Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-02-2005, 21:43
Ruudvb Ruudvb is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 11
Cool Opporren van een 1.7 diesel?!

Hallo forumleden,

Ik ben met wat dingen bezig(in mijn hoofd). 1 daarvan is een dieselbus kopen en deze stevig te kietelen. Nu kan ik een 1.7 diesel kopen die dus nooit eens uitgevoerd is met een turbo of intercooler. Heeft iemand hier mogelijkerwijs ervaring mee? Of kan ik even makkelijk als een turbo monteren op een ongeblazen 1.6 versie? De andere optie is dus een ander blok hangen in een voormalige wbx-bus. Maar daar wil ik nu niet over uitwijden. Dat plan is under construction.....

Groeten Ruud

P.S. tips, tips, tips.......please!!!!!!
Reply With Quote
  #2  
Old 20-02-2005, 23:34
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

Quote:
Originally Posted by Ruudvb
Hallo forumleden,

Ik ben met wat dingen bezig(in mijn hoofd). 1 daarvan is een dieselbus kopen en deze stevig te kietelen. Nu kan ik een 1.7 diesel kopen die dus nooit eens uitgevoerd is met een turbo of intercooler. Heeft iemand hier mogelijkerwijs ervaring mee?


Dit ga ik binnenkort ook zelf doen....

Een 1.7D is net als de 1.6TD uitgerust met zuigerbodemkoeling welke dus een turbo mogelijk maken. Je zult alleen wel de brandstofpomp, carterpan, turbo en -spruitstukken, uitlaat en luchtfilter moeten gebruiken van de 1.6TD (misschien nog wat kleine dingetjes wat ik ben vergeten) De 1.6D is NIET uitgerust met dit dus kun je beter hierop geen turbo etc. zetten!!! Mijn verwachting is dat met de 1700 en Turbo én Intercooler zo'n 80 Ã* 90 pk uit een 1700TD te persen valt met een evenzo aantrekkelijk koppel. De Cilinderkop van de 1700 is interessant om te gebruiken omdat deze grotere kleppen heeft dan de 1600 motoren. Samen met een langere versnellingsbak kun je dan lekker meekomen is mijn hoop

Laat hier tzt wel e.e.a zien als ik er mee bezig ga, onderdelen heb ik al liggen...
Reply With Quote
  #3  
Old 21-02-2005, 13:29
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Ik ben er ook mee bezig, 1.7D ombouw naar TD met behulp van 1.6TD sloopblok.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #4  
Old 21-02-2005, 23:17
Ruudvb Ruudvb is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 11
Talking

Errug interessant. Ik kan een 1700 diesel kopen met de nodige reserve onderdelen. Zit ook een extra bak bij die ik weer voor mijn andere project kan gebruiken. ex-WBX going to be GTI. Kan nu ook een comprex compressor. Wat zal het worden.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-02-2005, 17:44
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

klinkt allemaal heel leuk dat 1.7 blok maar waarom niet dat 1.6 blok zo houden en die verder opfokken? scheelt een hoop gekloot lijkt mij??
Reply With Quote
  #6  
Old 22-02-2005, 22:44
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

Wat wil je met zo'n 1600 doen dan?
Reply With Quote
  #7  
Old 22-02-2005, 23:27
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Waarom 100cc niet gebruiken als het wel kan
Daarbij zijn 1700 blokken legendarisch goed omdat ze de directe voorloper waren van de latere 1900 blokken uit de golf 3 generatie.
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #8  
Old 23-02-2005, 20:12
Ruudvb Ruudvb is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 11
Cool Dank je Stijn!

Een meedenker.....
Reply With Quote
  #9  
Old 27-02-2005, 02:13
BaNTaBoB BaNTaBoB is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 7
Default

Wat je ook kan doen is de kop van een 1700 op een 1600TD plakken...... dan krijg je de verhouding klepgrootte/ cilinderinhoud mooi..... en dus betere cylindervulling.

Waar ik op het moment mee bezig ben:
Ik heb een standaard 1.6TD in mijn t3 enka pickup liggen
Daarop komt een grotere turbo te hangen (heb ik al ervaring mee, dat ding blaast als een gek) en ik heb ook 2 (!) intercoolers luiggen, afkomstig van de fiat ducato 2.8TD. Die komen dr beide op, eventueel met een radiateurventilator van een ouwe sloopbak dr achter...... Later dan eventueel nog de kop overzetten van de 1.7d die ik nog heb liggen...... turbo druk ietsje hoger.. waste-gate aansturing op 't spruitstuk ipv de turbo.... dat gaat wel lukken allemaal denk ik......
Reply With Quote
  #10  
Old 01-03-2005, 10:05
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,531
Default

Misschien een domme aanvulling, maar als je gaat boren, zuigers kopen, blok revisiedelen enz enz enz...lopen de kosten behoorlijk op.
Je resutlaat is dan een 80-90pk.

