Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-05-2011, 13:29
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 714
Default koeling 1.9td aaz

Tijd terug heb ik een 1.9td aaz in m'n golf mk1 gebouwd maar blijf problemen houden met de koeling, bij normaal rijden blijft de meter (wijzertje) net onder het rooie lampje maar wanneer ik volgas ga rijden dan gaat de meter helemaal de hoek in na een aantal minuten.

Is dit een algemeen probleem met een std. 1.6d radiator of is het tijd voor een intercooler? mja in de winter blijft de motor weer te koud voor m'n gevoel.

oh ja, turbo druk is 1bar en de dieselpomp staat we lekker rijk

scheelt een intercooler nog veel in vermogen bij een 1.9TD of valt het mee?
__________________
Reply With Quote
  #2  
Old 17-05-2011, 15:19
Vossie's Avatar
Vossie Vossie is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 611
Default

Ik had in mijn scirocco met AAZ DEZE radiateur evoor staan,
ook bij lange files is die nooit te warm gelopen bij mij.
Reply With Quote
  #3  
Old 17-05-2011, 18:32
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

is je meter nog wel goed? Ik dacht ook dat die van mij altijd iets te warm werd, tot ik er achter kwam dat de meter opliep als ik de verlichting aandeed
Reply With Quote
  #4  
Old 17-05-2011, 19:20
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 714
Default

dat is wel apart maar wel ergens om mee rekening te houden ja :P Maar bij mij loopt hij echt te warm met me vorige turbo die wat versleten was begon deze ook te roken (A)

maar niemand ervaring met een intercooler of dat veel scheelt in koeling?
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 17-05-2011, 19:27
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Een intercooler helpt zeker veel als je op snelheid bent.
En ook de koeling blijft beter je motor blijft immers kouder door betere koelling.
Ik had een saab intercooler op mijn jetta 2 met een aaz motor.
Deze cooler paste precies achter de grill
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #6  
Old 17-05-2011, 22:18
mk2 td driver's Avatar
mk2 td driver mk2 td driver is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 408
Default

Een koudere thermostaat Wil ook helpen heb op mijn 1.6 td
Koudere thermostaat 82 graden
Grote td radiateur
Dx oliekoelerset
En een sb intercooler

Ik zou in Jou geval zeker een intercooler en een 82 graden thermostaat monteren en evt een oliekoelerset
__________________
golf mk2 td (1v) '90 (current)
golf mk2 gti 16v (kr) '86 (current)
golf mk2 1.6automaat(ez) '86 (ex)
Reply With Quote
  #7  
Old 17-05-2011, 22:31
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,938
Default

Mijn aaz in mijn T3 werd ook warm, met een oliekoeler was het opgelost. Als je een olie temp meter monteert zie je precies hoe heet je blok wordt. Kun je ook zien of je water temp meter klopt.
Reply With Quote
  #8  
Old 17-05-2011, 22:56
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Een intercooler zou ik zowiezo monteren. Dit zorgt voor koelere lucht in de motor, dus meer lucht, betere koeling. Groot bijkomend voordeel is ook wat meer vermogen.
Oliekoeler scheeld ook veel, maar dan moet je eerst weten hoe warm je olie wordt. Als je olie niet op temperatuur is, is dat ook niet goed voor de motor.
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #9  
Old 18-05-2011, 17:50
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

ik neem aan dat een oliekoeler ook werkt met een thermostaat? Als deze altijd dicht zit is is het natuurlijk beetje overbodig om een koeler te kopen
Reply With Quote
  #10  
Old 19-05-2011, 11:21
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 714
Default

Oliekoeler werkt zonder thermostaat tenminste degene die ik heb liggen :P
Ik gaat is ff kijken naar een andere radiateur en naar een intercooler maar als het me teveel werk laat ik het zitter en wacht ik wel wanneer de motor knalt, dan is het tijd voor een PD TDI
__________________
Reply With Quote
  #11  
Old 19-05-2011, 12:07
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,778
Default

Welke cockpit gebruik je? Want kan natuurlijk ook zo zijn dat hij gewoon verkeerde waardes aangeeft vanuit zn sensoren.
Maar ik neem even aan dat je de warmtewisselaar-oliekoeler er op hebt zitten? Dat moet in princiepe goed zijn, maar je kab daar met een sandwich plaat nog een externe koeler op aansluiten (bijv. van een DX). Buiten dat zou ik de grootste radiator kiezen di erin past. En een intercooler kan nooit kwaad sowieso spaart het je turbo en krijg je waarschijnlijk iets meer vermogen.
Succes.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #12  
Old 19-05-2011, 13:03
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,938
Default

Je hebt idd adapters voor het aansluiten van een oliekoeler met thermostaat - gaat pas open bij bv 80 graden. Een oliekoeler van een DX zou idd voldoende moeten zijn bij een TD voorin geplaatst (tov hoe ik mijn AAZ in een T3 had) ivm rijwind
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum