Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts

Reply

Thread Tools Search this Thread
Old 26-03-2011, 18:05
TinusTG's Avatar
TinusTG TinusTG is offline
VW Enthousiast

Default Bank kan niet meer plat..

Hey mensen,

Ik wilde vanmorgen mijn bank van mijn Golf IV plat gooien en aan een kant ging hij niet los. Ik heb hem met een schroevendraaier losgemaakt en er in gekeken. Nu is het uiteinde van het pinnetje dat aan de hendel aan de bovenkant van de bank zit afgebroken (weet niet hoe ik het anders uit moet leggen). Heeft iemand dit ook wel eens gehad en hoe vervang je dat onderdeel zonder je bank te vernielen?
Reply With Quote
Old 26-03-2011, 18:18
WilliamH WilliamH is offline
Forum regular

Quote:
Originally Posted by TinusTG
Hey mensen,

Ik wilde vanmorgen mijn bank van mijn Golf IV plat gooien en aan een kant ging hij niet los. Ik heb hem met een schroevendraaier losgemaakt en er in gekeken. Nu is het uiteinde van het pinnetje dat aan de hendel aan de bovenkant van de bank zit afgebroken (weet niet hoe ik het anders uit moet leggen). Heeft iemand dit ook wel eens gehad en hoe vervang je dat onderdeel zonder je bank te vernielen?

Dit heb ik ook gehad. (mk 4 Variant) althans zo had ik hem gekocht.
Het hendeltje kost een paar euro bij de dealer, en het monteren is kinderspel. De bank hoeft in ieder geval niet uit elkaar.
Je kan de plek waar hij inklikt vanaf de achterkan bijna zien door het "slotje".

Korte beschrijving voor je:
- eerst een lange schroevendraaier voorzichtig! door het gat bovenin steken en dan voel je de plek al waar de weerhaakjes in moeten gaan vallen. Zonder kracht even erin en draaien om er 100% van te zijn dat er geen resten van de oude hendel zijn blijven zitten.
- Dan de nieuwe hendel door dit gat en op gevoel in het gaatje leggen en doorduwen.

Dit is alles.
En wellicht als je het heeel erg aardig vraagt bij de dealer, is er zelfs een monteur aanwezig die hem er even inprikt voor je.
Reply With Quote
Old 26-03-2011, 18:37
TinusTG's Avatar
VW Enthousiast

Kan ik de bovenzijde gewoon lostrekken dan?
Reply With Quote
Old 26-03-2011, 19:20
Forum regular

Eerst het clipje in het midden verwijderen, sorry die vergat ik even. Zit er gewoon ingedrukt en om het gat heen. Dit geeft je wat meer ruimte om erin te kijken voor restdelen.

Onthoud maar, mocht je wat stukmaken van het hendeltje (is al stuk) of het clipje of kuipje, het kost echt maar een paar euro. (dacht iets van 3)
Reply With Quote
Old 26-03-2011, 19:29
TinusTG's Avatar
VW Enthousiast

Bedankt.. ik zal morgen eens kijken..
Reply With Quote
Old 27-03-2011, 18:12
Forum regular

Quote:
Originally Posted by TinusTG
Bedankt.. ik zal morgen eens kijken..

Is het nog gelukt?
Reply With Quote
Old 28-03-2011, 09:08
TinusTG's Avatar
VW Enthousiast

De knop kan een stukje naar boven maar ik moet nog ff op mijn gemakje kijken.. hij blijft nog ergens achterhangen.. was van plan om vandaag ff langs de dealer te rijden..||Asl het goed is, wordt het vandaag opgelost. En jij gaat vandaag de 12v aansluiting monteren? Toch vreemd dat die bij de zelfde auto (op een paar cm dan) helemaal aan de andere kant zit..
Reply With Quote
Old 28-03-2011, 13:08
Forum regular

Ja, dat heeft te maken met de kant waar de verlichting zit. Vanwege de vorm van het luikje (wat ook totaal anders is) zit bij de Variant de verlichting links. Rechts is de ruimte achter de bekleding minder, daar zit al een kastje ingebouwd voor iets (weet niet wat) en ook de PDC unit zou daar geplaatst worden. (optie)

Alleen is de vraag natuurlijk waarom ze dan niet zo gemaakt hebben dat het ook aan de rechter kant komt. Dat er geen ruimte zit lijkt mij meer een gecreërd probleem. ;-)

Vandaag komt de 12v aansluiting erin als de dealer het op voorraad heeft, anders moet ik nog maar even een dagje wachten.
Reply With Quote
Old 02-04-2011, 00:49
Forum regular

En gemaakt?
Reply With Quote
Old 02-04-2011, 08:39
TinusTG's Avatar
VW Enthousiast

Nee nog niet.. ik heb erg weinig tijd gehad. wel geprobeerd het er zo uit te trekken (hendel) maar hij bleef ergens achter hangen.. Ik ga misschien straks nog even kijken.. leuk dat je er nog aan denkt, midden in de nacht!

Last edited by TinusTG : 02-04-2011 at 08:44.
Reply With Quote
Old 02-04-2011, 10:34
Forum regular

Ja, niet iedereen werkt op "normale" tijden he.

Het staafje van het hendeltje loopt niet recht, maar twee keer geknikt als je begrijpt wat ik bedoel. Dus hij buigt eerst naar rechts, en dan weer naar links.(afhankelijk van welke kant van de bank). Dit omdat de vergrendeling ook niet echt onder het hendeltje zit. Je kan hem dus als hij los is niet recht omhoog trekken, maar moet hem voorzichtig wat heen en weer bewegen.
Reply With Quote
Old 03-04-2011, 16:59
TinusTG's Avatar
VW Enthousiast

Angry

Het gaat echt niet lukken.. links, rechts voor en achter geen resultaat.. laat het wel iemand doen die er verstand van heeft.. anders kan ik dadelijk een nieuwe achterbank kopen..
Reply With Quote
Old 03-04-2011, 21:12
niels hubrecht niels hubrecht is offline
VW Enthousiast

gewoon nog eens rustig proberen en niet opjagen en dan lukt da wel.
Reply With Quote
Old 04-04-2011, 08:24
TinusTG's Avatar
VW Enthousiast

Ik zou niet weten hoe, ik krijg de hendel niet boven de rand uit, ik heb dus geen bewegingsruimte.. Ik kan ook niet ver genoeg kijken door het gat aan de achterkant van de bank (..met zaklamp!) En tot nu toe heb ik het ernstig rustig geprobeerd..wel met veel kracht maar dat helpt niets..
Reply With Quote
Old 04-04-2011, 20:06
Forum regular

hmmmz, heel vreemd. Voel je weerstand als je aan het hendeltje trekt, of gaat het gewoon los heen en weer?

Misschien kan je een foto plaatsen van de situatie, want ik vermoed dat er hier iets fout gaat.
Reply With Quote
Old 05-04-2011, 08:27
TinusTG's Avatar
VW Enthousiast

Het punt waar hij achter zou moeten blijven haken passeerd hij vlotjes.. maar verder dan een cm gaat hij niet. Ik kan ook niet zien wat er aan de hand is (ook geen foto..) door het gat achter in de bank.. de hendel gaan niet hoog genoeg uit de bank om boven de rand te komen die aan de bank vast zit. Ik kan hem dus niet bewegen.. Ik rijdt binnenkort we ff langs de dealer, die zouden het toch zo gefixt moeten hebben..
Reply With Quote
Old 05-04-2011, 09:45
Forum regular

Ja denk dat de dealer hem er gewoon hard uit trekt. Het zit namelijk met weerhaakjes, en misschien blijft het ergens achter hangen.
Zou in dat geval wel de dealer het laten doen, want als het hendeltje breekt en een deel in de weg blijft zitten, mag de dealer het oplossen. ;-) En dan moet dus wel de bank uit elkaar.
Reply With Quote
Old 05-04-2011, 12:39
TinusTG's Avatar
VW Enthousiast

Die gedachte had ik ook..
Reply With Quote
Reply

Posting Rules