#1
|
|||
|
|||
elektrische snelheidssensor op mechanische tellerklok
Ik ben bezig een 1.9TDI(ex golf 4) in een golf 2 te bouwen.
Hierbij gebruik ik de originele 6-versnellingsbak, type 02M. Hierop zit een elektrische snelheidsopnemer. (welke niet om te bouwen is naar mechanisch) Ik wil graag mijn originele tellerhuis behouden, die heeft een mechanische aandrijving. Heeft iemand een oplossing/idee hoe ik dit werkend kan krijgen? |
#2
|
||||
|
||||
Wellicht dat een G60 02A opnemer past?
|
#3
|
||||
|
||||
Dit zal heel lastig worden om een elektrisch aangedreven mechanisch signaal te maken om je snelheid kloppend te maken...
Het beste verbouw je denk ik de elektronische teller uit de G4, het servo'tje in je golf 2 teller klussen en de schaal overnemen, moet genoeg zijn denk ik?? Als je eens het topic van de swallow met TDI motor leest, daar staat wat mooie info over verbouwde tellers, weet niet of hij ook elektronische snelheid heeft... Je moet wel handig zijn, of wat centjes uit willen geven!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#4
|
||||
|
||||
Ik heb de originele tellerkabel van de mk 1 op de bak gemonteerd.
De aansluiting was exact het zelfde. Echter wel een teller afwijking. Dit is gedeeltelijk weer op te lossen door andere velg met banden maten. Maar helemaal goed heb ik het nog steeds niet. Daarom ga ik ook in de toekomst het digitale signaal weer gebruiken. De km teller word dan gewoon weer elektronisch en dat servo motortje word achter de mk1 teller gebouwd. Ik heb alle onderdelen zelf gemaakt op een cnc bewerkingscentrum. Als je het netjes wil hebben is dat de beste oplossing. Ik kan misschien wel wat voor je betekenen bij de ombouw van de teller. Maar ik zeg je wel dat dit wel behoorlijk in de papieren gaat lopen. Op deze pagina zie je hoe ik het gedaan heb: http://www.volksforum.com/forum/sho...3&page=44&pp=20
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto Mijn 74er slapend project Oud 75er swallowtail project Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je. Pm me voor meer info |
#5
|
||||
|
||||
02M heeft een hall signaal.
Er zitten nokken op het dif ipv een aandrijfwiel voor een kabel. Dat zal dus helaas niet lukken. Met een beetje kunst en vliegwerk kun je ook een golf 3 tellerbak in je golf 2 dash passend krijgen. Of een digifiz monteren. Die heeft een electronisch tellersignaal nodig en kun je op de sensor aansluiten.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro Rallyegolf |
#6
|
||||
|
||||
Quote:
Je kan ook de naald op de tellerbak iets verzetten. OF is de gehele tandwiel verhouding binnen de tellerbak anders, waardoor de teller op bv op 50 km/u wel goed aangeeft maar bij 100 km/u er weer dik naast zit.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#7
|
||||
|
||||
Quote:
Juist ja de teller verhouding is niet in orde. Geeft ie 100km per uur aan dan rijd ik ook 100. Maar als ik 40 rijdt op de teller dan rij ik werkelijk 50
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto Mijn 74er slapend project Oud 75er swallowtail project Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je. Pm me voor meer info |
#8
|
||||
|
||||
Quote:
dan zet je de naald toch 10km/h verder. dan rijd je 50 als de naald 50 aangeeft, en rijd je 100 als die 110 aangeeft. loopt je niet het risico een boete te krijgen. je kan dan nog wat spelen met je bandenmaat zodat ze helemaal kloppen. voor de TS: een digitaal signaal gebruiken om een analoge teller aan te sturen? dan moet er al electronica bijkomen met een stappenmotortje. ik zou gewoon het binnenwerk van een mk4 teller achter je tellerplaat van je mk2 teller steken. dan behoud je de originele look, en heb je toch een correcte snelheidsmeting
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#9
|
|||
|
|||
Quote:
Even achter de originele MK2 plaat zetten gaat niet, daar zit het mechanisme dat de totale kilometerstand (en bij sommige ook een dagteller) zit. (en anders blijf je met wat vierkante gaatjes zitten. Plan is nu een tellerbak van een MK3 TDI voor onderdelen te gebruiken. (hier zit dan wel een digitaal gedeelte in voor totale km-stand helaas) de brandstofmeter, en koelwatertemp. worden dan weer origineel MK2. |
#10
|
||||
|
||||
alsjeblieft: http://home.arcor.de/nolan/Speedpuls/Golf.htm
kost glf ik €60,- en je hoeft alleen maar een plaatje in je tellerbak eruit te drukken op de achterkant. lijst met codes speciaal voor tdi ombouw http://home.arcor.de/nolan/Speedpuls/TDi-Steuerg.htm Dit zal denk ik makelijker zijn dan een mk3 bak spul in een mk2 bak te proppen
__________________
Last edited by mark89769 : 27-06-2011 at 20:06. |
#11
|
|||
|
|||
@ Mark,
Dit is niet wat ik zoek helaas. Met dit apparaatje maak je juist een elektronisch rijsignaal. Het elektronische signaal heb ik al. (de sensor in de 02M vernellingsbak) Het probleem is juist dat ik geen tellerkabel meer heb waardoor mijn kilometerteller niet kan werken. |
#12
|
|||
|
|||
zo ben eigenlijk wel benieuwd hoe je die teller gaat ombouwen. Doe er even wat foto's bij zodat we er wat van kunnen leren.
|
#13
|
||||
|
||||
kan je geen andere bakhelft gebruiken?
|
#14
|
|||
|
|||
Iemand na een jaar nog een tip?
Wordt wel vervelend zo zonder snelheidssignaal... (gelukkig kijken ze er bij de RDW en APK niet meer naar) |
#15
|
||||
|
||||
Nog vorderingen hierzo?
|
#16
|
||||
|
||||
<brainstorm>
De pulsen van de elektrische snelheidsopnemer zijn met een stukje electronica om te zetten naar een analoge spanning waarmee je een DC-motortje kunt voeden, wat op zijn beurt de tellerkabel aandrijft. </brainstorm> Ik heb alleen geen idee welke spanning en frequentie de opnemer afgeeft, hoe je het motortje aan de kabel moet koppelen, en hoeveel omw/min de tellerkabel moet draaien om de juiste snelheid aan te wijzen... Iemand die meer gegevens heeft ? |
#17
|
||||
|
||||
dat wordt zowieso onnauwkeuring. om dit goed te krijgen moet je met een stappenmotortje werken. deze zijn stuurelektronica kan je perfect aansturen met de frequentie van het baksignaal. dit wordt een moeilijk ding om te bouwen, moet je volledig zelf gaan ontwerpen dan
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#18
|
||||
|
||||
Electronica om een wijzer aan te sturen zitten al in een golf 3 of 4 teller. Waarom opnieuw het wiel uitvinden?
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |
#19
|
||||
|
||||
Dennis schreef al: "Ik wil graag mijn originele tellerhuis behouden".
|
#20
|
||||
|
||||
Quote:
I know. Er staat hierboven het idee om de golf 3/4 teller elektronica in de mk2 behuizing te maken. Wijzerplaat mk2 ervoor en je kan de snelheid aflezen. Kilometerteller en dagteller is dsn lastiger. Of je moet die digitaal op een andere plaats aflezen.
__________________
Groeten van Jeff Golf 1 cabriolet 2.0 8V www.Golfcabrio.com Alles voor de Golfcabrioot! |