Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 25-10-2011, 13:24
raymonnetje raymonnetje is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 61
Default temp meter niet in het midden

Hallo, Mijn temp meter komt niet in het midden te staan. maar het streepje links van de middenste, het 1e streepje na het blokje dus. De ventilator springt wel aan als hij net over het streepje komt. en gaat uit als hij weer achter het streepje staat. Stilstaand danwel bij het rijden gedraagt hij zich zo. Maakt dit uit? Hij hoort in het midden te staan, maar het stoort me zo niet. Is het dan erg?

mvg,

Raymon
Reply With Quote
  #2  
Old 25-10-2011, 13:31
VwJarnoGT's Avatar
VwJarnoGT VwJarnoGT is offline
Volksforum Aandeelhouder - I love VAGinas
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1,356
Send a message via MSN to VwJarnoGT
Default

Niks mis mee!
Reply With Quote
  #3  
Old 25-10-2011, 13:56
raymonnetje raymonnetje is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 61
Default

Dus het kan gewoon zo blijven?

scheelt weer wat centjes:P

kan de sensor gewoon zijn van de temp meter van het dashboard? zo'n sensor.. die heb je al vanaf een euro of 4? Dan denk ik dat ik binnenkort effe eentje haal.
Reply With Quote
  #4  
Old 26-10-2011, 19:01
VwJarnoGT's Avatar
VwJarnoGT VwJarnoGT is offline
Volksforum Aandeelhouder - I love VAGinas
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1,356
Send a message via MSN to VwJarnoGT
Default

Wie zegt dat de meter in het midden hoort? Dat doet die van mij pas bij lang stilstaan en bij het rijden staat ie ook net bij het eerste streepje.

Teken dat de thermostaat open gaat en het systeem z'n koeling krijgt. Zoals het hoort

Als de temp meter oploopt is vaak de thermostaat stuk zodat ie niet meer open gaat en de motor minder koeling krijgt en/of z'n warmte niet kwijt kan.

Check wel even je kvs peil!
Reply With Quote
  #5  
Old 28-10-2011, 10:00
raymonnetje raymonnetje is offline
Forum regular
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 61
Default

kvs is iets te veel, zit echt net over max heen. Kijk maar op het forum bij pics enzo.. alle warme motoren staat ie in het midden. Hij komt bij mij net over het streepje heen bij het rijden.. bij stationair iets meer maar niet veel. als de fan dan aanslaat slaat ie terug naar net voor het streep je. en daar schommelt ie steeds tussen zegmaar. fan aan terug, fan uit erover.
Reply With Quote
  #6  
Old 28-10-2011, 10:11
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Meter hoort anders toch echt in het midden te staan...

Weerstand van de sensor anders eens meten. Iemand kan je vast wel even vertellen hoeveel deze moet bedragen.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #7  
Old 28-10-2011, 10:24
Chriskee.'s Avatar
Chriskee. Chriskee. is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 660
Send a message via MSN to Chriskee.
Default

Bij mij komt 'ie ook net niet in het midden, en ik heb al zo ongeveer alles vervangen.
Nadat alles in orde bleek te zijn, ben ik eens gaan kijken naar een ietwat kleinere radiator, in mijn geval eentje van een GTI 16v. Maar toen bleef de fan vrijwel constant blazen.

Turbo-Variant heeft gelijk, maar ik vind het wel prima zo.
__________________
VWClubParkstad
Reply With Quote
  #8  
Old 28-10-2011, 10:27
JohanV JohanV is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 414
Default

Als je fan nog op tijd aanslaat, zou ik me geen zorgen maken. De meter hoort wel ongeveer in het midden te staan (optimale bedrijfstemperatuur ligt altijd rond 90 graden).

Je kan de stekker van de sensor loshalen en die even kortsluiten met een draadje of paperclip (sensor is een NTC weerstand, dus lagere weerstand - grotere meteruitslag). Als dan de meter wel helemaal naar rechts uitslaat, is waarschijnlijk de sensor kapot. Maar als de benzinemeter tegelijk ook rare waarden aangeeft, dan kan het ook aan de spanningsstabilisator van de cockpit liggen.

Je kan ook nog de weerstanden meten op de sensor.
Als de fan net uit is: ong. 90 graden - weerstand in de orde van 200 Ohm
Als de motor koud is: ong. 15 graden - weerstand in orde van 2 KOhm

Reply With Quote
  #9  
Old 28-10-2011, 10:42
hummer's Avatar
hummer hummer is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 488
Default

Ligt er maar net aan welke thermostaat er in zit, en wanneer hij losgaat. Hij hoeft niet perse in het midden te staan.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum