Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 16-11-2012, 09:31
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default Duitse Super e10 benzine in golf 3 1.6?

Aangezien ik regelmatig in duitsland kom, ga ik daar ook tanken aangezien dat stukken goedkoper is. Je hebt daar de keuze uit:

- Super e10
- gewone 95 fuel save
- 95 v-power

De super e10 is de goedkoopste. Maar dit is dus brandstof met 10% bio ethanol toevoeging. Kan ik deze zonder problemen tanken in mijn golf 3 uit 1997 met een 1600 AEE motor?

__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #2  
Old 16-11-2012, 10:46
Bontje's Avatar
Bontje Bontje is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 458
Default

De een zegt van wel, de ander van niet. Volgens de site van anwb zou het geen probleem mogen zijn: http://www.jebentalsnelduurzaamopwe...10/#/Volkswagen
Zelf kom ik nog wel redelijk vaak in gronau en omstreken en hang ik de E10 slang er gewoon in. Nu na een dikke 40000km verder nog geen problemen... rij een 1.8ADZ golf 3.
__________________
Who Am I: klik

Ik rij niet hard, maar wel voor je!
Reply With Quote
  #3  
Old 16-11-2012, 11:06
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Die site had ik inderdaad al gezien, maar die informatie betreft voornamelijk de nieuwere modellen vanaf 2000. Die oude lorren van ons worden als niet meer bestaand beschouwd

Iemand nog meer ervaringen met E10?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #4  
Old 16-11-2012, 11:31
superbeast's Avatar
superbeast superbeast is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 868
Default

van de vw dealer te horen gekregen dat bij de oudere autos voor 2000, de brandstofslangetjes sneller verouderen.
maar ik heb niks gehoord dat het slecht voor de motor zou zijn
__________________
I like boost , doesn't matter if it's supercharged or turbocharged.
Reply With Quote
  #5  
Old 16-11-2012, 18:26
JerryGT JerryGT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 423
Default

bio ethanol tast idd snel slangen en pompen aan, zal dit met 10% wel mee vallen maar toch een klein beetje meespelen.
Reply With Quote
  #6  
Old 17-11-2012, 01:25
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

even ter info: euro 95 is al aangevuld met 5% ethanol tegenwoordig heb ik begrepen. E10 gaat idd wat sneller slangen, pakkingen en pompen aantasten. Je zou natuurlijk eerst alles kunnen vernieuwen voor materialen die er beter tegen kunnen. maar voor die paar cent. Ik zou zelfs 98 tanken als ik in duitsland was, want die is nog goedkoper dan de 95 hier in nederland!
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #7  
Old 22-11-2012, 18:26
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

E10 kun je gewoon tanken, veroudering van brandstofslangen is te verwaarlozen bij zo'n klein percentage.
Zelfde geld voor de motor, de verbrandingswaarde van ethanol is lager als van benzine, maar de verbranding is ook minder warm, dus het is prima te gebruiken.
Reply With Quote
  #8  
Old 23-11-2012, 10:50
Jerome Jerome is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 285
Default

Ik tank bijna altijd in Duitsland en neem voor die paar cent extra de gok niet (heb dan wel een Golf II). Want itt Martin hierboven denk ik wel dat het verschilt of het nu 5 of 10% is. Bij de ADAC hebben ze een duurtest gehouden, daar ontstond een defect aan de brandstofpomp.
http://www.motor-talk.de/news/e10-l...t-t3454854.html
Natuurlijk loopt de motor gewoon met E10, maar het gaat hier om alle rubberdelen in het brandstofsysteem die er niet goed tegen kunnen. Gaat het uiteindelijk wel kapot is je voordeel weer weg, daarom tank ik geen E10.
Reply With Quote
  #9  
Old 23-11-2012, 12:54
neoninside neoninside is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 302
Send a message via MSN to neoninside
Default

De meeste auto's kunnen gewoon eenmalig op E10 rijden.

De duurtest van de ADAC is gedaan met een 2.2 direct ingespoten benzine motor waarbij de hogedruk brandstof pomp het heeft begeven bij iets meer dan 100.000 km.
Nu kan dit komen door de E10 maarrrr....

Kijk eens op internet over hetzelfde motor type hoeveel problemen hier mee zijn.
Deze pompen lopen wel vaker stuk bij deze km standen. Dus is niet 100% te wijten aan de E10

Een golf 3 met een 1600 durf ik wel op E10 te laten rijden zonder problemen.
Een FSI zou ik meer mijn twijfels over hebben.
Dit heeft meer te maken met dat de bio ethanol schraler is. Dit is in combinatie met een veel hogere inspuitdruk natuurlijk wel problematischer. Dus misschien toch ook wel weer bij de 2.2 direct ingesproten benzine motor van Opel.

Who knows
__________________
1600 Notch "71 Ragtop.. Sleeping
Audi A4 B6 avant 1.8 20vt
Reply With Quote
  #10  
Old 23-11-2012, 21:00
MartinW0527 MartinW0527 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 265
Default

Quote:
Originally Posted by Jerome
Ik tank bijna altijd in Duitsland en neem voor die paar cent extra de gok niet (heb dan wel een Golf II). Want itt Martin hierboven denk ik wel dat het verschilt of het nu 5 of 10% is. Bij de ADAC hebben ze een duurtest gehouden, daar ontstond een defect aan de brandstofpomp.
http://www.motor-talk.de/news/e10-l...t-t3454854.html
Natuurlijk loopt de motor gewoon met E10, maar het gaat hier om alle rubberdelen in het brandstofsysteem die er niet goed tegen kunnen. Gaat het uiteindelijk wel kapot is je voordeel weer weg, daarom tank ik geen E10.

Ik heb vanuit de rally wel wat ervaring met bio ethanol, methanol, mixjes van dat etc, allemaal aggresief spul.
Originele benzineleidingen kunnen dit gewoon hebben.
Geloof je het niet?
Pak een klein bakje en gooi er een benzineslang in, laat dit enige tijd staan en bekijk de staat van de slang kritisch.
De ADAC duurtest vind ik bijzonder onnauwkeurig.
Zou je dit goed willen testen moet je van meerdere merken een paar dezelfde auto's testen imo.

Als je je er niet goed bij voelt moet je het niet doen natuurlijk, maar op basis van ervaring weet ik dat het geen kwaad kan.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-12-2012, 14:15
Romulus Romulus is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 134
Default

Quote:
Originally Posted by neoninside
Een golf 3 met een 1600 durf ik wel op E10 te laten rijden zonder problemen.
Een FSI zou ik meer mijn twijfels over hebben.

Voor de pre-FSI motoren zou ik ook geen bedenkingen hebben.

De FSI (in elk geval de eerste generatie) is er niet voor vrijgegeven dus dat zou ik niet doen.
Reply With Quote
  #12  
Old 25-10-2013, 08:36
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Heb op vakantie in Duitsland 2 tankbeurten op e10 gereden. Motor draait er prima op. Gemiddeld verbruik van 1 op 15.5, gecombineerd. Normaal op gewone euro 95 rond de 1 op 13. Win win situatie dus
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #13  
Old 26-10-2013, 20:24
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Ik meng zelf mijn brandstof met bio-ethanol. 10 liter bio-ethanol bij 50 liter euro 98.

Gaat al lange tijd perfect. Het liefst ga ik m'n auto nog een keer ombouwen om op puur bio-ethanal te rijden.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #14  
Old 27-10-2013, 12:11
Thom_vw Thom_vw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 120
Default

Quote:
Originally Posted by jorg-maashees
Heb op vakantie in Duitsland 2 tankbeurten op e10 gereden. Motor draait er prima op. Gemiddeld verbruik van 1 op 15.5, gecombineerd. Normaal op gewone euro 95 rond de 1 op 13. Win win situatie dus


Dit is niet altijd win win, als de motor over een klopsensor beschikt vaak wel, ethanol heeft namelijk een hoger octaangetal dan 'normale' benzine waardoor de ontstekings-/inspuittijdstippen/vuldruk geoptimaliseerd kunnen worden. Maar wordt hier niets veranderd, dan zul je in principe een verbruikstoename moeten hebben om de zelfde energie te kunnen opwekken, de energiedichtheid is namelijk lager dan die van benzine.
Reply With Quote
  #15  
Old 01-11-2013, 09:55
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Oke. Ik weet niet of mijn mk3 over een klopsensor beschikt. Het is een 1.6aee motor, standaard 1.6je dus. Maar hij loopt er in iedergeval prima op.

@ sven gti. Waar haal jij die bio ethanol?
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #16  
Old 01-11-2013, 10:25
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Laatste keer heb ik een flinke hoeveelheid (vaten) getankt via Biesheuvel autosport. Als je daar langsgaat, en vraagt of je bio-ethanol kan tanken, krijg je een tankpasje mee. Dan kun je voor een mooie korting bio-ethanol tanken.

Maar verder haal ik het bij de tamoil, dat is vrijwel de enige in de buurt waar ik dit kan tanken..

Normaal heb ik er altijd een jerrycan van staan. Wat ik tank eerst 98 bij de BP, en dan gooi ik er die bio-ethanol nog bij.
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #17  
Old 01-11-2013, 10:54
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Maar gooi je er dan pure bio ethanol bij of gooi je er dan e85 bij?

Ik wil ook graag op zelf gemengde brandstof gaan rijden.

Wat ik echter lees is dat het wijs is om de ontsteking ongeveer 5 graden te vervroegen omdat ethanol trager ontbrand. Iemand hier ervaring mee?

__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel

Last edited by jorg-maashees : 01-11-2013 at 10:57.
Reply With Quote
  #18  
Old 01-11-2013, 11:14
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Mijn auto is er bij JD op afgesteld. Dus geen idee hoe mijn ontsteking nu staat
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #19  
Old 01-11-2013, 11:26
jorg-maashees jorg-maashees is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,234
Default

Oke haha. Ik ga het gewoon proberen. Het is toch een oude mk3 dus veel schade kan ik er nooit aan lijden.

Ik ga de ontsteking 5 graden vervroegen, en dan op een mengsel van 20 procent ethanol 80 benzine rijden. Kijken wat het doet
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar
Golf 3 1.6 1997 beunmobiel
Reply With Quote
  #20  
Old 01-11-2013, 11:29
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Het liefst ga ik op puur rijden, maar heb momenteel geen geld om m'n auto daarvoor om te bouwen.

Dit gaat in de toekomst zeker gebeuren
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum