Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-11-2012, 14:28
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default ervaring stuurbekrachtiging

Ik zit met een vraag over de stuurbekrachtiging in de mk2.

Ik ben jarenlang gewend aan onbekrachtigd sturen in de golf. Dus het stuurt lekker direct en strak op de rijksweg, maar ook het onwijze trekken aan je stuur met inparkeren. Sommige krappe parkeerplekken overslaan omdat je de auto er toch niet normaal tussen krijgt. Nu heb ik een 2 maanden geleden stuurbekrachtiging ingebouwd vanwege parkeerproblemen bij mij in de wijk.

Ik kwam er achter dat er een probleem in het stuurhuis zit. namelijk dat het stuur naar links wel direct en met enige weerstand reageerd.
Maar naar rechts is er een mankement, draaien gaat erg licht en gevoelloos.
Tijdens het rijden merk ik dat het stuur verder om naar rechts moet dan naar links om de zelfde zijdelinkse beweging te krijgen.

Verder heb ik met schuin of rommelige wegen dat de auto er erg op reageert. Hij gaat richting het laagste punt van de weg.
Op de rijksweg en binnen de bebouwde kom wil de auto regelmatig opzij zonder goede respons in het stuur te krijgen. dit gebeurd als de weg scheef loopt. ik moet het stuur dan 15 graden verdraaien om rechtdoor te blijven gaan. dit gebeurd eigenlijk vaker als de weg links afloopt. (dus het stuur naar rechts houden) Met windrukken slinger ik binnen de strepen wat voorheen niet zo was, moet erg goed opletten. Oftewel, het rijd niet meer zo goed als het was.

wat heb ik vervangen met de wissel:
-Stuurhuis compleet.
-Frisse pomp van een late golf 3.
-Nieuwe riem
-Nieuwe stuur Olie bij de dealer.
-Uitgelijnd bij een garage die voornamelijk circuitwagens doet.

Het onderstel heeft het afgelopen jaar een nieuwe schroefset en alle rubbers en kogels nieuw gekregen. Dus dat zit gewoon goed.

Nu moet dit stuurhuis vervangen worden. Maar ik twijfel met deze ervaring of ik er een bekrachtigd huis erin terugzet.
Mijn vraag is dan ook, is een goed gezond bekrachtigd stuurhuis net zo responsief als een onbekrachtige met enkel ondersteuning bij lage snelheid?
Of neemt het gevoel zowieso af en kan je niet meer af gaan op wat je in het stuur voelt? (uiteraard goed uitgelijnd)


Lang verhaal maar wou het even kwijt
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 15-11-2012 at 14:55.
Reply With Quote
  #2  
Old 15-11-2012, 14:34
Michiel. Michiel. is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 94
Default

Zou je auto na het wisselen van het bekrachtigde stuurhuis is ergens anders uit laten lijnen. Golf kan prima sturen en lekker rijden met stuurbekrachtiging.
__________________
PM voor kabelboom aanpassingen en chiptuning VW/audi
Reply With Quote
  #3  
Old 15-11-2012, 15:23
Berrychello Berrychello is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2007
Posts: 1,137
Default

Ik heb zelf geen stuurbekrachtiging op onze Golf en daar eigenlijk nooit problemen mee. Ook op m'n vorige mkII nooit last van gehad. Ik denk dus dat er sowieso wat mis is met je stuurhuis als je parkeerplaatsen overslaat omdat ie te zwaar stuurt.
Reply With Quote
  #4  
Old 15-11-2012, 15:26
johanv22 johanv22 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2005
Posts: 841
Default

Ik denk ook dat je stuurhuis niet goed is.

Heb net een tdi in mijn broer zijn golf2 gebouwd met het stuurhuis van een golf3.

Dit stuurt perfect.

Veel beter dan een niet bekrachtigd stuurhuis.
Reply With Quote
  #5  
Old 15-11-2012, 15:48
M1974 M1974 is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 548
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
Mijn vraag is dan ook, is een goed gezond bekrachtigd stuurhuis net zo responsief als een onbekrachtige met enkel ondersteuning bij lage snelheid?
Of neemt het gevoel zowieso af en kan je niet meer af gaan op wat je in het stuur voelt? (uiteraard goed uitgelijnd)


Lang verhaal maar wou het even kwijt


Een gezond bekrachtigd stuurhuis in een MK2 hoort gewoon lekker strak te rijden. Het gevoel moet prima zijn, licht sturen en het gevoel geven dat jij controleerd, niet andersom. Zeker op lage snelheden (bebouwdekom en rijksweg) is het veel comfortabeler dan een onbekrachtigd stuurhuis.

Op hoge snelheid en bij snel bochtenwerk (circuit) kan het "te licht" aanvoelen, maar moet hij nog steeds niet naar één kant trekken zoals jij omschrijft.
Reply With Quote
  #6  
Old 15-11-2012, 21:01
1Golf2 1Golf2 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 53
Default

Ik heb een Golf2 met onbekrachtigd stuur en heb precies dezelfde observaties als jij.
Ik heb ook een Passat met bekrachtigd stuur, en dat rijdt prima: die Passat stuurt stakker dan mijn andere auto's, ik denk dat ik wel kan zeggen het strakste van allemaal.
Dus ik mag aannemen, dat de Golf met stuurbekrachtiging ook net zo moet sturen, dus ik zou het zeker zoeken in het stuurhuis, niet in de uitlijning of ergens anders, met name omdat jouw stuurreacties naar links en rechts verschillend zijn.
Cor
__________________
Golf2, 1,3L 1984
Passat Variant1996
Reply With Quote
  #7  
Old 15-11-2012, 21:20
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Zitten er in de leidingen geen smoorplaatjes/reduceerplaatjes.
Het zou kunnen dat er uit 1 van de leidingen een plaatje mist.
Ik weet het niet zeker maar je zou toch een dergelijke oorzaak denken.
Reply With Quote
  #8  
Old 15-11-2012, 21:43
Spijky's Avatar
Spijky Spijky is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 443
Default

Een bekrachtigd stuurhuis stuurt ook strak, zowel linksom als rechtsom mag geen verschil zijn.

Nog een belangrijke opmerking:
De linkerspoorstang moet op een vaste lengte worden ingesteld. En alleen op de rechterspoorstang afstellen.
Dit zullen waarschijnlijk niet veel mensen weten, maar zo word het in de reparatiehandlijding omschreven. 379,5 mm dacht ik. Maar ik zal het nog ff opzoeken.
__________________
Dirigent van een geföhnd 4 cil. orkest
Golf MKII GTI G60 5drs
Oma's Edition One 16V
__________________________________________
Golf GTI 8V MKI Waiting for Restauration
Volvo V70 classic 2.5T Daily
Reply With Quote
  #9  
Old 16-11-2012, 09:37
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Bedankt voor de reacties

Het onbekrachtigde stuurhuis stuurde in vergelijking met andere onbekrachtigde Golfjes te zwaar.
Een goed bekrachtigd huis moet dus net zo fijn aanvoelen als een onbekrachtigd, dat is mooi.

@M1974;
Je zegt 'op hoge snelheid' doel je daar mee op 120/130 of meer richting de 200 km per uur?


In het algemeen is er dus echt wat mis met het stuurhuis, met uitlijnen heb ik eerlijk gezegd niet op gelet op het stuurhuis in de middenstand stond.
het stuur is recht gedraaid en vervolgens zijn de 2 stuurkogels verdraaid.

Ik heb het uitlijnraport er even bij gepakt en daar valt me op dat de camber links en recht een beetje verschillen, links -0,47 rechts -0,27 graden. Dan kan maar zou geen vreemde stuurverschillen opleveren tussen links en rechts. Enkel dat er een klein verschil zit in de maximale stuuruitslag.

@Dokter D:
Smoorklep? Zoverik gezien heb is er 1 drukleiding vanaf de pomp het stuurhuis in. en een retourleiding die het olie weer terug het vaatje in stuurt.
Het is een golfslagbad in het vaatje dus voldoende druk zou je zeggen
Maar wat je zegt zou het zo maar kunnen zijn. Echter kan ik het niet verhelpen. Zelf dacht ik eraan dat er in het huis naar rechts een regelklep niet in orde is en te veel olie doorlaat.(en dat voelt vaag) De oliedruk wordt niet goed benut.


@spijky:
Ik heb dat ook gelezen in de handleiding. Mij lijkt het een truukje om te zorgen dat het stuurhuis in de middenstand komt voor het uitlijnen en dat alleen rechts versteld mag worden.
Echter staat mijn auto iets lager. waarbij de afstand tussen fusee en stuurhuis groter is. Als ik de 379mm aanhoud zou m'n stuurhuis naar links getrokken worden en het stuur wijst dan naar rechts.
Dit buiten beschouwing zou ik geen stuurverschil mogen voelen.


Ik ga er vandaag nog even achter een bekrachtigd stuurhuis aan bij demontage bedrijven hier in de omgeving. Vanwege de garantie.
Mocht het hierna nog steeds problemen opleveren. Hetzij een defect stuurhuis of iets dergelijks heb ik de mogelijk om een andere goede onbekrachtigde te monteren.

Heren, bedankt voor het meedenken
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 16-11-2012 at 09:43.
Reply With Quote
  #10  
Old 16-11-2012, 19:19
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Heb een Corrado 1.8 stuurhuis van 91 opgehaald. Volgende week inbouwen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #11  
Old 03-12-2012, 21:11
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Corrado stuurhuis is ook flut, morgen weer terug naar onbekrachtigd
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum