Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Type 1 (kever '49->)
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-04-2005, 19:41
manijack's Avatar
manijack manijack is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 504
Default olie probleem

Wie kan mij van advies voorzien? Ik heb hier een kever staan met een 1600cc motor, en deze lekt vreselijk olie. De olie komt van achter de krukas poelie, hier zat eerst een lichtgewicht poelie op maar die heb ik inmiddels al gewisseld voor een originele maar dit heeft niets uitgehaald. Heeft iemand van jullie nog een idee

alvast bedankt voor jullie advies
__________________
na zonneschijn komt regen.....
Reply With Quote
  #2  
Old 07-04-2005, 12:31
Beetspeed Beetspeed is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 444
Default

Beetje open deur wellicht, maar als de olie daar echt vandaan komt (...), dan zal de zwarte pakkingring die erachter zit kapot zijn.

Die is volgens mij goed te vervangen als je het plaatwerk ervoor verwijderd hebt.
Kijk ook even als de pakkingring eruit is of de olie 'spatschijf' over de krukas geschoven zit. Als het blok ooit open is geweest en die ring is vergeten, dan krijgt je zwarte (plastic, met veer erachter; 'simmyring', spelling?) pakkingring meer olie te verduren dan-ie aankan en kan ook gaan lekken. Pak er even een handleiding bij, dan zie je hoe en wat.

Groeten,
Walter
Reply With Quote
  #3  
Old 07-04-2005, 16:42
blue thunder's Avatar
blue thunder blue thunder is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 10
Default

Voor zover ik weet zit er geen pakkingring achter de poelie bij een type I motor.....
De olie wordt tegen gehouden door een gekromde 'spat-ring' en de poelie is voorzien van een labyrint (soort schroefdraad profiel) dat de olie weer terug je motor in forceert als deze draait.
Er zijn ook (aftermarket) sealed poelie systemen geleverd, waarbij het carter wordt voorzien van een lip-seal. Dit is echter niet standaard.

Ik zou even nakijken of de groeven van het labyrint van de poelie goed schoon zijn en of je niet teveel carterdruk hebt (carterventilatie nakijken).

Grt. en succes,

Robin
__________________
The least likely, can be the most dangerous....
2275cc type I turbo with DTA enginemanagement

Last edited by blue thunder : 09-04-2005 at 17:12.
Reply With Quote
  #4  
Old 07-04-2005, 19:39
manijack's Avatar
manijack manijack is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 504
Default

Allemaal bedankt voor jullie advies, maar het is toch wat meer voor de hand liggend. Ik was vanmiddag even bij VR en heb het daar meteen even aan Jan gevraagd. De ruimte achter de poulie is inderdaad gewoon open en daar komt alleen olie uit als er teveel carterdruk is. Dit kan ontstaan door een hoger motorvermogen, Dat is bij deze niet het geval, of doordat de carterventilatie verstopt is. Het is eigenlijk vrij logisch maar ik had er totaal niet aan gedacht. Het probleem bij deze kever is dat de eigenaar zelf een carterontluchtingslang gemonteerd. Dit is een flexibele waterslang die geknikt zit en er is dus geen ventilatie mogelijk. Deze slang heb ik nu vervangen door een originele en het probleem is nu verholpen.
Zo zien jullie maar weer, de oplossing is heel voor de hand liggend.
In ieder geval allemaal nog bedankt voor het meedenken.
__________________
na zonneschijn komt regen.....
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum