#1
|
|||
|
|||
voorgloeilampje knippert 1.9TD AAZ
Vandaag geprobeerd de gloeibougies te vervangen; dit is bij 2 zonder problemen gelukt; de andere twee zitten achter de dieselpomp en kreeg ik er niet 1,2 3 uit.
Heb het zo maar even gelaten; met 2 nieuwe gloeipluggen zal de motor waarschijnlijk beter starten als tot nog toe met deze kou. nu heb ik alleen wel een nieuw probleem. Als ik het contact aanzet gaat het voorgloeilampje netjes branden en na verloop van tijd uit. de motor start dan redelijk normaal. na een paar seconden echter gaat het voorgloeilampje knipperen en dat stopt niet? iemand enig idee? kan dit komen door de nu verschillende (leeftijd dan) gloeipluggen? verder zijn alle tips welkom voor het vervangen van de 2 pluggen achter de pomp (zonder de pomp te demonteren..............) het betreft een Variant 1.9TD uit 1998 met een AAZ blok en Bosch pomp |
#2
|
||||
|
||||
het kan natuurlijk te maken hebben omdat je maar 2 hebt vervangen van de 4
want misschien zijn juist die 2 kapot of niet meer 100% |
#3
|
|||
|
|||
update
k, lampje houdt na een minuut of twee op met knipperen, maar de motor rookt koud als een dolle....... geen blauwe rook, maar lekkere dikke zwarte roetpluimen van slecht verbrandende diesel.
any ideas? en voor morgen? allemaal een fantastisch kerstfeest gewenst!! |
#4
|
|||
|
|||
zou eerst kijken of die 2 kapot zijn door middel van een lampje en kijken als die brand 1 draad op de plus en de andere op de gloeier wel de draad van alle gloeiers er af halen
|
#5
|
|||
|
|||
Quote:
daar zit dus ook gelijk een deel van het vervangings-probleem........ de 3e gleoiplug vanaf de bak gerekend zit dusdanig weggewerkt tussen de verstuivers en achter de pomp dat ik daar niet eens het moertje van de contactstrip los krijg; na de kerst eens even gaan shoppen en kijken of ik een lange rechte steek-ring 12 en steek-ring 8 kan kopen hier in de buurt van teng-tools, gedore of snap-on. mijn huidige ring-ring set heeft bochten bij de ring en de 8 is vrij kort waardoor ik ook haast geen slag kan maken op die punten achter de pomp, mijn ratel krijg ik zelfs met mijn laagste dop niet tussen de pomp en gloeiplug. mischien morgen-ochtend even 1 van de overgebleven nieuwe pluggen op de hoofdbedrading aansluiten (2 keer rood/wit op de plug aan de bakzijde) en kijken offie uberhaupt gaat gloeien als het contact aan gaat; dan heb ik in ieder geval de aansturing van het voorgloeien uitgesloten. als er dan overigens niets gebeurd trek ik even een rechtstreekse plus naar de gloeipluggen, als de motor dan fatsoenlijk start weet je zeker wat het probleem is; wat direct een volgende vraag op doet komen: - als ik een rechtstreekse draad trek van het contact (bijvoorbeeld via de aansturing van de stopklep? (die zit vlak naast de hoofdaansluiting van de gloeibougies) kan ik dat dan aangesloten laten of krijg ik problemen als voorlopig even de gloeipluggen continue onder stroom staan? |
#6
|
||||
|
||||
wat het probleem is weet ik niet maar om ff te reageren om de 3de gloeipit eruit te krijgen.
Het is te doen zonder de pomp en dergelijke te demonteren maar het is een K*twerkje Veel succes ermee in ieder geval
__________________
Who am I? => Me I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car. |
#7
|
||||
|
||||
hoi
hallo
anders even 2 verstuifers eruit pakken ,, en even inkeping doen van de koperen plaatje die op je gloeipluggen komen , dan kun je kleine schroefje paar slagen erop draaien. de aansluiting kun je er dan zo opschuifen ,anders wil het bijna niet slagen succes . vrgr gooigolf |
#8
|
||||
|
||||
Gloeiers vervangen is wel te doen hoor , heb t laatst ook nog gedaan bij m'n vaders '92 er TD .
Maare , waren er dan in '98 nog 'gewone' td's te koop dan ?, zie je niet veel zeker dan , de meesten zijn al tdi's . De gloeiers constant aan laten staan dmv een constante plus zou ik zeker niet doen , dan gaan ze heel snel stuk ,normaal branden ze maar een seconde of 10 gemiddeld , maar als je ze constant aan laat staan gaat de levensduur wel heel erg snel achteruit ! Was bij m'n vaders auto een klein uurtje ermee bezig ,we hebben even de verstuiverleidingen eraf gehad , heb je even meer ruimte . De moertjes van de gloeiers heb ik gedemonteerd met een steeksleuteltje en een kleine telescoopmagneet . De gloeiers losgemaakt met een steeksleutel en verder losgedraaid met dehand ,en stukje slang om de verstuiver , de telescoopmagneet en veel geduld ..........
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk Golf variant Mk3 family car The White Turbo Jetta! Quote:
|
#9
|
|||
|
|||
Quote:
tis toch echt een 98'er sterker nog, tis een wolfsburg........ variant is mischien iets langer met het oude AAZ blok geproduceerd? maar anyways; het is nu helemaal over; de voorgloei instalatie doet niets meer, lampje gaat even branden en begint direct te knipperen. auto start met deze temperaturen dan dus helemaal niet meer; was wel balen want ik had behoorlijk wat spul achterin gezet voor kerst bij vrienden, die konden we dus allemaal overproppen in de daihatshu van de vrouw........... morgen even proberen of de wagen met een directe plus naar de gloeipluggen wel wil starten en dan maar even iets frotten met een schakelaar ofzo zodat ik handmatig kan voorgloeien; heb de wagen deze week nog voor het werk nodig (en ook geen vrije dagen meer..........) waar precies in de motor-ruimte en/of zekeringskast bevinden zich de electrische componenten van de voorgloei-instalatie van een AAZ blok met volledig mechanische bosch-pomp? ik weet zo uit het blote hoofd namelijk alleen de KWV temp sensoren te zitten Last edited by 3wheel : 25-12-2010 at 22:52. |
#10
|
|||
|
|||
k, effe update........
gloeiinstalatie reageert niet op afkoppelen sensor koelvloeistof temperatuur (als je daar de stekker afhaalt zou er maximaal voorgegloeit moeten worden) wel start de motor prima als je even een draad trekt tussen 1 gloeiplug en de plus van de accu; even minuutje wachten; dan snel naar binnen en sleutel doordraaien....... motor start direct maar loopt wat rommelig en rokerig stationair (de gloeipluggen horen als ik het goed begrepen heb na het uitgaan van het lampje te blijven "branden" tot de KVS temperatuur 60°C is, het nagloeien voor schoner en regelmatig stationair lopen bij koude motor) gloeirelais inmiddels ook gevonden, zitten 3 zekeringen in van 5, 20 (reguliere steek exemplaren) en 50A (een metalen strip): alle zekeringen zijn goed, alle aarde-punten gecontroleerd (netjes schoon) geen slechte contactpunten in de stekkers naar het relais............. dus helaas is mijn enige conclusie dat het relais overleden is........ gelukkig is dat heel simpel te vervangen en ga ik dus niet zitten rommelen met extra bedrading direct naar de gloeipluggen; morgen gewoon een relais kopen en de auto van vrouwlief lenen en als de golf echt nodig is tot het relais binnen is met het draadje starten |
#11
|
|||
|
|||
[QUOTE=3wheel]k, effe update........ cq eindoordeel ter lering ende vermaak........
Het voorgloeirelais wat de timing en temperatuur-registratie voor het voorgloeien regelt was defect. Maar ook 1 van de gloeibougies was dusdanig defect dat de hoofdzekering van het voorgloeisysteem (80a) er uitlag............ Dus ook na vervanging van de regelunit was er na een nachtje afkoelen (we dachten in eerste instantie dat het opgelost was) niemand meer thuis. voorgloeien met een directe draad werkte wel nog steeds (starte slecht maar sloeg tenminste na een paar pogingen aan).......... uit laten lezen (wist niet dat dat kon met een AAZ blok, zit tenslotte geen motormanagmentsysteem op en toen bleek het vervangen relais geen stroom te krijgen; het schakelde dus netjes want de zekeringen van de regelunit waren prima in orde; alleen de hoofdstroom voor de gloeibougies was er niet......... na lang zoeken de defecte zekering gevonden die zich bovenin de zekeringskast onder het dashboard bevind en dus door 3 man over het hoofd gezien is tot 1 van ons de zekeringskast gewoon los trok om de stekkerverbindingen e.d. te controleren en toen zag dat er nog een zekering zat.............. zekering vervangen; auto met open motorkap 3 uur buiten gezet............. en voila; lampje gaat aan............. brand even............ gaat uit........... en wagen start zonder problemen. bedankt overigens voor de tips over de 2 lastig bereikbare gloeiers, na het losmaken van de 2 daarboven liggende brandstofleidingen (we moesten toch wachten tot de boel afgekoeld was) kon ik daar inderdaad voldoende bij. resumerend voor de mensen met een AAZ blok: Het voorgloeisysteem bestaat uit de volgende delen: 1 regelunit/relais met hierop 3 zekeringen van 55, 20 en 5a; deze unit bevind zich in de motor-ruimte en zit met 2 bouten onder tegen de beugel waarop het koelvloeistof reservoir is gemonteerd 1 hoofdrelais in de zekeringkast 1 hoofdzekering (80a) in de zekeringskast 4 gloeibougies die met een koperen strip verbonden zijn; er loopt dus alleen een draad naar de eerste bougie aan de bakzijde en het is dus lastig om de bougies afzonderlijk te meten. allemaal overigens de beste wensen voor 2011 |