#1
|
|||
|
|||
Opporren van een 1.7 diesel?!
Hallo forumleden,
Ik ben met wat dingen bezig(in mijn hoofd). 1 daarvan is een dieselbus kopen en deze stevig te kietelen. Nu kan ik een 1.7 diesel kopen die dus nooit eens uitgevoerd is met een turbo of intercooler. Heeft iemand hier mogelijkerwijs ervaring mee? Of kan ik even makkelijk als een turbo monteren op een ongeblazen 1.6 versie? De andere optie is dus een ander blok hangen in een voormalige wbx-bus. Maar daar wil ik nu niet over uitwijden. Dat plan is under construction..... Groeten Ruud P.S. tips, tips, tips.......please!!!!!! |
#2
|
||||
|
||||
Quote:
Dit ga ik binnenkort ook zelf doen.... Een 1.7D is net als de 1.6TD uitgerust met zuigerbodemkoeling welke dus een turbo mogelijk maken. Je zult alleen wel de brandstofpomp, carterpan, turbo en -spruitstukken, uitlaat en luchtfilter moeten gebruiken van de 1.6TD (misschien nog wat kleine dingetjes wat ik ben vergeten) De 1.6D is NIET uitgerust met dit dus kun je beter hierop geen turbo etc. zetten!!! Mijn verwachting is dat met de 1700 en Turbo én Intercooler zo'n 80 Ã* 90 pk uit een 1700TD te persen valt met een evenzo aantrekkelijk koppel. De Cilinderkop van de 1700 is interessant om te gebruiken omdat deze grotere kleppen heeft dan de 1600 motoren. Samen met een langere versnellingsbak kun je dan lekker meekomen is mijn hoop Laat hier tzt wel e.e.a zien als ik er mee bezig ga, onderdelen heb ik al liggen... |
#3
|
||||
|
||||
Ik ben er ook mee bezig, 1.7D ombouw naar TD met behulp van 1.6TD sloopblok.
__________________
Quote:
|
#4
|
|||
|
|||
Errug interessant. Ik kan een 1700 diesel kopen met de nodige reserve onderdelen. Zit ook een extra bak bij die ik weer voor mijn andere project kan gebruiken. ex-WBX going to be GTI. Kan nu ook een comprex compressor. Wat zal het worden.
|
#5
|
||||
|
||||
klinkt allemaal heel leuk dat 1.7 blok maar waarom niet dat 1.6 blok zo houden en die verder opfokken? scheelt een hoop gekloot lijkt mij??
|
#6
|
||||
|
||||
Wat wil je met zo'n 1600 doen dan?
|
#7
|
||||
|
||||
Waarom 100cc niet gebruiken als het wel kan
Daarbij zijn 1700 blokken legendarisch goed omdat ze de directe voorloper waren van de latere 1900 blokken uit de golf 3 generatie.
__________________
Quote:
|
#8
|
|||
|
|||
Dank je Stijn!
Een meedenker.....
|
#9
|
|||
|
|||
Wat je ook kan doen is de kop van een 1700 op een 1600TD plakken...... dan krijg je de verhouding klepgrootte/ cilinderinhoud mooi..... en dus betere cylindervulling.
Waar ik op het moment mee bezig ben: Ik heb een standaard 1.6TD in mijn t3 enka pickup liggen Daarop komt een grotere turbo te hangen (heb ik al ervaring mee, dat ding blaast als een gek) en ik heb ook 2 (!) intercoolers luiggen, afkomstig van de fiat ducato 2.8TD. Die komen dr beide op, eventueel met een radiateurventilator van een ouwe sloopbak dr achter...... Later dan eventueel nog de kop overzetten van de 1.7d die ik nog heb liggen...... turbo druk ietsje hoger.. waste-gate aansturing op 't spruitstuk ipv de turbo.... dat gaat wel lukken allemaal denk ik...... |
#10
|
||||
|
||||
Misschien een domme aanvulling, maar als je gaat boren, zuigers kopen, blok revisiedelen enz enz enz...lopen de kosten behoorlijk op.
Je resutlaat is dan een 80-90pk. Is het dan niet handiger om een 90pk TDI op de kop te tikken? Dus kun je eventueel nog een chip in plaatsen en de 110pk is dan dichtbij. Denk dat je dan goedkoper uitbent. Maar ok, een project van motor ombouwen is natuurlijk wel erg leuk om te doen.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG |
#11
|
||||
|
||||
Quote:
Het resultaat mag dan erg goed zijn, bij een T3 is het niet echt een simpele oplossing.... Je zult andere motorsteunen moeten maken/kopen, je kabelboom zul je moeten verlengen etc. etc. Ik heb het nog nooit gedaan maar heb me behoorlijk verdiept in de materie, het is niet zo gemakkelijk als bijvoorbeeld in een golf (wat natuurlijk ook geen supermakkelijk klusje is) De kosten lopen bhoorlijk op en uiteindelijk ben je zeker een 2500 euro kwijt, mits je alles zelf doet en het blok een beetje netjes kunt bemachtigen.. Even op je onderschrift.....Kostda?
__________________
Fryske Âlde Skoalle Luchtkuolle (en Wetterkuolle) Gers Jarre Memmebatsers! Quote:
|
#12
|
||||
|
||||
Yep, en 1.7 naar TD ombouwen is niks boren wat dan ook. Je bent er met de prijs van een sloop 1.6TD blok voor onderdelen...NIET duur dus!
__________________
Quote:
|
#13
|
|||
|
|||
een lading vragen
Hallo!
ik kom toevallig hier terecht omdat als zoekopdracht op het volksforum diesel gaf. Ik heb zelf een jetta 1 1.6 diesel. En wil die eventueel ombouwen naar een 1.6td. Met intercooler van een T5. Maar nu hoor ik jullie over dat 1.7 blok waar ik nog nooit van gehoord heb (heb inmiddels op www.masterbase.nl gelezen dat deze 7 pk meer heeft dan de 1.6). Is deze eventueel ook in een jetta 1 te lepelen? En past een 020 bak daar achter? Heb namelijk ook over de 1.9 td lopen te denken maar die heeft dat beruchte probleem met een distributieriem die eraf kan lopen. Heeft de 1.7 dat ook? En waarom zou je dan geen 1.9 nemen en daar de turbo opzetten? Of is zo'n 1.7 blokje betaalbaarder en waar vindt je dan zoiets en wat betaal je ervoor? Sjezus 't zijn aardig wat vragen zie ik maar ik hoop dat je ze wil beantwoorden Wat uiteraard ook nog een optie is voor jullie is een tdi met mechanische pomp. Heb al weleens verhalen gehoord over een mechanische pomp van een ducato tdi of een omgebouwde EV pomp(?). Daarnaast zijn ze ook leverbaar bij bedrijven in duitsland enzo maar als je die prijzen daar ziet... Grtz, Ruben Last edited by ruben : 06-03-2005 at 18:55. |
#14
|
||||
|
||||
hey intressant!!!!
zal dit topic een sin de gaten houden... en ja..1700 blokken zijn zeer betrouwbaar...na 4 jaar full-time rijden nog steeds geen stukken!!!! greetz..VIc.. |