Is het dan niet handiger om een 90pk TDI op de kop te tikken?
Dus kun je eventueel nog een chip in plaatsen en de 110pk is dan dichtbij.
Denk dat je dan goedkoper uitbent.
Maar ok, een project van motor ombouwen is natuurlijk wel erg leuk om te doen.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #11  
Old 01-03-2005, 12:26
Split52's Avatar
Split52 Split52 is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,879
Default

Quote:
Originally Posted by Gti1-G60
Misschien een domme aanvulling, maar als je gaat boren, zuigers kopen, blok revisiedelen enz enz enz...lopen de kosten behoorlijk op.
Je resutlaat is dan een 80-90pk.

Is het dan niet handiger om een 90pk TDI op de kop te tikken?
Dus kun je eventueel nog een chip in plaatsen en de 110pk is dan dichtbij.
Denk dat je dan goedkoper uitbent.
Maar ok, een project van motor ombouwen is natuurlijk wel erg leuk om te doen.


Het resultaat mag dan erg goed zijn, bij een T3 is het niet echt een simpele oplossing.... Je zult andere motorsteunen moeten maken/kopen, je kabelboom zul je moeten verlengen etc. etc. Ik heb het nog nooit gedaan maar heb me behoorlijk verdiept in de materie, het is niet zo gemakkelijk als bijvoorbeeld in een golf (wat natuurlijk ook geen supermakkelijk klusje is) De kosten lopen bhoorlijk op en uiteindelijk ben je zeker een 2500 euro kwijt, mits je alles zelf doet en het blok een beetje netjes kunt bemachtigen..

Even op je onderschrift.....Kostda?
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers!

Quote:
dat MSN-en is ook nog nooit een auto van beter geworden
Reply With Quote
  #12  
Old 01-03-2005, 12:39
Stijn's Avatar
Stijn Stijn is offline
Class of 2003
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,760
Send a message via ICQ to Stijn Send a message via AIM to Stijn Send a message via MSN to Stijn
Default

Yep, en 1.7 naar TD ombouwen is niks boren wat dan ook. Je bent er met de prijs van een sloop 1.6TD blok voor onderdelen...NIET duur dus!
__________________
Quote:
Quagmire: Hey there sweetie, how old are you?
Connie: 16.
Quagmire: 18? You're first.
Connie: Mom!
Quagmire: I like where this is goin'! Giggidy, giggidy, gig-gi-dy!
Reply With Quote
  #13  
Old 06-03-2005, 16:04
ruben ruben is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2004
Posts: 134
Default een lading vragen

Hallo!

ik kom toevallig hier terecht omdat als zoekopdracht op het volksforum diesel gaf. Ik heb zelf een jetta 1 1.6 diesel. En wil die eventueel ombouwen naar een 1.6td. Met intercooler van een T5. Maar nu hoor ik jullie over dat 1.7 blok waar ik nog nooit van gehoord heb (heb inmiddels op www.masterbase.nl gelezen dat deze 7 pk meer heeft dan de 1.6). Is deze eventueel ook in een jetta 1 te lepelen? En past een 020 bak daar achter? Heb namelijk ook over de 1.9 td lopen te denken maar die heeft dat beruchte probleem met een distributieriem die eraf kan lopen. Heeft de 1.7 dat ook? En waarom zou je dan geen 1.9 nemen en daar de turbo opzetten? Of is zo'n 1.7 blokje betaalbaarder en waar vindt je dan zoiets en wat betaal je ervoor?
Sjezus 't zijn aardig wat vragen zie ik maar ik hoop dat je ze wil beantwoorden
Wat uiteraard ook nog een optie is voor jullie is een tdi met mechanische pomp. Heb al weleens verhalen gehoord over een mechanische pomp van een ducato tdi of een omgebouwde EV pomp(?). Daarnaast zijn ze ook leverbaar bij bedrijven in duitsland enzo maar als je die prijzen daar ziet...

Grtz,

Ruben

Last edited by ruben : 06-03-2005 at 18:55.
Reply With Quote
  #14  
Old 11-08-2005, 11:42
Bruders's Avatar
Bruders Bruders is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,240
Default

hey intressant!!!!
zal dit topic een sin de gaten houden...

en ja..1700 blokken zijn zeer betrouwbaar...na 4 jaar full-time rijden nog steeds geen stukken!!!!
greetz..VIc..
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum