#241
|
|||
|
|||
vriendin hoorde zelfs al dat het hellemaal wordt op geheven het belastingvrij rijden dat alle auto weer moet betalen.
__________________
|
#242
|
||||
|
||||
Allemaal verhaaltjes ja....
Van mij mogen ze de import wel weren. Je wordt doodgegooid met importbakken voor het belastingvrije rijden. Zonde. Zie veel liever een originele hollander die belastingvrij is als een importbak. Tis toch ook geen smoelwerk....heb je een mooie ouwe bak met een nieuw nummer op het kenteken |
#243
|
||||
|
||||
import geen vrijstelling geven voor wegenbelasting, scheelt alweer een hoop.
Zie zelf hier een hoop nieuwe kentekens op oude merc audi enzovoort die ouder zijn dan 25 jaar
__________________
I like boost , doesn't matter if it's supercharged or turbocharged. |
#244
|
||||
|
||||
Quote:
Dat is één mogelijkheid, een andere mogelijkheid is dat het rekeningrijden weer van stal wordt gehaald.
__________________
Alain Quote:
|
#245
|
||||
|
||||
Quote:
Dan betaal ik nog liever belasting, Alain. Het idee dat ik mijn kilometers moet verantwoorden staat mij niet aan. Jijzelf zou dan bijvoorbeeld in Nederland kilometers moeten verantwoorden die je op vakantie in het buitenland maakt, eventueel bovenop de wegenvignetten of peages. Het probleem is naar twee kanten scheef, in de ons omringende landen is de wegenbelasting veel lager, wij hebben voor auto's vrijwel de hoogste belasting van Europa.Ook kennen allerlei buurlanden vrijstelling voor oldtimers. Hoe vaak staat er in Duitsland steuerfrei in de koptekst van een advertentie? Of in Zweden skattefri?... Omdat het betalen van een redelijke belasting niet zo erg is, misschien? Aan de andere kant is het zo dat de vrijstelling ooit in het leven geroepen is om oude auto's als industrieel erfgoed te kunnen bewaren (alle dromers die in dit soort topics roepen dat vrijstelling er is omdat er over deze auto's lang genoeg betaald is, welterusten verder).Wie kan mij met droge ogen verklaren dat een Mercedes W124, W201 of zelfs een Golf2 aangemerkt kan worden als industieel erfgoed? Geen van dit soort auto's heeft de bakens verzet in de historie. Ik ga ervan uit dat mijn vriendenkring zojuist flink geslonken is, maar misschien moesten we onze koppen maar eens uit het zand trekken.
__________________
Veni vidi velcro..... Ik kwam, zag, en bleef hangen Last edited by stufenheckfahrer : 05-08-2012 at 14:10. |
#246
|
|||
|
|||
Wel belasting betalen voor import-auto's is inderdaad heel geen gek idee. Zoals al eerder gepost hier: eerst 25 jaar belasting betalen, daarna niet meer.
Al wordt dat nu 30 jaar, maarja: ook prima. Nog even 2½ jaar wachten tot onze '88-er belastingvrij wordt. Maakt niet uit, zo duur is de wegenbelasting niet voor een mkII. |
#247
|
|||
|
|||
Even een ander balletje opgooien...
Waarom zouden we de oldtimers niet alleen belasting vrij maken als het aantoonbaar onze tweede auto is? Als het echt je hobby auto is, dan rij je die niet als "daily". Hiermee voorkomen we dus een groot deel van de import, omdat het niet interessant is. En ja ook dit is niet waterdicht, maar al vrij eerlijk. Misschien maar combineren met het idee van belasting betalen op import auto's? En even relativerend: Wat is nu werkelijk de belasting voor onze hobby golfjes? Voor mijn MK1 cabrio betaal ik 32 euro per maand, als ik dat al niet meer kan betalen, kan ik net zo goed gelijk met de hobby stopppen.
__________________
www.vwmovement.nl Mijn auto topic: http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=34&t=31247 |
#248
|
||||
|
||||
Ik vraag me af, is er ergens bekend hoe groot die groep "vervuilers" is ?(dus de belastingvrije auto's die dagelijks gebruikt worden)
Gevoelsmatig zeg ik, we praten over "peanuts"
__________________
'85 Golf mk2 1.9 TDI PD "mk2 outside / mk4 inside" vwclubparkstad https://www.facebook.com/vwclubparkstad |
#249
|
|||
|
|||
https://zoek.officielebekendmakinge...e=1&sortorder=4
Als je de PDF download zie je de cijfers in een tabelletje. Op het totale aantal auto's in NL, lijkt het aantal oldtimers "peanuts" Maar het aantal is het laatste jaar wel verdubbeld. Ook bij de RDW stations zie je momenteel veel grote oudere diesels (Mercedes, Audi's BMW's)voor import staan. Allemaal auto's die puur en alleen gekocht worden om als dagelijks vervoer te dienen, zonder houderschapsbelasting. Zelf zie ik ook een merkbare toename van deze categorie auto's. 5 jaar geleden zag je lang niet zoveel (vrij nette) 190 D's rondrijden als nu. (hooguit een oudere boer die dat ding 20 jaar geleden nieuw had gekocht). Van mij mag dit "belasting omzeilen" wel aangepakt worden, maar dan wel op een dusdanige manier, dat de "echte" liefhebbende oldtimer bezitter er zo min mogelijk last van heeft.
__________________
www.vwmovement.nl Mijn auto topic: http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=34&t=31247 |
#250
|
||||
|
||||
Interessant om te zien zo'n tabel.
Je het is inderdaad wel sterk groeiend Quote:
Ja dat zou het mooiste zijn, maar vaak zijn de "liefhebbers" uiteindelijk toch ook de dupe
__________________
'85 Golf mk2 1.9 TDI PD "mk2 outside / mk4 inside" vwclubparkstad https://www.facebook.com/vwclubparkstad |
#251
|
||||
|
||||
Quote:
Mee eens! Maar als wij liefhebbers zijn, en alleen zwaar besnorde medelanders belastingvrij rondrijden, moet je de search eens gebruiken op dit forum met de query belastingvrij. Dan valt op dat wij als liefhebbers óf een enorme snor, ófwel heel veel boter op ons hoofd. Het idee om een 2e auto belastingvrij te kunnen laten zijn is niet eens zo slecht, ik betaal voor de Golf 4 Variant TDI €106,- per maand, dus als de hobbyauto's vrijstelling hebben zou goed zijn. Maar het systeem waterdicht maken word een groter probleem.
__________________
Veni vidi velcro..... Ik kwam, zag, en bleef hangen |
#252
|
||||
|
||||
Quote:
Klopt, want hoe moeilijk is het om een eerste goedkope "dagelijkse" gebruiksauto (een Daihatsu Cuore kost bv 15,- per maand aan wegenbelasting, doet zo'n 125,- op jaarbasis verzekering) ergens neer te zetten en dan de belastingvrije 190D te pakken om in te rijden. Die Cuore kost aan verzekering en wegenbelasting voor een heel jaar net zo veel als wat de wegenbelasting voor een 190D in het kwartaal is.
__________________
Alain Quote:
|
#253
|
|||
|
|||
Tweede auto zou je weer kunnen koppelen aan een max aantal kilometers die vrijgesteld zijn van belasting.
Mijn oldtimerverzekering van mijn cabrio heeft ook een max van 7500 km/jaar. Kilometers worden zowiezo bij APK geregistreerd, dus zijn ook te controleren. En ja ook dit is niet waterdicht. Kabel los van de KM teller en hij telt niet.
__________________
www.vwmovement.nl Mijn auto topic: http://www.golfcabrio.com/viewtopic.php?f=34&t=31247 |
#254
|
|||
|
|||
Ik heb al ff lopen zoek her en der maar is er al wat bekend over de oldtimers?
Iemand er zich mee bezig gehouden toevallig? Ik hoorde dat de eerste kamer de hele regeling tegen gehouden heeft maar verder? |
#255
|
||||
|
||||
__________________
Alain Quote:
|
#256
|
|||
|
|||
Thanks
|