#1
|
|||
|
|||
GTI Boordcomputer in TDI. voorgloeilampje?
Als je een GTI (benzine) instrumentenpaneel in de TDI bouwt om een boordcomputer te hebben. Behalve dat je een verkeerde toerenteller hebt,
is er een manier op het voorgloeilampje werkend te krijgen? kan de toerenteller los op het instrumentenpaneel van de diesel gebouwd worden? zit de electronica voor de boordcomputer al op de printplaat? |
#2
|
||||
|
||||
dat heb ik mezelf ook al een afgevraagd het gloeilampje is er wel gewoon in te zetten denk wel aan de mfa kabelboom die moet er ook ingezet worden
het lampje is ook niet interesant de tdi hoeft bijna niet te gloeien
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#3
|
||||
|
||||
Kan wel handig wezen om motorstoring aan te duiden....
Waarom niet een TDI teller scoren met MFA erin? Meteen klaar.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#4
|
|||
|
|||
precies, ivm. de motor-storing functie. maar voorgloeien is altijd handig hoor, ook gaat dat redelijk snel bij een tdi.
waarom niet een van de diesel...ik kon deze goedkoop krijgen en ging gelijk aan de slag. de kabelboom zit er al in trouwens. het display is al bestuurbaar met de hendel. moet alleen nog de sensoren plaatsen en de kabel trekken voor het verbruikssignaal... geen kans om het zo om te bouwen? zou ook handig zijn ivm. de verkeerde toerenteller schaal. ik hoop wel dat de snelheidsmeter klopt...(gaat tot 240 ipv. 200)...iemand ervaring? |
#5
|
||||
|
||||
Je zou de sensor ook moeten hebben uit de benzine bak denk ik het probleem is dat aan een klok boordcomputer van een tdi slecht is aan te komen en als ze al worden aangeboden betaal je rond de 80 of 100 euro ook op ebay. Verder geldt voor mij dat ik nog zo"n klok heb liggen
voor de kabelboom geld dat je twee witte kabelboompjes moet hebben en een sensor plaatsen de overige kabels liggen er al in ook die van het verbruik gaat nl via het regelapparaat.
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#6
|
|||
|
|||
hmmm dat is jammer. die 80-100 euro zijn mij teveel op dit moment. er zijn nog een hoop andere klusjes aan deze auto die ik eerst moet doen.
|
#7
|
|||
|
|||
tellers zijn nog nieuw te krijgen bij de dealer, 2e hands is er geen beginnen aan. iedereen wil ze hebben en op de sloop worden ze als eerste gekaapt.
wat voor motor code heb je? je kan niet zomaar elke teller erin pluggen bij een golf 3 dan werkt hij niet goed, ik heb een AHU motor waar ook geen mfa in de auto zat. voor de teller 1H0 919 881 PX (zilvere teller schalen) 1H0 919 881 NX (zwarte wijzer platen) werkt op de 1Z AFN AHU ALE motoren, je moet wel de buiten en olie temperatuur verbruik draden trekken maken. bovenstaande teller kost 249 euro bij de dealer met inlevering van je oude teller. wil je oude teller houden dan komt er een bedrag bij van 152 euro dit alles is inclusief btw. en als alles klaar is heb je dit. Last edited by willemvansoeren : 12-06-2011 at 15:36. |
#8
|
||||
|
||||
soort teller maakt geen steek uit als de sensor maar klopt van de teller en als ie maar van een diesel is
ik rijd met een asz-motor met de teller van een 1z zonder storingen
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#9
|
||||
|
||||
ff een upje, vanavond contact gehad met een duitser die een gti klok in heeft gebouwd ik ga volgend weekend maar eens een vr6 klok inbouwen en kijken wat er wel en niet werkt de gloeilamp maakt me niet uit zijn toch niet aangesloten bij mij
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#10
|
|||
|
|||
zo, ben achter het probleem gekomen. omdat ik ook de 2 witte kabelbomen van de GTI heb gebruikt ontbrak de leiding voor het voorgloeilampje op pin 20 van de 28 polige stekker aan het instrumentenpaneel. dus kabeltje getrokken en traraaa...
tweede probleem wat er dan natuurlijk bijkwam, is dat je bij het benzine instrumentenpaneel geen doorzichtig plaatje hebt op de plaats van het voorgloeilampje. nog erbij komt dat het originele paneel van deze TDI met LEDs werkt. Heb dan de behuizing van een TDI instrumentenpaneel van bouwjaar 1994 gepakt. Hier de instrumenten van de GTI ingezet (natuurlijk inclusief de printplaat en alle electronica) en het blijkt (gedeeltelijk) te werken. Helaas moest ik de pinnen voor het verstellen van de klok weglaten, want deze waren net iets anders dan bij het TDI paneel en pasten de pinnen niet in deze behuizing. Misschien kan ik er later wat op verzinnen... De sensoren en leidingen moet ik blijkbaar alsnog plaatsen, want olietemperatuur, buitentemperatuur en brandstofverbruik werken niet. Of de snelheidsmeter en de toerenteller kloppen moet ik nog testen. Leek op het eerste gezicht van wel. Dus dat de motorcodes bij de teller moeten passen, betwijfel ik. Ik heb 3 instrumentenpanelen geplaatst en ze werkten allemaal in 2 verschillende auto's. Behalve het voorgloeilampje dan natuurlijk. Mijn motorcode is 1Z trouwens. Het mooiste en makkelijkste zou natuurlijk een TDI paneel zijn. Maar 80-100 euro geef ik er zeker niet voor uit, en helemaal geen 250 voor een nieuwe... |
#11
|
||||
|
||||
kijk het begin is er volgens die duitser heeft hij er gewoon zo"n klok ingezet en doet alles het normaal heb je signaal van het verbruik in de ecu zitten kun je nl. uitlezen met vag-com ik ga dit weekend eens een vr6 klok plaatsen met boom en kijk in elsawin of er nog verschillen in zitten
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#12
|
|||
|
|||
Quote:
Zie http://ck222s.bithal.de/ck222web/go.../golf3tacho.htm |
#13
|
||||
|
||||
yup maar in die van de vr6 en de tdi zit niet veel verschil en ik heb em ook bij
__________________
mk1 syncro 16v u.c. lupo 1,4 16v Sold Caddy mk1 16v kr Mk3 tDI pd asz performed by buning tuning! Uhm engine soled ! already in the house vr6 T NO changed again in a vp tdi Audi Allroad v6 Bi-Turbo |
#14
|
|||
|
|||
@Romulus
Bedankt voor de handige link. Het nederlandse woord is trouwens "wegdraaigetal" Volgens wikipedia hebben de GTI's de motorcode's 2E; ADY; AGG; ABA. Bij een handgeschakelde auto zouden volgens de tabel 3 van deze code's het wegdraaitgetal 3862 moeten hebben. Mijn 1Z heeft volgens de tabel dan wegdraaigetal 3795. Ik denk dat dit hetgeen is wat willemvansoeren bedoelde, toen hij aangaf dat de motorcode's bij de tellerunit moeten passen. Ik heb het vandaag getest en bij rond de 120-130 km/u verschilde de teller ca. 5 km tov. de GPS snelheid. Eerder klopte dit wel aardig overeen met de originele teller. dus als de teller 3862 pulzen verwacht, maar in mijn geval maar 3795 ontvangt, geeft hij een lagere snelheid aan. dat doet hij dus ook, ca 5km langzamer dan de echte waarde... in principe zou ik denken, dat de pulzen door de snelheidssensor worden gegenereerd. dus als ik deze vervang met diegene van de GTI, zou het juiste aantal pulzen aan moeten komen voor de GTI teller? Of wordt het wegdraaigetal door de ECU gegenereerd? Of maak ik nu een denkfout? |
#15
|
||||
|
||||
In ieder geval niet door de ECU, want snelheidssignaal loopt van sensor naar tacho naar ecu.
Hoe zit het met het WSZ van een 16v GTI of VR6 teller? Deze hebben namelijk ook de 02A bakken die de TDItjes ook hebben.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl |
#16
|
||||
|
||||
De teller van een Seat Ibiza Cupra ('96-'99) lijkt hier verdacht veel op! Mijn broertje heeft er zo een.
Is trouwens ook als tdi geleverd. daarbij heeft de 110pk tdi gt sport ook een boordcomputer, dat is dan wel de enige dieseluitvoering die dat heeft. Terwijl je een Cupra1 en Cupra2 hebt die allebei met boordcomputer zijn geleverd. Vergroot in ieder geval je zoekgebied.
__________________
Daily ride; 2002 Audi TT Roadster spare car; 2001 VW Jetta GLS Wife's daily; 2010 Ford Escape Limited |
#17
|
|||
|
|||
effe voor de handigheid weten jullie het hier ook. ik moest er naar zoeken de paars witte draad van het verbruik moet bij een tdi in pin 9 van de ecu.
en olie temperatuur lijkt getrokken maar houd haverwege op de moet naar G2/pin1 in de zekeringskast is een groen zwarte draad, en je buiten temperatuur moet je trekken G2/pin2 dat is wit rood en G1/pin2 bruin wit Last edited by willemvansoeren : 18-06-2011 at 12:45. |
#18
|
|||
|
|||
kijk dat is handige info. waar komt de paars/witte draad voor het verbruik dan eigenlijk vandaan? maw. waar wordt de andere kant van de draad aangesloten?
nog een vraag in de ronde: wie heeft de plastik afdekking van de symbolen-lijst ooit succesvol erafgehaald en weer eropgeplakt? zo te zien is deze vastgesmolten vanaf fabriek. |
#19
|
|||
|
|||
@quattrodado de paars witte draad komt van de ecu en gaat dan door het schutbord naar een 3 polig zwart stekkertje vanaf 95 die naar je teller loopt, er zitten al 2 draden in en daar komt de paars witte dan bij, je kan hem heel makkelijk volgen door de paars witte draad vanaf je teller stekker te volgen. bij een ouder model 3 hangt de paars witte draad in een polig stekkertje werking is precies hetzelfde.
|
#20
|
|||
|
|||
bedankt. ik zal er eens onder kijken.
wat mij momenteel bij een vag com sessie opvalt. vag com meet verbruik, maar de MFA niet. is dat niet apart, als het nodige draadje nog niet getrokken is? |