Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 20-06-2011, 08:39
staande golf staande golf is offline
VW Addict

Quote:
Originally Posted by Der Typ Siebzehn
Bwoa, daar vraag je me wat, 10 w 40 en 15 w 40 zijn toch altijd half synthetische of minerale oliën? Beide soorten zijn zover ik weet geen vol synthetische, en vol synthetische moet je nu net niet hebben bij deze oude motoren, of er moet zoals spijlbus_dot_tk eerder hier al schreef bij zo'n blok helemaal van begin af aan vol synthetische olie erin hebben gezeten, maar dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk bij deze oude eenvoudige motoren, 15 w 40 zou ten tijde dat de JB werd geintroduceerd ('77) zo ongeveer de beste olie zijn geweest, althans volgens de mensen in 't Golf 1 IG forum.

15w40 zegt helemaal niets over de kwaliteit , dat kan net zo goed frituurvet van 3 jaar oud zijn . Deze aanduiding zegt alleen wat over het viscositeit bij koud en bedrijfstemperatuur.
Reply With Quote
Old 20-06-2011, 09:02
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder

Quote:
Originally Posted by dakeraf
15w40 (van de action) Heeft volgend de boeken het breedste bereik

Ik weet niet welke boeken jij leest maar alle olie van de Action, Lidl en Aldi drink ik nog liever op dan dat ik het in mn blok gooi.

Heb ooit bij een Suzuki (motorfiets) dealer gewerkt, en heb daar een keer een blok binnen gehad dat op Aldi olie liep en daar kwamen de drijfstangen naar buiten kijken .

Maar back on topic:
VW heeft bijna altijd specifieke olie nodig en mag je niet zomaar iets anders bij in gooien.
Als je niet zeker weet welke olie er in zit ga dan niet mengen met andere maar vervang dan gelijk de hele boel.

En voor advies over welke olie je nodig hebt kun je het beste kijken op:
www.kroon-oil.com
of www.castrol.com

Zelf werk ik bij de brezan en verkies ik de kroon-olie pagina boven mijn eigen onderdeel programma omdat deze altijd klopt. Het fijne is ook dat hij naast het aanbevolen product ook nog een aantal andere alternatieve opgeeft.

ff uit mn hoofd gaan in de VW blokken meestal de Helar en Emperol van Kroon.

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
Old 20-06-2011, 19:14
Der Typ Siebzehn's Avatar
Der Typ Siebzehn Der Typ Siebzehn is offline
Married to PC

Quote:
Originally Posted by staande golf
15w40 zegt helemaal niets over de kwaliteit , dat kan net zo goed frituurvet van 3 jaar oud zijn . Deze aanduiding zegt alleen wat over het viscositeit bij koud en bedrijfstemperatuur.

Dat weet ik ;-)

Mij ging het meer om de samenstelling. 10 w 40 en toch zeker 15 w 40 moeten toch altijd half synthetisch zijn als ik 't goed heb, zover ik weet niet vol synthetisch.

Heb er zelf nooit bij stilgestaan dat 10 w 40 (evt.?) vol synthetisch zou kunnen zijn, ik kan 't me eigenlijk ook helemaal niet voorstellen dat ze me 3,5 liter vol synthetische 10 w 40 olie verkopen in de doe het zelf garage waar ik altijd heenga met m'n 1er, zo duur is dat spul daar niet.

En wat no name produkten (dus van action, lidl e.d.) betreft, m'n vorige daily (Golf 3 1800 90 pk) verbruikte per 1000 km nogal 'n flinke slok olie (ca. 0,4L) hiervoor heb ik bij Kaufland altijd 10 w 40 gekocht, heb 100.000 km met die auto op die olie gereden, nooit problemen mee gehad.
that will be your pension ,or early retirement ...

Hobby:VW Golf 1 CL 1500 JB LA3A 1982

Daily: VW Peauleau 6C TSI LA7W 2014

Last edited by Der Typ Siebzehn : 20-06-2011 at 19:41.
Reply With Quote
Old 20-06-2011, 20:20
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru

Quote:
Originally Posted by joostvw
Ik weet niet welke boeken jij leest maar alle olie van de Action, Lidl en Aldi drink ik nog liever op dan dat ik het in mn blok gooi.

Heb ooit bij een Suzuki (motorfiets) dealer gewerkt, en heb daar een keer een blok binnen gehad dat op Aldi olie liep en daar kwamen de drijfstangen naar buiten kijken .

Maar back on topic:
VW heeft bijna altijd specifieke olie nodig en mag je niet zomaar iets anders bij in gooien.
Als je niet zeker weet welke olie er in zit ga dan niet mengen met andere maar vervang dan gelijk de hele boel.

En voor advies over welke olie je nodig hebt kun je het beste kijken op:
www.kroon-oil.com
of www.castrol.com

Zelf werk ik bij de brezan en verkies ik de kroon-olie pagina boven mijn eigen onderdeel programma omdat deze altijd klopt. Het fijne is ook dat hij naast het aanbevolen product ook nog een aantal andere alternatieve opgeeft.

ff uit mn hoofd gaan in de VW blokken meestal de Helar en Emperol van Kroon.

Dat de drijfstangen naar buiten zijn wezen komen kijken heeft niets te maken met de aldi of lidl olie. En daarintegen moeten alle olieen aan specifieke normen voldoen voordat het verkocht mag worden.

Ik heb ook meegemaakt dat iemand een super dure vol syntetische olie in een chevy heeft gegooit waarop vervolgens na 500km de lagers eruit lagen. oh ja nog geen 2 weken geleden hetzelfde met een corvette ook volsyntetische olie erin en bij het starten rammelde die ff, hier heb ik 10w40 van de action in gegooit en rammelen was weg, probleem was gewoon te dunne olie (volsyntetisch).

En ik gooi met een gerust hart al 12 jaar aldi/lidl/action olie in mijn golf iv zonder problemen .

Mijn advies is om bij oudere auto's dus geen performance oid. gewoon normale olie erin te gooien ipv. van die dure volsynteet olieen.
Old 20-06-2011, 21:09
jbtroost jbtroost is offline
Forum Newbee

Inmiddels een liter 15W40 er in gegeoten & volgens mij lust-ie dat wel...
Dank voor de posts/tips!

Groet, JB

Posting Rules