#1
|
|||
|
|||
Motor slaat af als hij op temperatuur is.
Als de motor op temperatuur is slaat de motor af en wil hij pas weer na enige tijd starten (als hij is afgekoeld).
Het betreft een Golf 2 multipoint injectie, 1.3 bouwjaar 1992. Bij de vorige APK bleek de CO2 te hoog (lambda stekker aangesloten) bij herkeuring (stekker losgehaald) was CO2 net binnen de norm…. De auto heeft een half jaartje redelijk gelopen zonder lambda maar sinds vorige week laat hij me regelmatig staan. Heb de lambda eraf gedraaid en toen bleek dat de zwarte draad sluiting maakte met een witte draad (door een mechanische oorzaak) De stekker heeft twee witte, een zwarte en een grijze draad. Op de sloop een lamdasonde van een vw polo gehaald (1997 stond er op die sonde) Dit heeft echter niet geholpen. Auto loopt alleen goed als hij koud is en na een minuut of 4 rijden slaat hij gewoon af. Heeft iemand een idee waar ik het zoeken moet? Kan de digijet zijn beschadigd door die sluiting van de draden? Een nieuwe lambdasonde kost rond de 90 euro en ik zou wel erg balen als dat niks uithaalt. |
#2
|
|||
|
|||
Volgens mij kan een NZ met een kapotte lambdasonde waarvan de stekker losgetrokken is perfect lopen als de CO maar goed is afgesteld.
Als de motor koud is, wordt hij voornamelijk geregeld door de blauwe temperatuursensor (rijk mengsel). Als de motor op temperatuur is, wordt hij voornamelijk geregeld door de luchthoeveelheidsmeter. Kijk eens of de stuwklep van de LHM soepel kan bewegen, of de bladveer er in nog niet slap is, of de potmeter/koperbaan nog niet is uitgesleten en of de temperatuursensor die er in zit het nog doet. Ook de stekker kan weleens slecht zijn. Ik denk dat hij waarschijnlijk gewoon niet helemaal goed is afgesteld. |
#3
|
||||
|
||||
Ja, ik zit ook aan een defecte temperatuursensor te denken. Hoor je vaker, dan 'denkt' de computer bijvoorbeeld dat het heeel koud is en spuit ie 'm veel te rijk in waardoor ie verzuipt bij een warme motor. Hoe is het brandstofverbruik van de auto? Ha, ik ken iemand die reed met een GolfII 1.3 NZ gewoon 1 op 7 (!) door zo'n defecte sensor.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD |
#4
|
||||
|
||||
Dit klinkt inderdaad als de temperatuur sensor van de lamda regeling.dit heb ik ook gehad met mij. 16v pl.
Grtz Eddy
__________________
Golf 2 GTI 16v edition Golf 2 GTI 8v edition Golf 1 Cabrio GLI Golf 1 1.1 ombouw naar 1.8 GLI |
#5
|
|||
|
|||
Quote:
Ja, dan zit hij in de noodloop, maar echt gas geven lukt je dan dacht ik ook niet meer. Ik rijd met mijn beide NZ-jes gemiddeld rond 1 op 14. |
#6
|
|||
|
|||
Ik zal de blauwe sensor ff doormeten.....de meetwaardes heb ik wel ergens.
Zou het echt veel uitmaken of je een lambdasonde van een polo gebruikt? |
#7
|
|||
|
|||
Dat kan wat uitmaken ja. Als die net andere waardes geeft, zal hij zeker niet goed lopen. Heb hier nog 2 nz blokken liggen voor onderdelen, dus als je nog wat nodig hebt, pb me maar ( heb ook nog een goede lambda sonde )
__________________
Passat variant 1.8 20vt ABT 2001 familie kar Golf 3 1.6 1997 beunmobiel |
#8
|
|||
|
|||
Heb de blauwe sensor gemeten en ja hij was stuk! Had er nog eentje liggen die wel ok is. Motor sloeg nu niet meer af als hij op temp. is maar liep nog wat onregelmatig. Heb hem 20 km even flink op zijn staart getrapt (in de vier zodat hij veel toeren maakte) Daarna liep hij een stuk beter. Van de week maar ff een CO2 meting laten doen bij mijn apk adres.
|
#9
|
|||
|
|||
het is dus CO i.p.v. CO2
weet iemand waar je kan instellen dat je een mailtje krijgt als iemand reageert op je topic? |
#10
|
|||
|
|||
Gisteren bij mijn vaste APK garage ff CO laten meten, was iets van 0.1% dus ruim onder de 0.5 :-)
|
#11
|
||||
|
||||
Heeft iemand een onderdeelnummer van die temp. sensor?
|
#12
|
|||
|
|||
Even een een oude thread openen.
Iemand enige idee welke sensor dit is en eventueel een OE nummer? Thnx!
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren! |
#13
|
|||
|
|||
Die blauwe temperatuur sensor is volgens mij 025 906 041 A
|
#14
|
|||
|
|||
Quote:
is dat zeker, anders ga ik hem van de week even bestellen namelijk..
__________________
Je bent nooit te oud om in een platte VW rond te stuiteren! |