Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-05-2012, 08:27
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default Mistlampen Jetta 1

Mogge,

ik heb een setje mistlampen gemonteerd op mn Jet via de ori schakelaar en een zekering ertussen geknepen. Ging een tijdje goed tot de eerste keer dat mn verlichting bedrading weg fikte. Gefikst omdat ik dacht dat de schakelaar gaar was.

na de tweede keer bijna brand bleek het de mistverlichting aan de voorzijde te zijn.

Hoe regel ik het dat het nu in vervolg wel goed gaat?

Moet ik via relais werken? Zo ja, hoe en welk nummer. Zekeringkast?

vertel!

laterrrrrrrrrrrrrrrr
Ed
Reply With Quote
  #2  
Old 17-05-2012, 10:19
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,866
Default

Wordt je (mistlicht)schakelaar ook warm?
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 17-05-2012, 17:30
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

Geen idee hans, ik was meer gefocust op de rook dan op eventueel warmte vorming in de schakelaar
Reply With Quote
  #4  
Old 17-05-2012, 22:48
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,208
Default

Misschien een domme opmerking aangezien mijn kennis van elektriciteit niet zo heel ver gaat:

Bij een geval van overbelasting; kan je toch dikkere stroomdraden plaatsen? Wil je veilig zijn dan is 2,5mm altijd voldoende.

Je smeltzekering is niet kapot gegaan; misschien een kleinere plaatsen, zodat die eerst kapot gaat en niet je draden meteen gaan fikken.
Reply With Quote
  #5  
Old 17-05-2012, 23:11
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ja je moet via een relais werken en nee,volgens mij zit die origineel niet in de zekeringkast,maar er los boven geschroefd.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #6  
Old 17-05-2012, 23:12
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Default

Ik zou het inderdaad via een relais doen. Met je schakelaar, die veelal oud is en dus enige contactweerstand heeft, schakel je de spoel van het relais. De mistlampen worden dan direct door het relaiscontact naar de accu geschakeld waar ook nog een zekering tussen zit. 10A lijkt mij voldoende voor beide lampen samen, 2x 5A individueel kan ook nog.

Juist om die contactweerstand op de schakelaar heeft het gebruik van dikkere draden geen zin, de schakelaar zal altijd als eerste heet worden en de geest geven... Ofwel zijn magische rook uitblazen

Hoop dat je hier wat mee kunt!
Reply With Quote
  #7  
Old 17-05-2012, 23:57
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,208
Default

Oké Joris, duidelijk, zo had ik het nog niet bekeken!
Reply With Quote
  #8  
Old 22-05-2012, 06:31
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

thanx, ik moet opzoek naar een relais dus.
Zat een relais bij de mistlampen maar die heb ik niet meer.....

Dikkere draden indd geen zin, schakelaar was gesmolten van binnen.
Reply With Quote
  #9  
Old 22-05-2012, 08:00
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Als het goed is ligt de bedrading er al voor klaar om ze via een relais te schakelen: bij mijn Jetta wel.
Relais 51 oid in je zekeringkast prikken op het daarvoor bedoelde plekje en voila: alles werkt via de originele schakelaar
Reply With Quote
  #10  
Old 22-05-2012, 11:38
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

ik zal eens kijken.....heb je eventueel kleur codering van bedrading? maakt het zoeken makkelijker in de wir war
Reply With Quote
  #11  
Old 29-05-2012, 20:01
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

moet er een relais naast de zekeringkast geprit worden of is er al een voorbereiding getroffen in de zekeringkast zelf?
Reply With Quote
  #12  
Old 30-05-2012, 17:28
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

In de zekeringkast zelf is al een plek gereserveerd, en als het goed is alle bedrading er ook al voor aangelegd, van je schakelaar tot aan het motorruim.
Reply With Quote
  #13  
Old 11-06-2012, 17:45
Edward's Avatar
Edward Edward is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 3,862
Send a message via MSN to Edward
Default

positie 7, relais nummer 15. Bedrading ligt er inderdaad al (bedankt Hans, Ron21).
Bestelling is onderweg.

grtz Edward
Reply With Quote
  #14  
Old 25-06-2012, 11:15
bug59 bug59 is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 682
Send a message via MSN to bug59
Default

In een andere topic lees ik dat je relais 53 op positie 10 moet steken en hierboven staat relais nummer 15 op positie 7 , welke moet je nu veranderen??

gtz
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum