#21
|
||||
|
||||
ik reed met mijn 1.6 (EZ) 3traps automaat tussen de 1 op 8 en 1 op 10 (afhankelijk van het rijgedrag.
heb er ooit een discussie over gehad met een monteur omdat ik hem erg onzuinig vond en die zij dat hij met 5bak dan tussen de 1 op 10 en 1 op 12 moet kunnen halen. maar zoals je hier al leest: het is erg afhankelijk van je rijgedrag. als maakt zo'n 3traps bak met 120/130 km/h wel erg veel toeren vergeleken met een 5 bak. dus het moet wel verschil maken. heb nu een 4bak 1.3 waar ik met rustig rijden 1 op 13 haal. nu in de winter en minder rustig rijgedrag haal ik maar 1 op 10. mijn ervaring is dus dat de 1.3 en 1.6 niet veel met elkaar schelen, en als ik dus nog een benzine zou kopen dat gewoon een 1.8 of 2.0 word (als toch alles onzuinig is )
__________________
Scratch the surface! -Golf 2 '841.9TDI |
#22
|
||||
|
||||
1.8 valt wel mee kwa zuipen, mn 1.8CL met RP(90pk) blok haalt gemiddeld 1 op 13/14. En dat is vooral snelweg en 80 wegen.
|
#23
|
||||
|
||||
Met mijn GTI (digifant) kan ik 1 op 16 halen op provinciale wegen.
Op de snelweg, 120/130 1 op 14. Men daily 1300 1 op 12 , maar dan wel met een 4bak Dus 1800 zeker een aanrader
__________________
Golf MK2 GTI 8v PB '89 Monza Blue Met. @ Zenders Ford Escort MK3 Estate 1.6 XR3 '85 Volvo S70 2.5 LPG '98 |
#24
|
||||
|
||||
Quote:
Tenzij je weer 'n 1.3 met injectie hebt met een 5-bak er aan. Dat ging weer wel zuinig. De minst zuinige tot nu toe was de 1.6 met 3-traps auto-bak, daarna de handgeschakelde versie. Zelfs de 16v was nog vele malen zuiniger dan de 1.6. Enige probleem daarmee is dan wel weer dat ie uitnodigd om een beetje anders te gaan rijden, en je verbruik net zo goed weer omhoog gaat. Maar dan heb je tenminste wel plezier in 't autorijden. De 1.8i RP motor met 5-bak was echt super. Lekker veel pit en heel erg zuinig vergeleken met veel andere mk2 blokjes. Zelfs in de Passat was een soortgelijk blok nog zuiniger dan de 1.6 carb. Voordeel van de 1.6 met carb, is dat die carburateur zoveel problemen geeft dat de auto het merendeel van de tijd langs de kant staat, wat ook wel weer heel zuinig is.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#25
|
|||
|
|||
een zwaarder blok loopt meestal ook wel iets zuiniger ja! 30 jaar geleden kon je nog prima mee komen met je 1100, nu moet je zo'n blokje iets meer de sporen geven . Met mijn JB blok kan ik prima meekomen, dat drukt het verbruik ook wel lijkt mij! En de 5 is lekker lang, bij 80 op de teller zit ik op 2000rpm, bij 120 pas op 3000.
|
#26
|
||||
|
||||
bij mij draait ie 4000 toeren bij 130 geloof ik is niet eens comfortabel om mee te rijden, ik rij altijd honderd op de snelweg vaak ook omdat het niet harder kan ivm drukte(regio rotterdam)
__________________
Passat 35i 1989 |
#27
|
|||
|
|||
Een mk2 gti met handbak draai ongeveer hetzelfde hoor, dus ook 4000 rpm bij 130.
Vind het heerlijk, lekker korte versnellingen, lekker fel Maar ben het eens met hierboven. Ik heb zelf een mk2 1.3 carb gehad, met 5-bak zelf nog. Ding zoop als een rakket, maar zo reed hij niet Toen overgestapt op een mk2 2.0 8v(ombouw). als ik een beetje rustig reed deed die 1 op 13. Ik heb nu een 1.8 8v gti, loopt altijd wel 1 op 10 en dan rijd ik sportief. Dus af en toe een beetje scheuren, prima voor mij. Heb daarmee een beetje angst gekregen voor die lichte motortjes. |
#28
|
|||
|
|||
Ja een gti-tje zou ik ook wel willen.. Simpelweg omdat die motor veel minder hoeft te werken voor deze snelheden (of zou ik dan ook weer harder gaan rijden??)
Hoe dan ook, ik stap nu in de auto naar Enschede om deze jetta te bekijken ;-) Als ik hem toch koop post ik dat hier als eerste |
#29
|
||||
|
||||
Mijn polo 1,3 GT met 5 bak deed op de snelweg 1 op 16 en dan reed ik gewoon 120 waar het mocht. Voor een Golf zou dat denk ik meer zijn aangezien die iets zwader is maar heel veel zal het niet uitmaken. Persoonlijk zou ik voor een iets zwaardere motor gaan voor in een Golf en anders kijken voor een Polo met een 1.3 met 5 bak.
__________________
Dodge RAM 1500 |
#30
|
||||
|
||||
Quote:
Euh, ja. Met de 16v reed ik standaard 180, gewoon omdat dat zo makkelijk gaat.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#31
|
|||
|
|||
Ja dat dus... Moet gewoon mn rechtervoet in bedwang leren te houden
Maar dit is 'm dus: Mankeren wel wat dingetjes aan, zo zit er een vieze deuk in het rechter voorscherm, heeft de motorkap geen blanke lak meer en kwam ik er op de terug weg achter dat de kilometer teller het niet doet (wat dus het enige punt is waar ik echt niet blij mee ben) |
#32
|
||||
|
||||
D'r missen ook nog wat chroom stripjes, weet alleen effe niet zeker of die voor de Jetta ook gemaakt zijn... dacht van wel.
Maar leuke Jetta, Coupe is sowieso gaaf vind ik.
__________________
Klutch Shirts Quote:
Buyer / seller feedback thread Golf mk2 16v W.I.P. Boot-sale |
#33
|
|||
|
|||
Nou, van mij mogen ze allemaal missen, wat vind ik die dingen lelijk zeg ;-) haha
Zal morgen eens een duo shootje houden met die andere blauwe coupe :p |
#34
|
|||
|
|||
Hierbij even een overzichtje, wel gemaakt met de telefoon, dus niet echt kwaliteit, maar goed
De handbak heeft trouwens 23,8l gebruikt op 306km, dus dat is zo'n 1:12.8, tegen de 1:9 die de automaat reed... En dan heb ik nog niet eens heel netjes gereden, Enschede-Amsterdam met 140 verder was het (na 2 jaar) weer schakelen ook erg wennen, dus dat was ook niet altijd even zuinig. Moet zeggen dat het toch echt wel veel leuker rijden is hoor! Vanmiddag naar Brezan voor wat filtertjes en bougies. Even wat onderhoud en liefde erin dan komt het allemaal wel goed |
#35
|
|||
|
|||
Nou..... niet zo'n fijne update hier, de 2e dag dat ik er mee naar mn werk reed begon op de terugweg mn distributieriem het.
Ik kom bij de eerste kruizing, trap de koppeling in, zie dat er niets aan komt en wil schakelen, toen was mn motor al uitgevallen. Aangezien ik nogal a-technisch ben geprobeerd te starten, aan te slepen e.d maar dat lukte niet. Toen naar de plaatselijke beun-garage gesleept die meteen hoorde/zag dat de distributie kapot was. Na 2u te hebben gewacht op een sleep naar huis met mn zwager (automonteur) de beschermkap eraf gehaald om te kijken wat daar de schade was, nou zit de riem er nog gewoon op, wel erg slap. Maar hij is niet "kapot". Nu dus hopen dat ik erg veel geluk heb en er niet al teveel kapot is. Van 't weekend gaat ie uit elkaar om de schade te bekijken.... |
#36
|
|||
|
|||
spanrol kapot? hopen dat je inderdaad niet te veel schade hebt gemaakt met het slepen!
|
#37
|
|||
|
|||
Ik heb echt geen flaaaauw idee, ik zou niet eens weten wat of welke de spanrol is bij wijze van.
Mocht er trouwens iemand een adres hebben waar we diverse onderdelen die hierdoor kapot zijn gegaan kunnen kopen (online, of gewoon een winkel omg. A,dam - Schiphol - Weesp)... Ze gaan er van t weekend naar kijken en dan inderdaad maar hopen dat het mee valt. Anders eens kijken wat voor andere opties er zijn (blok van de automaat hierin, ander blok zoeken, alles helemaal herstellen etc..) |
#38
|
|||
|
|||
Oke, hier dan even een update over vandaag...
We hebben een deel van de motor uit elkaar gehaald, maar eerst is er begonnen met het los halen van de distributieriem & de multiriem. Hierna hebben we de motor met de hand rond gedraaid om te horen of er niets aan liep, krom was etc.. Dit was niet het geval. (er was helemaal niks te horen). Daarna hebben we een nieuwe multiriem, distributie set en kleppendeksel pakking geplaatst na alles op tijd te hebben gezet. Helaas startte hij toen nog niet. Je hoort de startmotor draaien en dat ik ook het enige geluid wat de motor verder echt maakt. Op het geluid van een ploffende ontsteking na dan, die krijgen we dus niet goed afgesteld, de motor slaat niet aan (hierdoor?)... Vandaag konden we helaas maar van 08 tot 12u maar morgen is er weer een nieuwe dag. Mochten er mensen tips hebben?? |
#39
|
||||
|
||||
zit je ontsteking geen 180° verdraaid dan?
je zuiger gaat namelijk 2x omhoog terwijl er maar 1 keer onsteking is. de nokkenas kan 180° verdraaid staan waardoor je ontsteking krijgt als die mengsel gaat aanzuigen. dan heb je ontploffend mengsel in de inlaat.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93 http://www.fordcapri.be |
#40
|
|||
|
|||
Om eerlijk te zijn, ik ben zo a-technisch als ik weet niet wie...
Maar wat je zegt klinkt erg logisch, hij ploft idd uit de inlaat, ik ga het morgen door geven (en dan hier weer een update posten uiteraard!) |