#1
|
||||
|
||||
1.6 of 1.6 TD
Hallo,
Ik zal me eerst voorstellen, Ik ben stefan, ik kom uit kruisland (noord brabant) Ik ben 17 jaar, bijbaantje brommermonteur en vliegtuigmonteur in opleiding. Ik heb sinds vorige week een mooie golf 2 cl D oldtimer opknapper gekocht uit belgië! Nou ben ik hem dus helemaal aan het strippen om straks te laten spuiten, maar mijn vraag is: Het blok gaat er toch uit nu en is niet super meer (blaast wat langs de oliedop op cilinder kop) Ik wilde er zoiezo al een iets sneller blokje in leggen, een 1.6 TD. Wat is het slimste om te doen. Een 1.6 TD kopen en nog extra geld in stoppen om het blokje toch een beetje fatsoenlijker te maken of de 1.6 blijven rijden en daar geld in stoppen om die mischien wat te maken? Scheeld het qua prestatie veel bij 1.6 D of 1.6 TD? Ik ga mijn project verder helemaal bij houden met foto's en binnenkort wanneer ik al een eindje op weg ben maak ik een thread van het project! Gr, Stefan
__________________
Golf MK II TDI "Under construction" http://www.volksforum.com/forum/sho...944#post1073944 |
#2
|
||||
|
||||
Met een td heb je meer mogelijkheden, en standaard al meer vermogen.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily 'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs. 'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ? |
#3
|
||||
|
||||
De ongeblazen diesel helemaal netjes reviseren is heus wel leuk werk en blijft dan ook lekker betrouwbaar doorkachelen, maar als je ooit verder wilt met 'opvoeren', ben je met zo'n blok gauw klaar...
Als je een 1.6 TD of 1.6 GTD blok opzoekt en reviseerd heb je,zoals Tim J zegt, veel meer mogelijkheden om er meer vermogen uit te persen. Beetje gogelen met intercoolers, turbodrukken, brandstofpomp etc.etc.. en voor je t weet heb je een diesel die over de 100 pk levert...M.a.w. je houdt er langer lol mee.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD |
#4
|
||||
|
||||
Oke,
Dan denk ik toch dat ik voor het motorblok maar wat extra geld apart houd en dus een 1.6 TD blok koop en opknap. Stel, het blok blaast verder niet enzo langs de oliedop, Wat zijn de standaart dingen die je wel even moet vervangen om zo'n blokje weer even wat beter te krijgen? Is de turbo reviseren slim om te doen of dit hoeft mischien niet eens? Gr, Stefan
__________________
Golf MK II TDI "Under construction" http://www.volksforum.com/forum/sho...944#post1073944 |
#5
|
||||
|
||||
Gewoon de 1.6D opknappen. Had mijn oude blok pas bij 507k vervangen door een andere met twee ton minder. Die gaan we nu, 40k later binnenkort ook opknappen, even nieuwe pakkingset erop, en dan kan ik weer een paar ton door
Altijd starten en lopen, dingen zijn superbetrouwbaar.
__________________
VW-Speed.nl |
#6
|
||||
|
||||
Maar ik wil ook wel wat meer vermogen, en als ik hoor dat die TD blokjes zo op te schroeven zijn denk ik toch dat ik voor zoiets ga.
Ik wil het geld allemaal best in de auto steken dus ik denk dat ik voor een TD blok ga en die opknap. Gr
__________________
Golf MK II TDI "Under construction" http://www.volksforum.com/forum/sho...944#post1073944 |
#7
|
||||
|
||||
Maar wat ik dus nog vroeg:
Wat zijn de dingen die je moet doen als je een TD blok even een goede beurt wilt geven? Zal de turbo reviseren nodig zijn? Gr
__________________
Golf MK II TDI "Under construction" http://www.volksforum.com/forum/sho...944#post1073944 |
#8
|
||||
|
||||
Olie en filters vervangen om mee te beginnen.
Zwetende/lekkende pakkingen vervangen. Verstuivers testen. Verder loopt zo'n diesel gewoon en is regulier serieus onderhoud het toverwoord voor een lkang leven. Turbo reviseren is niet perse nodig, alleen wanneer hier problemen mee zijn. Wil je in een later stadium beginnen met turbodruk etc.. verhogen, dan zou ik er toch voor kiezen om te zorgen voor een compleet frisse, gereviseerde basis. Anders kom je van het één in het ander, omdat alles dan nét niet helemaal fris meer is. Hier zijn op het forum genoeg threads die over opgevoerde (G)TD's gaan.Zeer de moeite waard om lekker door te lezen.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD |
#9
|
|||
|
|||
en die TD's zijn ook superbetrouwbaar. Tuurlijk zit er meer op en aan dus kan er ook meer kapot gaan. Maar mijn TD heeft ook al 5 ton gedraaid en is nog nooit gereviseerd geweest!
__________________
Quote:
|
#10
|
||||
|
||||
Altijd eentje mét een T, duhh
__________________
'11 Polo 6R bluemotion TDI '05 BMW 130i trackday '93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD '91 Golf Syncro Country '89 Daihatsu Feroza '86 Passat Variant Syncro |
#11
|
||||
|
||||
http://www.volksforum.com/forum/sho...944#post1073944
Hier mijn topic over de vorderingen
__________________
Golf MK II TDI "Under construction" http://www.volksforum.com/forum/sho...944#post1073944 |