||
|
||||
met de afmetingen te nemen van mijn accu, heeft die formaat van een 100Ah type (vind het er niet meer op, is heel oude accu).
http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfaccu3.jpg http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfaccu1.jpg en hier staat mijn golf diesel accu naast men dodge 5.2V8 accu http://fcapri.homelinux.com/off/pics/golfaccu2.jpg een nieuwe diesel is iets helemaal anders dan die oude hoogcompressie mechanische diesels hé. zo een oude moet lang voorverwarmen en slikt serieus wat stroom om te starten. kleiner dan 76Ah zal die zeker niet zijn
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#20
|
|||
|
|||
Quote:
Denk dat een golf 2 diesel standaard een 65Ah accu heeft, heeft de inca van mijn vader ook standaard met een ouderwetse mechanische diesel
__________________
'11 Skoda Fabia TSI '04 Suzuki SV650 Last edited by Spierings : 21-01-2013 at 22:51. |